|
|||
|
|||
Stolle i Stockholm
Sedan 1999 när jag började intressera mig för Grekland så har jag genom åren varit med om mycket i detta intresse. Både resor och mycket annat här på hemmaplan. En mycket kort händelse i dag är dock bland det märkligaste (och kortaste) jag sett.
Strax före kl. 17 var jag på väg hem från jobbet, promenerade längs Sveavägen i allsköns ro. Det går omkring mycket folk där den tiden, åt båda håll och lite vila och en bit mat hägrar ju alltid så dags. Ser plötsligt en mansperson med en tröja där en grekisk flagga pryder hans mage. Jag minns inte många andra detaljer förutom det att han har kortbyxor och på ryggen har han en capé, lång och bred ungefär som Batman, Zorro eller Stålmannen. Capén har symbolen för Aten-OS. Så här några timmar senare försöker jag se framför mig om han även hade lagerkrans på huvudet och lika eventuellt fåniga solglasögon. Kanske var det så. Precis intill mig stannar han vid en papperskorg, antagligen letar han tomburkar, han har en kasse med sig. Jag har inte tid att stanna, vill hem. Många andra tittar på honom, det gäller att inte krocka med någon annan kvällstrött. Jag hann bara fundera varför i hela friden denna "stolle" väljer grekiskt "tema" för stolligheten att klä ut sig och knata runt och leta i papperskorgar ?? Ni andra i Stockholm - har ni eventuellt, möjligen, kanske sett denna person ?? Vet någon någonting om honom ?? Sannolikt inte är mitt eget svar, stan är stor. Hajade till gjorde jag i alla fall ! Hasse |
|
|