|
||||
|
||||
Skakigt i Fly Me!!! Källa "Flygrevyn"
Branschnytt
Skanselid avgår som FlyMe-VD "Flera frågor har skötts dåligt" Fredrik Skanselid (bilden th)avgår som VD i FlyMe Sweden. Skälet är att han är oenig med både styrelsen och ledningen i moderbolaget FlyMe Europe, i synnerhet om några av senaste affärerna och i synnerhet hur informationen utåt kring dessa har skett - och i vissa fall inte skett. I efermiddags fick FlyMe´s personal via email med veckobrevet FlyMe News information om att Fredrik Skanselid lämnar VD- skapet för FlyMe Sweden och att Finn Thaulow, koncernchefen i FlyMe Europe, övertar Skanselids uppgifter. Muntligt sa Fredrik Skanselid, en av fem som var med och startade FlyMe, upp sig redan den 3 november. Det var dock först igår när han träffat styrelsen och diskuterat situationen där, som Skanselid lämnade in sin skriftliga avskedsansökan. Vari bestod oenigheten mellan dig och koncernledningen och styrelsen? "Det vill jag inte i detalj gå in på", säger Fredrik Skanselid till Flygtorget @irmail. "Men det handlar om både olika frågor och situationer där jag inte känner sympati med det sätt på vilket man har agerat. Och då kände jag att jag måste agera och ta konsekvenserna av det." Kan du inte vara lite mera exakt med att förklara vad du har reagerat emot? "Jag har inte sympatiserat med de vida idéer om företagsförvärv man haft och inte heller den informationsspridning man haft. Jag vill inte bli sammankopplad med affärer och åtgärder som görs av styrelsen i FlyMe Europe. Flera frågor har skötts dåligt och FlyMe Sweden är alltför nära FlyMe Europe som har skött flera frågor dåligt." Fredrik Skanselid är den f d helikopter- och businessjet-piloten, som varit en eldsjäl som med oförtrutlig optimism arbetat för FlyMe. Skanselid blir dock kvar på FlyMe, men fortsättningsvis ska han syssla med flygoperativa frågor. Men tror du mot bakgrund vad du just sagt egentligen på den här ledningen och styrelsen i bolaget? "Oj, vad ska jag svara på det . Finn Thaulow och hans kunskaper har jag stor respekt för. Men styrelsen agerar kortsiktigt och det har gjort att bolaget självt inte har agerat rätt de senaste två månaderna. Hade man agerat rätt så hade den senaste tidens turbulens kring och kritik av bolaget kunnat undvikas." Ett tecken på att Fredrik Skanselid kanske har rätt i att det börsnoterade FlyMe nog inte är så bra på att kommunicera ut viktiga nyheter är, att bolaget ännu inte heller har meddelat att Skanselid avgår för FlyMe Sweden. Det anmäldes bara till Bolagsverket idag och nämndes i veckobrevet till de anställda. |
|
|