Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2018-06-22, 15:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Husmanskost

...i Sverige går tanken genast till pannkaka, bruna bönor, falukorv, ja alla har sin bild av den mycket älskade basmaten. Hade man som barn en sån där riktig matmamma är det väldigt många riktigt goda minnen...våfflorna...pyttipannan med söndagsstek-rester...

Undras om mina nu vuxna barn kommer att minnas spagetti med särskild längtan? Eller hemgjord pommes...nyponsoppa med gräddklick?

Här i Grekland har vi många såna rätter, husmanskost i dess ädlaste form, som sällan står på restaurangernas listor. Fakes, fasolada, bamies, fasolakia med potatis, revithia, menemeni, briam, revithiokeftedes, trachanas, hönssoppa, spenatris...

Grekisk husmanskost var , åtminstone tidigare, äkta vegetarisk. Kött var något man fick till fester och storhelger. Den skulle också helst gå att laga till över en enkel gaslåga , enstaka gånger hos bagaren , för ugn var inte vanligt i hemmen. Den grekiska matmamman skulle känna sig totalt handikappad utan olja, citron,tomater, lök, vitlök.

Min mamma lagade mat med smör och grädde, potatis, kött, såser med redningar, det var ju vad vi hade till hands, det mesta hemproducerat...

När jag läser dessa lyriska beskrivningar om grekisk mat på restauranger blir jag lite , inte avundsjuk, nej, lite nostalgisk kanske. Vi har sakteliga gått tillbaka från souvlaki och andra kötträtter till fasolakia och de andra gammaldags rätterna. Jag har en otrolig grannfru som kommer över med ett fat revitiokeftedes eller lite hemgjord halva (med mannagryn), ett fat fakes eller en portion fava, hon kan liksom inte låta bli!

Kali orexi!
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:58.