![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Alla kanske inte känner till att Camilla betyder kamel på grekiska. Det stavas Kamila på grekiska och uttalas som Camilla. Det är något som Camilla har fått höra åtskilliga gånger i Grekland. När jag presenterade mig som Jannis i Grekland sa folk oftast: Ooh, you have a Greek name! Very good! När Camilla presenterade sig blev det först tyst, sedan kommer ett litet leende och ett: Nice to meet you, Camilla. Då bestämde sig Camilla sig för att presentera sig som Maria, som är hennes andranamn, och är väldigt gångbart i Grekland.
Även mitt namn har ibland fått en annan innebörd. När jag första gången hade kontakt med Rena på Pension Sofi på Naxos så avslutade jag mejlen med Janne / Kalimera. Vi skrev till varandra många gånger innan vi träffades första gången. När vi sedan träffades gick Rena fram till Camilla och sa: nice to meet you Jane. Hon trodde att Janne var detsamma som Jane, och tog för givet att det var Camilla som hette Jane eftersom det är ett kvinnonamn. Men då sa Camilla, det är det där som är Jane, och pekade på mig, och presenterade sig som Maria. Det var förstås ohållbart i längden för Camilla att skilja på sina båda namn, så hon återgick senare att presentera sig som Kamelen Camilla. Och tack vare att Prins Charles fru Camilla blev alltmer känd var det allt färre som kopplade namnet med en kamel. Dock fick jag ibland fortfarande heta Jane, bland annat på Karpathos där jag alltid hetat Jane. ![]() På bilden ovan ser ni kamelen Camilla med en kamel som några vänner på Naxos lät henne låna när de kom hem från en resa till Tunisien. Visst syns det att Camilla (människan alltså) ler lite ansträngt? Varför skriver jag det här kanske ni undrar? Jo, igår hade Maria namnsdag. Grattis alla Marior, som har ett mycket grekiskt namn! Grekiska Maria har för övrigt har namnsdag den 15 augusti. Via denna länk ser ni Camilla under en skylt som på grekiska visar vägen ner till Camel beach på Kos. |
|
|