|
|||
|
|||
klostret Saint Panteleimona
Uppe i bergen ovanför (bla.) Mikros Prinos ligger klostret Saint Panteleimona. Jag har hittat väldigt lite info om detta kloster på nätet och annorstädes och undrar om någon här skulle råka känna till var jag kan hitta mer info om det???
(eller så har jag bara sökt slarvigt). Vi besökte Mikros Prinos förra veckans måndag (5 juni) och såg en skylt till klostret. Vi tänkte först gå dit, men åkte trots allt med bil. Efter ca 3 km:s skuttande var vi framme vid klostret som åtminstone jag tycker är mera sevärt än Archagelou(?) vid sydkusten. Vi såg bara en nunna, men en tant som tydligen hade någon slags funktion där viftade in oss och visade oss runt. Bla fick vi gå ner i en låg grotta där det droppade vatten från taket. Här fick vi tända ljus. Sedan blev det visning i ett kapell och grekiskt kaffe utomhus. Varken jag eller min fru var propert klädda denna dag så jag kände mig lite obekväm att gå runt i shorts på klosterområdet, men tydligen störde det inte kvinnan som viftade in oss eftersom hov glatt visade oss runt. Rekommenderar dock att andra tar med långbyxor åt männen och kjolar åt kvinnorna (dylika får man låna när man besöker Archangelou). Här skulle det ha varit bra att kunna grekiska, men med en blandning av engelska, tyska och teckenspråk klarade vi oss någorlunda. Från klostret kan man åka vidare till Maries och de övriga inlandsbyarna, men observera att de kartor man får tag på verkar alla vara felaktiga, så det lönar sig att fråga om vägen av folk man ev. ser. Vi hade 4 kartor med oss och alla hade bergsvägarna inritade på helt olika sätt. Har alltså besökt stället, men skulle gärna veta lite mera om historien bakom klostret. |
|
|