Citat:
Ursprungligen postat av Dj Marko
Nu till min undran. Kan grekiska biluthyrare kräva mig på pengar och hur i så fall.
|
Uthyraren får nog svårt. Teoretiskt kan han det via körkortsnummret om han nu skrev upp det? Jag hade "visslat" och försökt se oskyldig ut... Även om det är svårt...
Citat:
Ursprungligen postat av ulfwiman
Enligt grekisk lagtext står det följande. Hjälm skall medföras vid färd på moped/mc.Uffe
|
Stod. Det lagtexten lär vara ändrad nu till att hjälmen skall sitta på det broskartade skyddet för valnöten...
Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
...den obetalda p-boten registreras i ett nytt samarbete mellan EU-länderna.
|
Så är tanken ja. Böter inom EU skall betalas oavsett i vilket land man fått dem. Men i verkligheten så är det nog långt kvar. Det finns ett hyfsat fungerande sammarbete mellan de Nordiska länderna, Tyskland, BeNeLux och Frankrike. Och England lär vara riktigt tuffa på att driva in böter från andra länder!? Men det är allt ännu så länge. Men det kommer. Var så säker...
Citat:
...och nästa gång personen reser in i landet kan det bli problem om inte skulden är betald.
|
Ähh, snick snack! Hur ska de veta att jag har en obetald bot på 78 €??? Då ska den först registreras i Greklands Passystem. Vilket jag betvivlar starkt att det händer. Det är det nog inte utformat för. Och ännu så länge är USA det enda land som kräver förhandsinformation om vilka som reser dit. Så det kan inte spåras den vägen heller.
Dessutom har jag inte behövt visa passet de senaste 15 - 20 åren när jag rest in i Grekland. Och nu behöver jag inte ens pass. Jag kan resa på Internationellt ID inom EU!
Citat:
Antagligen kommer kravet att skickas till dig i Sverige.
|
Knappast troligt! Det hade jag inte oroat mig för. Det är svårt att spåra en turist. När jag fick mina böter för 4 - 5 år sedan hotade de med att de skulle gå via Svenska Ambassaden i Athen för att hitta mig om jag inte betalade. Följdaktligen ringde jag dit när jag kommit hem och fick prata med en Ambassadsekreterare som höll på att kissa på sig som hon skrattade...
Aldrig att de skulle lägga tid på att spåra någon Svensk för att driva in lite böter! (De som varit med här lite längre kommer väl ihåg vilken uppståndelse det blev i den tråden...
) Däremot bär jag numera slokhatt när jag är på ön där jag fick böterna. Bl a för att jag känner och har varit hemma hos polischefen där...
Citat:
Nya registreringsprogram gör det lättare att samarbeta över länderna som Sverige och Tyskland nu gör när de driver in skatten av de som handlat alkohol på internet.
|
Det där har du missuppfattat totalt! Man sätter dit de stackare vars paket hade oturen att fastna i tullen! Där har man ju namn och adress redan. Glöm att det finns något samarbete mellan Tyskland och Sverige i denna fråga. Ännu. Tyskarna är inte ett dugg intresserade av att avslöja vilka som köper alkohol där. Det förlorar man kunder på! Av diskretion "visslar" jag lite här...
Citat:
Ursprungligen postat av lars
Driver enjoying hanky-panky with glamorous passenger: 200€
|
Underbart. Är det sant? Du måste skämta?
Fast va´ tusan... Det kan väl vara värt 200...
Citat:
Ursprungligen postat av 91kg
Som en tröst så har jag fått höra att Sverige inte driver in böter från en dansk tex om denne struntar i att betala och det pga allt merarbete som krävs. Det fick jag berättat för mig av en polis!
|
Det är tveksamt om han har rätt där faktiskt. Sverige försöker driva in böter framförallt inom Norden. Det är ännu värre för Svenskar, och andra, som åker på böter i Danmark. De måste betala direkt vid vägkanten. Polisen tar tom kreditkort...
Kan slå stora hål i semesterkassan! Och nu har ju Grekland inför motsvarande system, typ. Ta körkortet i pant för att få in böterna.
Bra! Som jag skrev tidigare så tror jag höga böter är enda sättet att få igenom nya strängare bestämmelser både hos Grekerna och turisterna. Jag kommer i alla fall inte att köra moped utan hjälm i framtiden. 350 €...
Men så småningom kommer detta att börja fungera över hela EU. Då kommer ev böter i utlandet att skickas till Kronofogden i Sverige för betalning. Inte så kul...
Peter