Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2023-09-07, 17:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Det här med stränder

Senast när vi var på Samos, hade vi förebett oss geom att köpa foppisar på Rusta (29:-), då det är rätt stenigt på ön. De funkade över förväntan och inte lika svårpåtagbara som vanliga (svindyra) badskor. Rekommenderas!

Vi hade iaf dessa på de flesta stränder, men på Psili Ammos 2, var det ju jättefin sand. Endast lite smågrus i vattenbrynet, men den var inte alls obehaglig att gå på. Sagt och gjort. Här skulle badas utan foppisar. Jag går ned i vattnet och tror ni inte att jag trampar på en vass sten, det första jag gör!
Helt otroligt tänkte jag, men var inte värre däran än att jag kunde fortsätta ut i det blå.

Väl uppe på solstolen, tänkte jag inte mer på det, men de började svida lite efter en stund. Saltvattnet så klart, tänkte jag och får väl lida lite tills det går över. Men. Det gick inte över och jag tänkte att det var nog djupt och att jag kanske blöder. Men, det gjorde jag inte och inget jag såg jag inte heller.

Däremot började området runt stenskadan bli väldigt ömt och en svullnad började ta form på det mer och mer rodnande området. Till slut gjorde det svinont att beröra foten och nu fattade jag att detta var nog ingen sten.

Frekvent googling på mobilen viosade snart att detta måste ha varit en Trachinus Draco fisk. Eller fjärsing som vi säger på västkusten.
Den ligger ofta begravd i sanden på grunt vatten och försvarar sig med sin gifttagg och det var troligen den som jag trampat på. På foten syntes en liten prick, men var svårt att avgöra om taggen satt kvar.

Jag stapplade bort till familjetavernan på stranden och sonen sa lakoniskt ”ah trachinus” (dom verkade luttrade) och ropade på sin mor. Hon kom ut och tittade på foten och ropade sen på sin gubbe.

Han kom sen med hett vatten (betoning på HETT!), som jag skulle stoppa ned foten i. Han fick slå på lite kallvatten med, för det var jävligt varmt. Varmvattnet neutraliserar tydligen giftet. Jag hade svårt att stoppa ned foten i det svinheta vattnet och han tittade han på mig och tyckte nog att jag var lite sjåpig. Så med bestämdhet, så han tog tag i min fot och tryckte resolut ner den i vattnet!

Sen satt jag där runt 45 min (han kom med nytt kokande vatten då och då). När jag sen tog upp foten, gjorde det inte längre ont. Den var visserligen kokt, men ont hade jag inte längre. La på lite hydrokortison inför natten och dan efter gjorde det inte längre ont. Foten var iofs fortfarande lite svullen, men jag kunde gå utan problem.

/Netwolf
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:15.