|
||||
|
||||
Ville bara hojta till om Naxos...
Hemkommen som jag är kastar jag mig naturligtvis genast över kalimera.se och vemodet rullar snabbt över mig - årets Greklands-semester är över!!
Så vad gör jag då, jo hoppas på att ngn kanske vill ha några värdefulla (?) tips om Naxos. Så här kommer dom... *Sunset Concert - ni FÅR inte missa den! Hur mysigt som helst, underbar grekisk musik, härlig sång och dans, mördande fin solnedgång...ja, allt var perfekt. Vi var där med våra barn, 3 och 6 år, och dom klappade i händerna och diggade för fullt. Ljuvligt, längtar tillbaka så jag får en klump i halsen. TACK ni som tipsade om detta! *"Ostaffären" i Naxos stad - älskar! Dofterna! Oljorna! Allt! Kan varmt rekommendera deras olivolja, kryddmix för grekisk sallad och ostarna (vet inte vad den heter den vi köpte). Måste! *Taverna Paradiso, Maragas - sitt där vid solnedgången, under trädet, med tårna i sanden och du hamnar i sjunde himlen direkt. Och maten är god! *Byn Chalki - tavernan mitt på torget, kan inte missas. Faktiskt fick vi Amorgos-känsla och det har vi dittintills endast haft på Amorgos. För er som inte vet så är Amorgos-känsla...hm, obeskrivbar (kom jag på precis nu). Klassisk grekisk musik strömmar ur högtalarna, underbara dofter från köket...upplev! *Pottery i Damalas - billig keramik, trevlig kille och fotomässig äldre dam - hamstra keramik! Köp! *Café Paradise - intill kourus, nära Melanes. Lummigt, massor med växter, lugnt och skönt. Ta en kopp kaffe eller en grekisk sallad, njut av lugnet, köp med lite olivolja (god!) och hemkört vin (ej smakat ännu). Den gamla damen som var där förut avled -04, nu har dottern hand om stället. Tja, det var några guldkorn, har ju såklart miljoner till, men nu fick jag skriva av mig iaf. Hej från Lena* - som känner sig Greklands-nostalgisk och som ska försöka fixa sig en avatar. |
|
|