Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-27, 21:16
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005
Standard Upprop till Systembolaget

Vi som inte bor i storstad har problem med att handla grekiska viner. I min stad hänvisar man till att "efterfrågan är för liten" finns inga grekiska viner hemma, krävs beställning. Det har vi nu satt i system, ursäkta kunde inte låta bli, och besvärar dem regelbundet med beställningar. Det lustiga är att det finns grekiska viner på mycket små Systembolag i närheten, men inte här. Detta är ju enkelt att kolla genom Systembolagets hemsida. Vill nu mana till lite vinkultur med slagsida för det grekiska, se till att efterfråga grekiska viner på Ditt Systembolag. Gott Nytt år.
Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 07:49
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Upprop till Systembolaget

Svaret de ger er - "efterfrågan är för liten" är inget som jag tycker är något som är felaktigt ur Systembolagets synvinkel. Varje butik i Sverige har idag ett eget valt sortiment där de numera slipper central styrning från Stockholm. Anser "er" butik att de inte vill ta in varor som faktiskt inte säljer så tycker jag de gör helt rätt i det. Går däremot de produkter ni vill ha att beställa så har varje butik exakt samma skyldighet att ta hem det ni vill ha. Om ni sedan får vänta upp emot en vecka på leverans är inget jag finner ovanlgit. Jag gör nämligen regelbundet beställningar men då ur beställningssortimentet och jag planerar därför mina inköp. Och i beställningssortimentet finns dessutom en hel hög utmärkta grekiska viner.

Därför vill jag även ställa frågan - "upprop" ? Vad innebär det ? Det har varit någon liknande tråd här i forumet där ordet upprop också förekom. Jag kan även nämna att jag genom åren försökt förstå varför grekiska viner inte vinner mer mark i Sverige. Framför allt är det en rent mördande konkurrens med andra länders viner som stoppar upp. De tre stora europeiska leverantörerna Italien, Spanien och Frankrike står för en betydande del av viner i båda sortimenten. Sen några år tillbaka har "nya världen" rusat fram och just nu dräller det av kvalitetsprodukter från Sydafrika, Australien, Chile och Argentina för att ta några exempel förutom de nyss nämnda européerna.

Varför de grekiska viner som innebär kvalitet, inte kommer till Sverige har jag inget bra svar på ? Skriv gärna till Systembolagets Kundtjänst och be om en förklaring. Hur produkter köps in till butikerna är en lång och omfattande historia som faktiskt kan vara bra att få ett hum om. Jag tror för övrigt att en hel del av de duktiga grekiska vinproducenterna inte kan garantera den kvalitet av produkter samt logistiska garantier, som Systembolaget kräver.

Jag tycker givetvis att det är synd att det inte finns fler grekiska viner i Sverige men ska jag vara ärlig så vet jag att det finns väldigt många andra viner som är betydligt bättre. Här talar jag bara om vad jag själv tycker, inte vad andra ska tycka.

Jag finner inte att kritiken mot Systembolaget är riktigt befogad.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 10:59
ramsess avatar

Ja du. Om vi börjar med rubriken: ibland får man höja rösten lite för att höras i bruset. Lyckades tydligen.
Sen är det som så att detta inte var nån kritik av Systembolaget, som du avslutade med. Det är tvärtom så att jag är en av dem som är måna om vårt Systembolag och den delen av alkoholpolitiken i Sverige. Men Systembolaget är väl medvetna om att de behöver ha en majoritet av befolkningen som stöd för att kunna fortsätta verksamheten i långa loppet. Där kommer frågan om tillgängligheten av varor in i bilden. Bl.a. grekiska viner. Detta är givetvis inte en av de största frågorna i världen idag, men för oss som gillar grekiska viner är den intressant. Vilka viner som är bättre än andra är ju just en smaksak, och att de vinproducerande länderna många ett faktum. Kunde vara trevligt om de mindre tog sig plats mellan de stora ledande producentländerna. Det är ju där som bl.a. kundernas efterfrågan kommer in i bilden.
Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 11:29

