Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2024-07-07, 08:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 801
Standard 70-talets tv-serier - en bektraktelse

I en tidigare tråd diskuterade vi 'Kojak' och tidsperioden som var då. Det gjorde mig lite nostalgisk och jag drömde mig lite tillbaka till tv-soffan och det årtiondets tv-serier. 60-talets westernvurm, med 'Bröderna Cartwright' (som jag var för ung för) till 'High Chaparal' (Manolito kommer jag dock ihåg!), övergick till 70-tal och tv-deckare. Ja, Kojak har vi ju ventilerat, men han var faktiskt inte min absoluta favorit. Visst tittade man för att diskutera i skolan sen. Missade man ett avsnitt av nåt så gick det ju aldrig att se igen. Vadå repris?

Nä, mina favoriter var 'Cannon', 'Baretta' & 'Columbo'. Speciellt den sistnämnda. Men. Den abslouta favoriten som jag kommer ihåg det var - 'Ellery Queen'. Han var nån sorts journalist/författare och inte deckare/polis. Än idag kommer jag ihåg signaturmelodin, för vi smågrabbar hittade på en egen text till melodin, som gick ungefär så här "Här är Ellery Queen. Han sitter i taket och skriver maskin."

Det fanns som sagt en uppsjö av tv-deckare och man kommer inte ihåg alla. 'McCloud' hette nån väl? Men, det var ju faktiskt andra tv-serier med, som t ex 'Månbas Alpha', som man följde slaviskt.

På senare år har jag faktiskt sett om vissa tv-serier via DVD-box, som t ex 'Hemliga Armén' (ej att förväxla med travestin 'Allo Allo'), som var spännande än idag. Trots långsammare tempo. 'Jag, Claudius' håller fortsatt mycket bra, då det är riktigt bra brittiska skådespelare. 'Vi möts igen' känns dock daterad och seg.

Men kanske kom de bästa tv-serierna vid decenniets slut. Ni kommer väl ihåg 'De fattiga och de rika' med den ondskefulle Falconetti. Oj, så spännande det var! Och icke att förglömma. Den bästa av dem alla - 'Familjen Macahan'. Den har jag sett om flera gånger och den finns på tuben med.

Man kan säkert nämna massor som t ex 'Gänget & jag', men alla hade vi våra favoriter. 70-tal övergick i 80-tal och deckarflugan avtog trots serier som 'Magnum'. Westerngenren med, trots succér som 'Kampen om Colorado'. Nä, 80-talet var ju tvåloperornas gyllene dekad, med 'Dallas' & 'Dynastin' i spetsen.

Men, om det ska vi dryfta en annan gång.

/Netwolf
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT