|
||||
|
||||
Idag är jag tant Spara …
Spara och Slösa …
På 50-talet då jag var barn fanns det en tidning som hette Lyckoslanten - Sparbankens tidning för barn - och i den en serie om två flickor, Spara och Slösa. Varför jag nu kom att tänka på Lyckoslanten beror kanske på el-krisen … Idag är jag tant Spara: inga element på, bara värmepump och en kakelugn. Glödlampor bytta mot ledlampor, även i ljusstakar och adventsstjärnor. Inget julstök, bara julstökigt. I badrummet på övervåningen frös vattnet för några dagar sedan, vilket resulterade i översvämning i tvättstugan en trappa ner. Det höga kilowattpriset gjorde att tvättmaskinen fick stå i stand-by-läge, även diskmaskinen, trots att den svalt alla bestick och det mesta i tallriksväg. Lite julstämning får jag i tv-fåtöljen; inlindad i fleecefilt "gottar jag mig" i romantiska julfilmer tillsammans med en ask Alladin samt en och annan skum tomte. Sitter tills John Blund försynt knackar mig på axeln, eller min man - mindre försynt - påpekar - glöm inte släcka ljusen innan du lägger dig. I morgon är en ny dag med nya reflektioner … |
|
|