Just precis, efterfrågan är lösenordet i denna fråga. En annan vinkling som jag har är att jag hoppas att många kunder är medvetna om den höga kvalitet Systembolaget tillhandahåller. Både Systembolaget själva och kunder med vitt skilda intressen av produkterna säger att det är bland "de bästa sortimenten i världen". Jag vet inte hur man mäter kvalitet på det viset men det går kanske ? Däremot är det kopplat till den tillgänglighet och kunnande de har. Hela "grejen" med statligt kontrollerad alkoholförsäljning är helt unik, hur den kommer att förändras vet vi inte idag riktigt. Därför ställs helt naturligt större och större krav på bl.a kvalitet, fortsatt hög tillgänglighet, kunnande (särskilt kombinationen med mat) och glöm då ej det oberoende de har. De får inte framhålla någon produkt före någon annan även om det naturligtvis blir svårt att hålla det sistnämnda "slaviskt". Får du ett råd om en viss dryck i en butik så har ju försäljaren "tagit ställning" just för dig eftersom du förväntas köpa.

Men då kommer jag ändå in på just den svåra biten varför grekiska viner ej längre har sin plats i butikerna. Jag mailade en gång för flera år sedan och fick svar från Kundtjänst och en man som jag har för mig, var ganska högt uppsatt inom just inköpsprocessen. Jag har inte detta mail kvar, det var nog omkring 2004-05 tror jag. Men min egen reflektion av det svar jag fick var att det var just en kombination av "låg" efterfrågan, diverse olika problem kring de svar man fick in från producenter av drycker världen över. De köper nämligen inte bara in produkter genom att själva säga "nu köper vi italienska viner i prisklassen......" osv. Det skickas ut förfrågningar, specificerat till att ett visst vin ska ligga i prisklassen si och så (pris till oss som konsumenter), garantier i leveranser och kvalitet efterfrågas av de som får offerter, osv. osv. Därefter vägs de svar man får in, är då kundernas efterfrågan högre på t.ex vin från de länder jag nämnde i mitt första svar här, ja då kommer ett land som t.ex Grekland rejält i efterkälken.

Och tyvärr har vi ju sett exempelvis de röda grekiska vinerna nästan helt försvinna från det ordinarie sortimentet och de butiker som har kvar något är ytterst sporadiskt fördelade i hela landet. I gamla diskussioner om vin här i forumet har det höjts röster som t.ex "här på Kalimera är vi många som vill ha mer grekiska viner". Nja, det räcker tyvärr inte med - säg, 20-25 personer som vill detta. Med tanke på de volymer Systembolaget hanterar så är vi en droppe i havet och de lyssnar nog knappast på varken det jag kallar "upprop" (med ironi i baktanke) eller "opinion" eller vad vi ska kalla det. Ligger problemet snarare på det jag själv benhårt vill hävda, att det finns så oerhört många mer starka krafter som kan sälja så oerhört mycket mer så får Grekland (m.fl) vika på foten tills de kan visa upp samma höga kvalitet, klass, leveranssäkerhet mm.

Kanhända låter detta resonemang knepigt men återigen så är det mina egna tankar kring ett intresse för vin som jag haft i dryga 10 års tid nu. Och jag kan ju i och för sig även ställa mig frågan: varför har då inte en sådan till synes "stark konsumentgrupp" som vi Greklands-fantaster kunnat hjälpa dessa viner på traven genom att vi handlat av dem så mycket att det hade synts i försäljningsstatistiken ??? För om ett specifikt vin säljer, låt oss säga - 50.000 flaskor under en viss mätbar tid så kommer Systembolaget garanterat att reagera mycket positivt över en sådan försäljning. Nu är kanske 50.000 en hög siffra och jag har inte på mycket länge sett någon statistik på t.ex topp-10 av t.ex röda viner. Men siffran är inte otrolig, jag tror mycket väl att ett vin kan nå upp till en sådan succé.

Jag har tyvärr inget recept på hur de grekiska vinerna ska komma fram mera. Och jag köper som sagt gärna mycket av dem men jag säger återigen att de ibland kommer till korta i mitt eget smakhänseende. De är bra till ett visst syfte, till den grekiska maten speciellt så där i ligger det positiva.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 20:45
spagetti spagetti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: apr 2005

Vi som faktiskt bor i Grekland kanske kunde ordna med leveranserav dessa grekiska viner men det står ju mot lagar och regelment i Sverige och inom EU.

Att handla och leverera dessa varor är, vad jag vet, inte lagligt inom EU och ställer till problem om man inte kan komma undan med egen import.

