|
||||
|
||||
Köp vad du behöver på stan
Ett för oss nordbor lite ovanligare inslag i dagliglivet är ju alla dessa försäljare som rör sig på stan, cirkulerar med bilar eller åker av och an med färjorna. För att inte tala om dem som säljer lotter där vinsten är en låda med hummer eller nån bamsefisk.
Jag har inte blivit tillräckligt bekant med någon för att avgöra om dessa nu vuxna män är samma som de smågrabbar som sålde Tsichla (tuggummit Chicklets) i hamnen på sextiotalet. Man kunde köpa en bit i taget och de var väldigt enträgna. Kanske det är samma personer som nu säljer pop-corn och nötter. En av de mest kända, en man med deformerad bröstkorg, hade en vagn mitt på strandpromenaden. Han dog några år sen och stan blev en personlighet fattigare. Detta och annat kan du köpa : yoghurt, frukt, grönsaker, fisk, underkläder, skor, kläder, verktyg, glasögon, leksaker, CD-skivor. Några av dessa försäljare är väletablerade kalymnier med egna getter och odlingar. Andra är zigenska kvinnor med stora dragkärror. På senare år har det tillkommit somalier och asiater. Kommersen går ganska bra, tycks det. De fasta handlarna gör då och då försök att få bort en del av gatuförsäljningen men hittills har de inte lyckats. Fasta fruktstånd finns ju lite överallt, liksom souvenirförsäljning (sommartid). Att sen alla butiker häller ut sitt sortiment på trottoaren tycker nog de flesta turister är charmigt och sydlänskt. Om du bor utanför stan kommer bagarbil, fruktbil, grönsaksbil och fiskbil regelbundet. Därutöver kommer zigenarna periodvis med trädgårdsmöbler, skor, sängkläder, lerkrukor, kycklingar, presenningar, verktyg, elapparater, kastruller och mer ändå. Somliga bor här på ön medan andra cirkulerar mellan öarna och fastlandet. De är i allmänhet väl sedda och oftast kan man pruta. Förmodligen är man korkad om man inte prutar. Man hör på långt håll när de kommer för de har högtalare och ropar sina ramsor. Zigenarna samlar också in metallskrot och det är en riktig välgärning. Lotterierna är en sak för sig. Man tingar på några nummer som skrivs upp i en sån där skrivbok vi hade i skolan. Så fort alla nummer är sålda blir det dragning, och har du tur kan du komma hem till hotellet med en låda isad hummer . Jag är övertygad om att din restaurang lagar till den om du ber vänligt! Nu hör jag att bagarbilen tutar, så jag slutar här för dagen! |
|
|