![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
I all denna störtflod av siffror om antal smittade och döda i den pågående pandemin så kan jag inte låta bli att än en gång fundera över hur väl genomtänkta alla åtgärder är som resulterar i att man stänger ner i stort sett allt näringsliv i många länder. I en del fall känns det som panikåtgärder som sannolikt kommer att få ett mycket högt pris för medborgarna framöver. Svenska myndigheter har som jag ser det varit föredömligt återhållsamma hittills.
För att få något att jämföra katastrofens omfattning med så sökte jag lite efter uppgifter om antalet dödade i trafiken. Detta var vad jag fann avseende 2018: Världshälsoorganisationen WHO:s rapport om trafiksäkerheten i världen är dyster läsning: 1,35 miljoner människor dör varje år i trafikolyckor. Det motsvarar 3 700 döda per dag. Olyckstalen fortsätter dessutom att öka. Tack och lov verkar det vara en bra bit kvar innan det är lika illa med Covid19-influensan som med trafiken. Men mitt i all denna panik så kan jag inte låta bli att fundera över varför det är så stor skillnad i engagemang. Att det år efter år omkommer över en miljon människor i trafiken tycks vara ett betydligt mindre problem. Och det är ju definitivt inte ett problem som tillåts stoppa hela samhället. Hoppas verkligen att man mycket snart kan lätta på restriktionerna runt om i världen och begränsa åtgärderna till riskgrupperna. Ska man vänta med det tills pandemin har ebbat ut så kommer det att gå mycket illa är jag rädd. Masse |
|
|