|
||||
|
||||
Säg hej till verkligheten...
Landade fysiskt i måndags morse, hur lång tid det tar innan jag landar mentalt är svårt att säga. Fyra veckor i paradiset sätter sina spår. Sommarens resa var en av de bästa jag gjort, det brukar jag säga efter varje resa, antingen glömmer jag fort eller så blir Grekland bara trevligare och trevligare. Det sistnämnda ligger nog närmast verkligheten.
Vi började på Samos och besökte sedan i tur och ordning Agathonissi, Patmos, Lipsi, Leros, Symi, Tilos och Rhodos. Agathonissi och Symi var nya öar för oss, båda föll oss i smaken, speciellt lilla Agathonissi där vi kunde ha stannat till pensioneringen. Samos var bra som alltid, Patmos var ett positiv återseende och Lipsi blir bara bättre och bättre för varje gång. Leros blir vi inte kloka på, förra gången vi var där gillade vi delar av ön, men kunde inte förstå dem som älskar ön. Nu satte Leros myror i skallen på oss, tänkte mycket på ön under resten av resan. Något satte sig och vi kommer definitivt att åka tillbaka. Mycket tack vare många fina möten med lokalbefolkningen. Symi var som många sagt en varm och delvis ganska dyr ö (dock inte överallt). Att ”byn” var fin visste vi sedan tidigare, men att det var så sinnesjukt vackert hade ingen sagt! Ska dit igen. Tilos var ett kärt återseende. Alldeles för kärt. Måste dit å det snaraste igen. Rhodos fick också en större plats i våra hjärtan, har kört runt hela ön och sett det mesta. Bäst är som vanligt gamla stan – och vårt fantastiska boende! Vi åt extremt god mat oavsett vilken ö vi var på. Priserna var lägre än vad vi förväntat oss, på sina ställen lika billigt som förr om åren. Det var tre år sedan vi var i Dodekaneserna, det kommer inte dröja lika länge till nästa gång. Lugnare, billigare och trivsammare än Kykladerna. Och lättare att få kontakt med folk, bättre båtförbindelser och inte alls lika mycket turister. Heja Doddarna! Nu ska jag gå igenom alla liggande mejl, publicera en mängd resebrev och svara på inlägg. Senare kommer en utförligare rapport om resan, med många nya bilder. Slog nytt rekord i antal bilder – runt sex tusen! Kanske fler, har ingen riktig koll. |
|
|