Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2006-07-05, 13:16
Maggan81 Maggan81 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard semestern på Mykonos - vilken besvikelse (långt inlägg)

jag och en kompis (vi=två tjejer i 25 års åldern, utan körkort, ena grekisktalande) hade bokat ett hotell som heter san antonio summerland 25/6-30/6.

hotellet:
tidigare har jag bara rest med charter, men nu bokade vi hotellet på hotelclub.com och flyget för sig. så som vi förstod det på hotellinfot så skulle det ligga relativt centralt, någon km till mykonos town och nära till stränderna, stog det. det visade sig ligga på en kulle (med mykonos town nedanför) och det enda sättet att komma dit var med bil, en zick zackig väg som tog några minuter att köra ner för. vi var beroende av hotellets bil som tog gästerna dit varannan timma. och det gick väl an, men han som körde var ju ett kapitel för sig. för att inte tala om trafiksäkerheten, som jag återkommer till. nära till stränderna? fågelvägen kanske. att gå dit var inte att tala om.

hotellet var fyrstjärnigt. det märktes inte på något sätt. två enkla sängar, ett bord, spegel, garderob. inte ens pentry. bara ett kylskåp som inte fungerade. trodde vi. det var bara så dåligt att det verkade av. ingen speciell balkong. mao inte speciellt fyrstjärnigt.

receptionisten var ignorant, kunde stå o prata i telefon i flera minuter medans man stog o väntade på att få fråga nåt.

det fanns pool och solstolar, och en liten bar med de enda trevliga människorna som vi träffade på hela veckan, två barkillar som frågade om vilka droger vi ville ha, och blev paffa när vi sa att vi e där för att vila, sola och bada. de blåste upp våra luftmadrasser.

kommunikationer:
jag trodde att man pga de korta avstånde skulle kunna ta bussar runt ön, till stränderna iaf. jag såg tom några affärer som sålde bussbiljetter. MEN var fanns bussarna? inga skyltar, inget info, ingenting. det enda vi fick veta (av barkillarna) var att bussarna till stränderna inte stannar centralt i mykonos town. så det kändes inte som om det var någon ide.

ok, taxi då, mkt dyrare men vad gör man. det fanns ett taxitorg. där stog man på kö för en taxi. taxin kom ibland. verkar sammanlagt finnas ca 3 taxibilar på hela ön. vi kom till en strand en gång på hela veckan. efter dryga 40 min i taxikön.

trafiksäkerheten:
ja, jag låter hård, men de har den statistiken de förtjänar när det gäller trafikolyckor. ingen har bälte på sig, de flesta bilar vi satt i hade inte ens bälte om man velat ha det. de hade väl tryck in det nånstans mellan säten. de kör som tokar, tutar för jämnan, stressar, skriker, ja jag kände dödsångest flera ggr. även om vi hade haft möjlighet att hyra mopeder hade jag inte vågat köra på deras vägar.

i aten så var det omöjligt att få en taxi att köra oss dit vi skulle (lite utanför city). de väljer sina kunder. vi stod där o vädjade (obs att min kompis e grekinna o pratade grekiska, o bad mig vara tyst) tills vi blev utskällda av en polis för att vi inte klev in i nån taxi utan stod där i vägen. när vi sa att de inte ville köra oss blev han bara tyst. till slut var det en släppte in oss. för att farbro polis stod brevid. han tog upp 3 andra på vägen, rökte i bilen, klev vid ett tillfälle ur bilen o bråkade med andra billister. 50 min av ångest.

greker:
aldrig har jag vart med om ett otrevligare bemötande från lokalbefolkningen (har varit i parga en ggn). de är arroganta, ignoranta, nedlåtande, känns som de skyr en som pesten. frågar man något så orkar de knappt svara, taxichaförerna säger vilka priser de vill och försöker lura en genom att hitta på massa tillägg. han som körde bilen från hotellet såg ut som om han hade velat köra utför ett stup med oss i bilen. sa knappt hej. fattar inte, man är där som gäst o turist, det de i princip lever på, man visar respekt och är trevlig och så möts man av det där. varför???

partyön?
what? where? vi såg inte en endaste klubb i stan, bara massa barer. och det var dyrt. vi pratar om 8 euro för en alkoholfri juice. 12 för en drink.

vädret och stranden:
det blåste och stormade, vilket inte skall förekomma förran i juli-aug. maximal otur. det blev fint samma dag som vi åkte hem. havet var kallt. stranden (nånting på p... g....) var smal och inget speciellt (mykonos skulle ha de vackraste stränderna)

affärerna:
säljer typ bara godis och chips, vi hörde talas om ett bageri men hittade det aldrig. vi såg EN affär som sålde frukt. så förutom souvlaki så levde vi på chips-liknande mini bakers. vi hade ett varmt kylskåp och ingen köksutrustning så vad kunde vi göra?

ok, det fanns väl några ljusglimtar. mykonos town var vackert, mycket vackert. pelikanerna var charmerande. vi gick och skrattade åt de dryga öborna. som när minibussen som körde från hotellet blev full, och en stackars kinesisk man inte fick plats. hans tjej o barn sitter i bilen. han frågar chafören om han kommer tillbaks o kör en vända till, vilket han besvarar med : mayby I will, mayby I won't. I don't know. på bruten engelska. det var nog veckans höjdpunkt. vi kommer att skratta åt det där länge. det sammanfattar allt. stackars mannen såg inte lite snopen ut.

kände bara att jag var tvungen att skriva av mig. många här kanske är resvana och har mer skinn på näsan än jag, eller bara mer tur med allt, och vana vid de här förhållandena, men för mig var det här en chock. aldrig mera grekland, svor jag under hela veckan. iaf inte på bra länge.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:52.