Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2018-02-19, 13:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Våraktigt

...men än finns det vinter kvar, säger mor.

Vädret har skiftat väldigt men just idag är det perfekt: sol, lätt vind. Idag skulle många vilja ha kraftig vind, för traditionen bjuder att man flyger med drakar idag, det är "kathara deftera".

En annan tradition är att äta havsprodukter medan man avstår från kött i 40 dagar. Ett särskilt bröd hör dagen till, "lagana", som är lite söt, utplattad med massor av sesamfrön på. Jag gillar lagana och har bunkrat upp i frysen, för den säljs bara idag.

Igår blev det en långtur i bergssluttningen vid Kantouni mot den lilla kyrkan Agios Fotis. - Min kondition är långsamt bättre, men halvvägs lät jag promenadsällskapet dra iväg, och satte mig i lä med sol i ansiktet och tittade på havet. Inget dumt ställe att vila på.

Vi har haft karnevaler i Grekland de här dagarna, från blygsamma skolbarnståg till rena Riostilen. TV har flitigt visat stolligheterna.

Mindre kul är den här eviga kontroversen med Turkiet. Vi har ju det lilla skäret Imia strax öster om Kalymnos, och det har varit en rad provokationer från turkisk sida, som om det inte hade nog med alla sina andra gränstvister , Cypern, Kurdistan, Syrien...vi undrar lite till mans hur allvarligt det är. Det finns olja och gas runt om och Cypern har börjat borra, tätt uppvaktade av turkiska båtar som stör arbetet. Vid Imia körde turkisk stor milität båt på en mindre grekisk hamnpolisbåt och skadade den i aktern.

Men våren kommer ! Några varma dagar till och alla hus kommer att ha mattor, filtar och täcken på vädring, fönstren på glänt och sittmöbler på altanerna. Det är vad vi alla behöver och längtar efter.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:02.