|
||||
|
||||
Plus och minus
Blandade känslor regerar mig idag. Jag är så glad för en del händelser, men nedstämd för andra. Blir summan av detta lugn , likgiltig, ointresserad? Knappast...
En av våra bästa vänner är mycket allvarligt sjuk. En annan opereras idag för något otrevligt. En släkting har tappat orienteringen i tid och rum. En annan har mycket svåra beslut att fatta...inget av detta kan jag på minsta sätt påverka, vilket tynger mig. Men en annan vän har just fått veta att sjukdomen har hejdats, en familj fick sitt efterlängtade sladdbarn, en vän har fått råd att köpa lägenhet, en bekant fick fast anställning och behöver inte flytta till Australien...inget av detta angår mig personligen, ändå blev jag glad att få höra nyheterna. Detta angår mig: Vinrankorna är nyklippta, det står tre kartonger apelsiner på verandan, vädret håller på att stabiliseras, elräkningen var oväntat låg, förkylningen är redan glömd, katterna är vårstolliga, barnen hör ofta av sig. Varje dag hör man om såna här tråkiga eller trevliga saker, och det är väl så det ska vara , så att man vet att man lever och finns i ett sammanhang. Vi tenderar väl att mest prata om det tråkiga. Ska skaffa en sån där T-tröja med texten "grumpy old man" och så stryker jag över "man" och målar dit "old lady". |
|
|