Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2017-10-18, 19:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Höst i ankommande

Det finns ett ganska populärt program på ERT3 där en meteorolog får prata ostört rätt lång stund, och han pratar så otroligt fort att jag knappt hänger med.

Ovana semesterturister i Grekland kan förledas tro att det alltid är knallblå himmel här, varmt och möjligen blåsigt så att man måste oroa sig fär att färjorna ställer in. Moln blir fotograferade och insatta på Fb. Folk borde därför inte ha så stort intresse av väderrapporter, eller?

Sanningen är den att vi här på ön så här års är rejält trötta på värmen, våra växter slokar- de som inte redan lagt av- vattnet i ledningarna är salt, vi blir manade att inte spola verandorna eller tvätta bilarna...och intresset för väderrapporten ökar väsentligt.

Så jag följde herr meteorologen så gott jag kunde och fann att han nog också är rätt less på att visa solar och solar vareviga dag, med något litet moln där uppe i nordvästra hörnet, Albanska gränsen, Korfu. Han riktigt beklagade att han inte kunde bjuda på något annat förrän nästa vecka.

Mannaminnet är kort, som man vet. Men jag har dagbok och kan garantera att fjolårets första höstregnskur kom den 22 oktober. Jag var i Aten och strosade på Monastirakitorget. En häftig störtskur fick oss alla där att klämma in oss under olika tak, och gatorna blev svarta strömmar. Blöt upp till knäna, blev tvungen att köpa nya skor när jag äntligen kom till torrare område.

Nu har vi den 18 oktober och regnet lurar borta i Italien, kanske det hinner hit till den 22 igen. Hoppas herr meteorologen har rätt!
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:21.