|
|||
|
|||
Hur kul är Grekland?
Har precis varit en vecka på Kreta, i Chania området. Det är blott min fjärde tripp till Grekland så jag förstår att jag är en nybörjare jämfört med många här på forumet.
Med resminnena färskt i minnet konstaterar jag återigen att det inte kan finnas många duktiga kockar på Kreta (i Grekland i övrigt) eftersom maten ibland är rent usel. Oftast är den bara smaklös...varför kan de inte krydda? Alla huvudrätter man får på en restaurang kan man göra bättre själv hemma. Oftast är förrätterna höjdarna. Grekerna sedan är buttra och många rent otrevliga; - att höra killen på bussen som river biljetter kalla alla bögar utan att han tror att det finns någon som förstår. - att stå på gatan som ett fån där taxichauffören utan ett ord åkt vidare för att han inte gillade vårt resmål. - att stå och vänta utanför luckan på turistinformationen och se på två tjänstemän som sitter och pratar med varandra. När man sedan lite försynt knackar på glaset blir vederbörande bara irriterade och slänger upp luckan för att svara att de inte kan engelska, stänger och fortsätter sin konverstaion. - att få leta efter någon i en affär som har lust att expediera mig. Hur kul är Grekland? Jo, det är helt underbart! Vill man ha rosen får man stå ut med taggarna. Just maten och bemötandet brukar vara bland de viktigaste kriterierna när man bestämmer sig för en resa, men ändå dras man till Grekland. Varför? Kan inte förklara det helt, men miljöerna är oslagbara, kulturen helt fantastisk, och visst längtar man efter maten så fort man är hemma, och visst föredrar man egentligen att inte bli påhoppad i affärer. På avstånd blir allt det jobbiga oemotståndligt och bidrar till upplevelsen. Jag älskar Grekland. /Henrik |
|
|