Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2018-06-23, 17:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sverige - Tyskland

År 2006 gick fotbolls-VM i Tyskland och Sverige mötte Tyskland i åttondelsfinalen. Jag såg matchen iklädd matchtröja på Restaurant Seagull på Agathonissi. Vi var fyra svenskar på ön, två av oss såg matchen, tillsammans med ett gäng tyskar. Som ni ser hade platteve ännu inte kommit till lilla Agathonissi.

Sverige förlorade matchen med 2-0. Lukas Podolski gjorde båda målen i första halvlek. Teddy Lucic blev utvisad, också det i första halvlek, och Henrik Larsson missade en straff i andra halvlek. Det var ingen rolig match, och min matchtröja fick respass till ryggsäckens nedre regioner.

1958 slog Sverige dåvarande Västtyskland med 3-1 på Ullevi. Kurre Hamrin gjorde det klassiska 3-1-målet och Sverige fick spela final mot Brasilien. Sverige har inte vunnit över Tyskland i en tävlingsmatch sedan den matchen. 60 år har gått, och jag tror inte att det blir en repris ikväll. Men vi kanske kan knipa en poäng, och det vore (nästan) guld värt.

Jag hoppas att ni är många som samlas framför teveapparaterna och hejar fram Sverige ikväll, och att ni har bättre teveapparater än vad vi hade på Agathonissi.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:02.