|
|||
|
|||
Athen-Mykonos
Hej all greklandsexperter skulle verkligen uppskatta lite hjalp med att ordna min resa..Jag och en kompis flyger in till athen pa morgonen Fredag 24/8 klockan 02.55. Darifran ar vi ganska oppna for forslag planen ar att stanna i athen och kora lite sightseeing pa fredag, sedan ta farjan till mykonos fredag kvall/natt (for att spara pa boendet..)stanna dar tills mandag den 27:e, sedan farja tillbaka till athen och flyga hem mandag kvall.. Viktigaste fragan ar hur hittar man de billigaste farjresorna? nagon som har tips om mykonos (som min kompis envisas med att vilja aka till..) ar det verkligen sa dyrt, fullpackat som man hort? tusen tack pa forhand!!
|
|
||||
|
||||
Sv: Athen-Mykonos
Det höres stressigt med weekend till Grekland omfattandes Athen, Mykonos, Athen ....
Men, det ankomma icke på mig att den bedömningen göra. Färja från Pireus den 24/8 klockan 17.00 med ankomst Mykonos vid 23-tiden, den kostar enkel resa 26€ per person. Hemresan måndag 27/8 blir lite värre. Mera troligt av den anledningen att grekerna då börjar dra sig hemåt efter semestern. Det finns en snabbfärja, Hellenic seaways, men p¨å den finns bara dyra biljetter kvar. Med dyra avses prisklassen 85€ pp. Flyger ni på återresan tar Aegean 110€ pp, men då kommer ni sent på kvällen till Athens flygplats. Det ska ju stämma med er hemresa till Sverige också. Kanske ni skulle fundera på någon mera näraliggande ö än Mykonos för er weekend?? I all välmening!! Arne |
|
|||
|
|||
Jag håller med Arne om att det där låter väldigt stessigt... Och ska ni till Myconos den tiden är billiga färjebiljetter ert minsta problem! I Aug är det fullt med folk på M och det är dyrt. Riktigt dyrt! Det är det även i vanliga fall. Och ni kommer att ha svårt att hitta boende. Dessutom är det så att em- och kvällsförbindelserna en fredag i Aug lär vara rätt fulla med folk från Athen som ska till M för att festa. Finns stor risk att ni inte får tag i biljetter.
Då föreslår jag att ni skippar Athen, sover en timme i ankomsthallen och sedan tar bussen direkt till Rafina. Ca 30 - 40 min. Enklare och snabbare än att ta sig in till Athen och Pireus. De första färjorna till M börjar gå vid 7-tiden. Ni bör vara i Rafina vid 6-tiden för att köpa biljetter. Då kan ni välja på Catamaran, drygt 2 timmar ca 50 - 60 €, eller stor båt 5 - 6 timmar och ca halva priset. Då har ni också störst chans att hitta hyfsat boende direkt när ni kommer fram. Kommer ni på kvällen är det svårt att hitta boende. Mycket svårt. Det finns många förbindelser in till Rafina på Måndagen. Stor färja vid 10 - 11 på fm som är inne vid 15 - 16. Passar det? Det finns förbindelser både tidigare och senare. Kolla här vad som passar: http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp Men har ni en tight budget så föreslår jag som Arne att ni väljer en annan ö! En helg på Myconos kostar lika mycket som en vecka på en annan ö! Även om ni blir bjudna på drinkar. Boende och mat är dyrt där. Lycka till Peter |
|
|||
|
|||
Besökarna på Mykonos är, som i hela Grekland, så många fler i år än tidigare år. Vi anlände lördagen den 7 juli till Mykonos och det stod då två! rumsraggare i hamnen. De ville ha 80 E för ett rum. Tackade nej och försökte själva, men det var helt kört. Fick slutligen genom turistbyrån (har aldrig hänt tidigare att vi sökt oss till dem) ett rum centralt, men utan balkong. Kostade 60 pengar och det fanns ingen chans att pruta... Vi gillar ön, men valde att lämna den dagen därpå...
Det har helt klart blivit dyrare i Grekland sedan förra året och det verkar vara fler folk ute, inte minst greker. Även båtarna var överfulla. Skulle ta oss från Naxos till Athen drygt två veckor senare men då fanns ingen plats på de stora båtarna. Tvingades åka flygbåt till Rafina... På frågan om det fanns något flyg till Athen fick vi svaret att allt var fullt de närmaste tre veckorna... Det här var i juli så jag undrar hur augusti blir, som egentligen är grekernas semestermånad! Grekland är ändå härligt och jag önskar er en trevlig semester! Senast redigerad av Annlotta den 2007-08-09 klockan 21:51. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|