|
||||
|
||||
Mer om Aten
På grund av datorkrånglet på Kalimera har några inlägg ramlat bort, men det var ingen större förlust här på min blogg...
Om Aten! Under fem veckor kunde jag göra precis vad jag ville i denna stora stad. Bortsett från viss tid på sjukhuset Attiko mest varje morgon hade jag hela dagen fri att ströva runt stan. Boendet precis söder om Filopappos var helt perfekt, promenadväg till centrum och massor av bussar om jag så önskade. Centrum är ett stort begrepp. För mig omfattar det Plaka/Anafiotika, Syntagma och Omonia och alla gator och gränder därimellan. Man behöver inte gå hungrig eller törstig: oräkneliga kafeer och andra serveringar. En vanlig vända: från metrostationen Syntagma gick jag längs Ermou mot Monastiraki och sen via Thission hem till Koukaki. Regeringsbyggnaden på Syntagma har väl alla sett på nyhetssändningarna från Grekland. Det är en ganska vacker byggnad med en stor öppen plats nedom. På dess sydsida finns parken som förr hette kungliga trädgården, numera nationalparken. Den bjuder på otrolig skugga och svalka på sommaren, och många promenerar där dagligen. Jag ville gå in och se regeringsbyggnaden men då skulle jag ha tingat tid. Skolklasser sitter ofta på läktaren för att höra och beskåda den stora skock riksdagspersoner som grälar oavbrutet därinne. Planen nedom Syntagma hade förr ett stort kafe. Nu är det en samlingsplats för alla slags människor, förutom alla som strömmar ut från metron. Där huserar också ett antal överviktiga hundar, som sover lite överallt, de är stora som flodhästar , antagligen närda av souvlakirester och ostpajer. En man sa att man kastrerat en mängd hundar och släppt dem fria, och man finner dem lite överallt i stan. Om man tar sig ner och över den otroligt trafikerade gatan kan man utan brådska flanera neröver längs Ermou. Förr var det en tjusig gata med pälsaffärer och sånt, och jag sa till mig själv, då, på sextiotalet, att jag inte skulle gå den gatan förrän jag hade råd att gå in i vilken affär som helst och köpa vad jag ville. Nu kanske jag har råd, men har inte behov av nånting... Det är alltid fullt med folk på Ermou, och mer ändå i Monastirakiområdet. Lagom att ta en paus där , kanske en våffla med chokladsås passar? |
|
|