|
||||
|
||||
Mina musikminnen del 3. Ta av dig skorna” med Povel Ramel.
Mitt tredje stora musikminne är ”Ta av dig skorna” med Povel Ramel. Nu hade vi en egen skivspelare och kunde börja köpa skivor. ”Ta av dig skorna” spelades ofta på radion, men inte tillräckligt ofta, så jag bestämde mig för att köpa den, och bad mamma om pengar, och det fick jag, så klart. Jag var då åtta år.
Till skillnad mot ”Dizzy Miss Lizzy” med The Beatles (som var mitt förra musikminne) lärde jag mig texten till ”Ta av dig skorna” utantill. Det var det roligaste jag någonsin hört inom musik. Min favorit bland alla tokiga textrader var den som avslutar första versen: ”Varje gång du tar av dig skorna så medge att det känns skönt. Det betyder att apan i dig har än en framgång rönt. Uh! Fantastiskt! Dröm om min förvåning, när jag plötsligt förstod. Dröm om min förvåning, DEN BANANEN VAR GOD.” ”Den bananen var god”. Var fick han det ifrån, tänkte jag. Lika lite förstod jag omslaget. Att han inte hade några skor på sig var inte svårt att fatta, men varför satt han i ett träd? Kunde det ha med apan och bananen att göra? Sådana frågor får vi aldrig veta svaret på, som Tage Danielsson sa i "Karl-Bertil Jonssons jul". Efter denna skiva blev mitt musikliv aldrig mera sig likt, för jag hade upptäckt texterna till musiken. Något som senare i livet medförde att jag fick en blivande Nobelpristagare i litteratur som husgud. Vad tycker jag om ”Ta av dig skorna” idag? Jo tack, jag älskar den fortfarande. Förra året lyssnade jag på Povel Ramels memoarer (Följ mig bakåt vägen) som Povel själv läste in. Det var väldigt intressant att höra om hur ”Ta av dig skorna” kom till. Boken är för övrigt mycket bra, och otroligt rolig. Nästa skiva i serien Mina Musikminnen slutade med att jag fick skriva min autograf för första (och förmodligen också sista) gången. |
|
|