Annars kunde det kanske lösas då det finns flera svenskar som bor i Aten och detta borde kunna arrangeras. Saken är ju den att tillgänglighet kanske inte ger mersmak då det plöstligt blir enkelt att få tag i.

En websida kanske kunda lösa problemet och faktiskt skapa en lite business för detta ändamål...

Vad tror ni själva??

Michael i Aten sedan 2000
Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 00:03
ramsess avatar

Som du själv skriver "går emot lagar och reglement i Sverige och EU". Personligen är jag inte intresserad av "lite business för dessa ändamål". Vad det handlar om är att få "cleen" tillgänglighet genom Systembolaget i Sverige och deras legala kanaler av dessa varor. Ämnet har varit aktuellt på Kalimera tidigre (augusti -07bla. ) vilket visar att intresset finns.
Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 00:15
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Handlade Grekiska viner för många år sen...och uppenbarligen är ju Vi för få...men går ju att beställa!
Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 18:19
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej !
Systembolaget i Skanör hade grekiskt rött vin Pezoules.Dem hade gott om flaskor.Ska öppna flaskan på nyårsafton ,hoppas det smakar gott.
GOTT NYTT ÅR PÅ ALLA ÖNSKAR BIRGITTA 63
Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 20:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Vi som inte bor i storstad har problem med att handla grekiska viner.
Jag förstår faktiskt inte problemet. Det finns fyra röda och fyra vita grekiska viner i det ordinarie sortimentet. De butiker som inte har dem tar hem dem från någon annan butik, på 1-3 dagar.
Det finns också 21 röda och 18 vita grekiska viner i beställningssortimentet. Den tid det tar att få hem dem kan variera, men om leverantören har det önskade vinet i lager så kommer även det på några dagar.
Dessutom kan man privatimportera precis vilket vin man vill genom Systembolaget, om man bara känner till namn och producent.

En av fördelarna med att inte bo i en storstad är ju att man slipper köa för sånt här!
Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 21:51
ramsess avatar

Problem och problem, allt är relativt. För att ta bort ev. missförstånd - även i "icke storstäder" existerar fenomenet köer. Men det har jag inte tagit upp i tråden. Det handlar väl om det som jag, och även Hasse beskrivit, en fråga om efterfrågan. Det är ju klart att finns ingen efterfrågan finns inte heller varan! Jag anser att det är helt befogat att ha nån/några sorter grekiskt vin tillgängliga på hyllorna. det är ju allmänt känt att det som finns tillgängligt också fär efterfrågan jämfört med det som måste efterfrågas. Om det inte handlar om exlusiva lyxvaror, där det inte ska vara hög tillgänglighet för allmänheten. Men, det är ju inte det det handlar om här. Vad ni än har i glasen --Gott Nytt 2008!
Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 08:24
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Min poäng är att många grekiska viner är tillgängliga för allmänheten och att det är lätt att köpa grekiska viner i Sverige oavsett vilken systembolagsbutik man handlar i.

Några lyxviner handlar det inte alls om, det finns grekiska viner från 66 kr i beställningssortimentet och flera sorter under 100 kr. Det är viner som någon leverantör importerar till Sverige men som Systembolaget inte bedömer uppfyller deras krav till ordinare sortimentet, bland annat att efterfrågan inte är tillräckligt stor.

Privatimport är inte heller dyrare än man själv gör det till. Om man har druckit ett prisvärt vin i Grekland så kan man begära offert på det genom Systembolaget. Prispåläggen blir inte högre än vid övrig import av vin, så om det gäller ett billigt vin så blir det billigt även i jämförelse med andra tillgängliga viner i Sverige.
Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 11:30

Detta är en intressant frågeställning vi tar upp. Jag tror nog det trots allt handlar om kvalitet även om diskussionen får många vinklingar. De viner som helt enkelt inte anses dugliga att tampas i sortimenten (båda två) kan naturligtvis inte tas in till Sverige.

Därför tycker jag att en annan aspekt är viktig att framföra. Grekiska viner har svårt att konkurrera här, Systembolaget tar inte hem dem till något sortiment "för att Grekland ska vara representerat" bland de övriga drygt 20 länderna som finns i butikerna. Om det handlar om ett antal olika kriterier som avgör vad som ska säljas så är det totalt ointressant för Systembolaget vilka nationaliteter som står på flaskornas etiketter, så att säga. Försök har visserligen gjorts med viner från bl.a Brasilien, Indien, Kina, Kroatien men det har varit mycket kortlivade besök på hyllorna.

