Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-05-13, 10:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Svag till måttlig

...växlande vind
Vackert väder
Klart

Det finns viss poesi i väderrapporten. Gamla ångradion hade en sjörapport som var rena nöjet att lyssna på . För en jämtlänning var namnen rent exotiska. Skagerak och Kattegatt, Ölands södra udde, Holmögadd, Malören.

Att vara metereolog på sommaren här i Grekland måste bli lite enahanda.
Sol, sol, sol. Nån intensiv sommarstorm. Sol, sol, sol.

Eftersom det är hav runt om och mycken båttrafik ingår det alltid information om vindriktning och vindstyrka i Beaufort. 3-4 räknas som lugnt väder. 5-6 betyder ganska blåsigt, inte bra för småbåtar. Kanske seglare gillar detta väder. 7-8-9 , nu blir det osäkert om alla mindre färjor och båtar får gå ut från hamnen. TV visar då bilder på kajer som tar emot enorma duschar.

Det mesta jag varit med om är 9 Beaufort. Inget badväder precis.

När vi campade på Peleponnessos alla dessa somrar på 80-och 90-talet märkte vi att varje storm räckte i tre-fyra dagar, sen var det jättekraftig dyning i tre dagar till. Baksuget vid vår strand var livsfarligt. Det såg mysigt ut, folk hoppade i för att leka i vågorna, innan de visste ordet av var de långt ute på väg mot Italien, och min man och min son fick snabba på med simfenorna och dra iväg och rädda dem. Till och med jag med min måttliga simförmåga räddade några (idioter) som inte fattade hur farligt det var.

Tro inte att alla var så tacksamma, en del bara stack iväg, lite chockade antar jag.
Underskatta inte havets kraft! Fråga lokalbefolkningen om det finns baksug. Använd fenor!

Mer råd: låt inte barn vara helt barfota , det finns sjöborrar och borstmaskar, glasskärvor , maneter. Plastsandaler eller moderna badskor i mjukt material säljs överallt.

Men nu över till denna veckas väder: Svaga nordliga vindar, temperatur från 18-35 grader.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:07.