|
||||
|
||||
Är du ankare eller kryssare?
Helt utan nyanser har jag funderat kring två typer av resenärer:
Ankaret: * hittade sin favoritö från start och har aldrig lämnat den. Reser efter mottot Varför byta när man kom till paradiset direkt? * har omfattande Greklandsvana. Men trots att h*n varit i Grekland runt 30 gånger har h*n bara besökt två öar. En av dem ligger på dagsutflyktsavstånd från den andra, hemmaön. * ankaret har inga åsikter om prisutvecklingen det senaste året i Grekland. H*n får ändå stammispriser på både boende och mat och märker därför inga ökningar. * ankaret ägnar hela senare hälften av november varje år åt att skicka julkort till folk på Ön. * när nån ber om ö-tips på Kalimera svarar ankaret alltid med samma ö. Oavsett om frågan är Bästa partyön? Bästa badön? Bästa barnön? Bästa shoppingön? Bästa matön? osv. Som av en slump passar Ankarets ö bäst till ALLT! Kryssaren: * anger minst fem öar varje gång nån frågar Vilken är din favoritö? H*n är som en ornitolog som kryssar fågelarter – kryssaren kryssar öar. Reser efter mottot Flest öar innan vintern vinner * har omfattande Greklandsvana. Trots att h*n visserligen bara varit i Grekland tio gånger har h*n besökt 40 öar. Varje tvåveckors båtluff innehåller minst sex öar. * kryssaren pratar länge och upprört om prisutvecklingen. Båtarna har ju blivit hutlöst dyra! * kryssaren är en guldgruva av boendetips i hela ö-världen. Däremot har h*n noll koll på hur resten av ön ser och kan aldrig tipsa om utflykter. H*n hann aldrig utanför byn innan båten gick. * kryssaren ägnar november åt att planera nästa års luffar på gtp så att h*n kan boka tidiga, billigast möjliga flygbiljetter. Resbudgeten ska gå till båtar, inte till flyg. * när nån på Kalimera ber om ö-tips svarar kryssaren helst bara om båtförbindelser. --------- Vilken typ är mest du? Själv är jag ett solklart ankare. Besökte min första ö 12 gånger innan jag släppte taget och åkte nån annan stans. Åker tillbaka till alla öar som jag gillar. Jag har det nog i generna. Har en far som avslutar varje diskussion om Grekland, och de är många, med: "Jag FÖRSTÅR INTE varför inte alla åker till Rodos?" |
|
|