Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2006-08-01, 15:50
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Hemma från Kreta igen

Jaha, då sitter man här igen efter årets andra och sista (?) Kretaresa...
Denna resa var vi tillbaka i Kato stalos efter att i maj varit "otrogna" Rethymnonbesökare...och nu känns det som att vad ska jag till Rethymnon att göra igen? Nej, jag gillar Chania bättre helt enkelt och det är även betydligt billigare där anser jag.

Vi bodde på ett mysigt hotell direkt på stranden, med pool som tur var för det var röd flagg halva första veckan. Hmm, det är förstås då man ska passa på att göra alla de där sakerna man bestämt sig för hemma när man läst resebrev från Kreta här på Kalimera..., men nej vi kan inte slita oss från solen ens när vi håller på att blåsa bort. Så nu har vi bestämt att det är bättre till nästa resa att bestämma vad vi absolut inte ska göra istället, eftersom inget ändå blir av.
Jag tycker dock att det var ovanligt lite turister i området om jag jämför med tidigare år. Gott om lediga solstolar på stranden, aldrig fullt på restaurangerna och aldrig ens trångt i de smala gränderna i gamla stan.

För att reflektera lite kring en del av de ämnen vi diskuterat här på senare tid så måste jag börja med skräpet. Jag tyckte inte det var skräpigt någonstans, papperskorgar fanns uppsatta, askfat vid solstolarna, soptunnor och påsar prydligt uppställda i väntan på sopbilen

Diskussioner kring AI har också förts huruvida detta koncept "missgynnar" de lokala näringsidkarna eller ej... Jag tycker mig ha sett ett helt nytt "koncept" under denna resa...att man åker till Lidl första dagen och handlar vad man behöver och sen äter frukost, lunch och middag på sin balkong Jag är chockad över vad "nordiska" turister kan med att göra På vårt hotell var det gratis solstolar även på stranden (utan skylt om att det gällde om man handlade i baren) men det är väl en självklarhet att man gynnar dem då genom att käka lunch eller köpa några öl eller juice eller vad som helst...nej då, då traskade de iväg till rummet eller möjligtvis supermarketen tvärsöver gatan och kom glatt med sin påse, nöjd över att ha "sparat" ytterligare några kronor...baah, ja mår illa....( med risk att få på pälsen)

Jag måste ha missat nåt...för när tusan blev det "helinne" att sola topless igen Nej jag är inte pryd men väl uppvuxen på 80-talet då ingen människa ägde en överdel, men också varit med om när trenden begravdes...och den som grävt upp den igen kan ju inte va klok! 80 % av kvinnor mellan 15 och 70 var väldigt noga med att låta resten se att de minsann har bröst!!! Jaja visst, alla har rätt att se ut som de vill och alla kan inte ha en vacker kropp, men snälla, det vore inte helt fel om en del försökte vara lite självkritiska Så tycker jag, med risk för påhopp igen.

En annan intessant sak, är när det står en stor balja med vatten i framför strandingången till tavernor och hotell och 50 % av turisterna verkar tänka: Men oj här har någon idiot ställt en stor balja ivägen för oss, också trasker de in men sand upp till knäna...men hallå finns det ingen hemma där uppe eller?

Efter flera rekomendationer härifrån besöktes Ellotis restaurang inne i Chania. Helmysig miljö men sen då...ingen kulinarisk matupplevelse precis och betydligt dyrare än vad vi betalade på de flesta andra restauranger.

Nu till alla trevliga saker, ni hade kanske börjat tro att det inte fanns några sådana...
Jag tycker maten blivit bättre...man slipper pommes fritesen på ganska många ställen och får istället in den goda potatisen från ugnen Hittade fler grekiska specialiteter på menyerna än vad man är van med och det är ett stort plus. Flera för oss nya restauranger ha besökts och vi har varit lyriska över vissa ställen. Ett exempel är "Romanza" i Agia Marina...där var det billigt och gott. Åt mixad tallrik med diverse grekiska specialiteter, för 5 euro, massor med mat och de tog bara 2,5 euro för 1/2 liter vin...kan varmt rekomenderas! Vi har ätit ute 2 mål om dagen och inte lite heller så vågen fick en chock när jag kom hem!
Motionen blir ju inte så mycket med på semestern heller, förrutom alla underbara strandpromenader från Kato Stalos i öst bort till Gerani i väst, underbart! Inte en enda "Kalimera" har setts till heller...hade jag sett bilden på "Sandroow" innan jag åkte hade jag ju kunnat spana lite efter henne när jag var borta på Esperides och tog en eftermiddags öl

En morgon tog vi bussen in till Chania redan vid 8 tiden, kan varmt rekomenderas för det var som att komma till en annan stad...helt tyst och öde kunde man vandra omkring i gränderna utan att möta en människa!
Så förrutom våra 4 besök inne i Chania har vi som vanligt inte gjort någonting, men haft en underbar semester med mycket sol och bad och god mat och dryck

När vi skulle gå på planet hem fick jag en klump i halsen, har aldrig fått det förr men nu vet jag vad ni pratar om som beskrivit det...och det värsta av allt är att det inte finns någon bokad resa att se fram emot

Malin
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:37.