Roade mig nyss med att söka statistik. Söker man på röda viner i ordinarie sortimentet, från 0 kronor till högsta möjliga sökbara pris (100.000 kr.) och enbart "helflaska" (70 el. 75 cl.) dvs. EJ lådviner i någon form, så har vi idag 1.139 olika viner att tillgå. De fördelas bland annat så här:

Australien 110 st.
Chile 54 st.
Frankrike 292 st.
Italien 267 st.
Spanien 160 st.
Sydafrika 88 st.
USA 71 st.

Detta gör 1.042 av 1.139 så då återstår endast 97 viner på de resterande 14 länderna.

Av de länder som så att säga ligger närmast Grekland, så har Bulgarien 9, Kroatien 1, Makedonien (F.Y.R.O.M.) 1 och Rumänien 1. Ungern har inga röda just nu men andra länder som Libanon, Uruguay och Österrike 4 röda viner vardera. Tyskland har oxå 1 rött.

Systembolagets briljanta sökfunktioner kan alltså användas på mängder av olika sätt

Förutom beställningssortimentet (grovt underskattad resurs !!) och möjligheten att privatimportera så finns även importören Meletis som tillhandahåller drygt 30 andra röda viner, vita samt öl från Grekland. Men detta är vad jag har förstått, endast till restauranger och hotell. Så egentligen är hela denna tråd på sätt och vis lite "felinriktad" då det faktiskt finns mycket grekiskt för våra vinglas i Sverige.

Och därför kommer även frågeställningen "varför finns inga grekiska viner nära mig" att få ett annat svar - "hur intressant är det egentligen om du som konsument inte själv är beredd att anstränga dig" ? Jag vet att det resonemanget eventuellt retar upp någon här men den här frågan har ju som sagt inget enkelt och enhetligt svar. Och det kommer inte att bli någon förändring under överskådlig framtid heller. Systembolagets affärsidé är förmodligen "känd" men de bedriver ingen "välgörenhet".

En idé som antagligen ger genomslag är faktiskt att beställa "massor" av det som finns tillgängligt i beställningssortimentet (som både jag och Elisabet poängterar) men om detta skulle rendera i att något eller några av vinerna då skulle komma att platsa i ordinarie sortimentet kan jag inte lova. Det skulle dock hjälpa dem på traven, beställningssortimentet är till viss del menat att vara "på prov" för produkter och om de säljer bra så brukar Systembolaget reagera. Jag har sett beställningsviner komma in och bli ordinarie efter en tid.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 19:20
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

privatimportera viner har jag gjort men inte blir det billigt Ex Malamatina 0.5l. Pris här dec o7 51kr. Rhodos okt o7 18kr Men vill man prompt ha är det en möjlighet
Svara med citat
Gammal 2007-12-31, 11:07
Eirini Eirini är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Ett tillägg till den här tråden. Se gärna den här filmen - Mondovino - om ni är intresserade av vin. Det handlar inte om just Grekland och viner men verkligheten när det gäller små vingårdar kontra stora kommersiella vingårdar.

Svara med citat
Gammal 2007-12-31, 14:25
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

De som vurmar för "Systemet" och dess monopolställning ta alltid fram att deras sortiment är större och bättre än vad privata firmor ej skulle erbjuda. Frågan är hur det skulle vara med bl a grekiska viner i den privata affären. Har i varjefall i Danmark funnit många goda och bra viner från Grekland, trots att de där inte har detta monopol. Det kanske hade blivit så att våra "Invandrare" i sina affärer hade haft sitt "hemlands" viner till försäljning. Vem vet?
Chras
Svara med citat
Gammal 2007-12-31, 14:29

Den dag vi eventuellt kan få se monopolet Systembolaget antingen skrotas eller få konkurrenter så vet jag att många nuvarande dryckesimportörer skulle kunna öppna butik relativt snabbt.

Men jag tvivlar på att Systemet försvinner eller får konkurrens under min livstid.

Kanske de som idag har s.k. invandrarbutiker skulle kunna bidra med en del ?

Hasse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:53.