|
|||
|
|||
Promenaden genom olivlunden till Lichnos
Nu är det jag som är udda igen. Nästan alla som pratar om Parga och Lichnos verkar tycka att det är en baggis att gå genom olivlunden över berget till Lichnos. Jag har gjort soldatprovet i snömodd i uppförsbacke, gått vildmarksleden i Göteborg och är ganska vältränad promenadmässigt men, jag tycker inte det är en baggis att gå till Lichnos från Parga utan åker hellre "Parga Express" eller tar en taxi.
Första året gick gossen (då 5 år) och jag till campingen, fanns inte så mycket hus och hotell på den tiden, där sprang det sköldpaddor lösa i en stor hage och getterna var instängda i ett miniplåtskjul. Vi tyckte den prommisen räckte, vi gick från Piso Krioneri. Andra året gick gossen och jag (han 6-7 år) tillbaka till campingen, nu fanns det fler hus och hotell inga lösspringande sköldpaddor och getterna var fortfarande inklämda i plåtskjulet. Vi tyckte prommisen räckte. Tredje året hade gossen blivit ytterligare några år äldre så nu satsade vi på att vi skulle klara prommisen till Lichnos som "alla" gick. Inga sköldpaddor men getterna hade fått gå ut och många nya hus och hotell. Gossen och jag var laddade med matsäck, vatten och bra skor. Vi gick över det uttorkade diket, följde stigen uppåt och uppåt och uppåt. Det var ganska fint, vi fikade en stund för att sedan fortsätta, vi passerade en skylt där vi kunde välja att gå tillbaka (utförsbacke), gå till kapellet eller Lichnos (havsbad), vi valde Lichnos för iår skulle vi klara strapatsen. Vi gick stigen som var himla gullig och ganska sval i den övriga 40-gradiga värmen och vi kom fram till vägen, inte långt ifrån där bussen stannar på stora vägen. Nu var vi nära (fågelvägen) havet, vi fikade lite till för att sedan "bara" gå sista biten. Suck, sista biten tog aldrig slut, det var en alpväg där man var tvungen att gå 700 meter åt först höger sedan vänster för att närma sig havet 25 meter. Efter en evighet var vi framme vid ett hotell och där gick vi vilse för inte visste vi att man var tvungen att gå igenom hotellet för att komma till stranden, vi kom på detta och var äntligen framme vid stranden efter närmare 3 timmars promenad. 1,5 timme i skogen och 1,5 timme på bilvägen som var dammig, het och LÅNG. Gossen och jag har nu även vi gått till Lichnos från Parga, men jag säger: ALDRIG MER. Vad är hemligheten hos er andra som gillar att gå Parga-Lichnos, gick vi fel väg? Varför gillar inte vi prommisen? Efter detta har det bara varit "Parga Express" eller taxi. birgitta |
|
|