Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-04, 19:36
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard VAR i Kreta tar en familj vägen o får det bäst ;)?

Svår fråga va? Särskilt då alla tycker olika?
Och, om man väljer ett ställe att chartra till, är Kreta det optimala eller ska man välja någon annan ö?

Det finns tusen möjligheter på Kreta, men var siktar man in sig? Barn på 5 o 7 år (blir 6 o 8 i år)... aldrig varit utomlands med barnen...Letar lite "paradiskänsla" (vår bröllopsresa), men samtidigt lite greikiskt med vita hus o blåa dörrar ... men kanske poolområde och lyx/bekvämligheter ändå?

Detta eller åka luff?
Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 20:58
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: VAR i Kreta tar en familj vägen o får det bäst ;)?

Ja alla tycker olika men frågar du mig är Kreta ParadisetVita hus med blå dörrar är inte särskilt vanligt på Kreta dock.... det hör väl mer till Kykladerna...
Såg i en annan tråd att ni gärna ville besöka Elafonissi och då skulle jag föreslå boende väster om Chania, Stalos, Agia Marina eller Platanias, då man lätt kan ta sig till Elafonissi med buss eller hyrbil.

Malin - 121 dagar kvar till Platanias
Svara med citat
Gammal 2008-02-04, 21:35
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: dec 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Paddington Visa inlägg
Svår fråga va? Särskilt då alla tycker olika?
Och, om man väljer ett ställe att chartra till, är Kreta det optimala eller ska man välja någon annan ö?

Det finns tusen möjligheter på Kreta, men var siktar man in sig? Barn på 5 o 7 år (blir 6 o 8 i år)... aldrig varit utomlands med barnen...Letar lite "paradiskänsla" (vår bröllopsresa), men samtidigt lite greikiskt med vita hus o blåa dörrar ... men kanske poolområde och lyx/bekvämligheter ändå?

Detta eller åka luff?
Kreta er nesten like stor som de andre øyene tilsammen, vi har det meste! Europas beste klima! Jeg har bodd 7 år på Kreta, kom 8 år før det som turist hvert år. Fortell meg først når dere skal reise så skal jeg hjelpe dere. Er det noe spesielt dere ønsker dere utenom det du forteller? Barna er glade i strender, men det finnes over alt.
Svara med citat
Gammal 2008-02-06, 16:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Jag skulle valt Paleochora på södra Kreta. Oslagbar som charterort. Tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2008-02-07, 08:34
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag skulle valt Paleochora på södra Kreta. Oslagbar som charterort. Tycker jag.
Var där visserligen bara en dag men fann platsen mera genuin än övriga på Kreta. Funderar starkt på att ta en resa eventuellt i år ditt. Tycktes oss förflyttade tio år tillbaka i tiden.
Chras
Svara med citat
Gammal 2008-02-19, 13:53
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Hej!
Jag upplever att Georgioupoli cirka 3,5 mil från Chania-flygplatsen är helt ypperlig för
barn i åldrar som dina.
Byn är liten men har en lång, nästan 1 mil, finkornig sandstrand. Det finns minst ett 20-tal restauranger, ägda familjevis och några barer i byns lilla centrum. En minigolfbana samt ett lekområde finns också. Hotellen är oftast små och fräscha. Också de oftast drivna av i byn boende familjer.

Så här såg det ut när vi senast besökte Georgioupoli i augusti 2007

Svara med citat
Gammal 2008-02-19, 17:22
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

[quote=hjarpne@comhem.se;117430]Hej!
Jag upplever att Georgioupoli cirka 3,5 mil från Chania-flygplatsen är helt ypperlig för

Ja jag tänker likt och är det första gången utomlands med barnen så är Georgioupoli ett bra alternativ och jag fyller i med Agi Apostoli som ligger betydligt närmare Chania om det lockar med närhet till storstad samt Almirida.

Mvh!
Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 22:30
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

hejsan,
jag rekommenderar å det varmaste en liten luff - med bil!
Gjorde detta med mina barn förra sommaren på södra Kreta och det blev helt enkelt riktigt bra. Visserligen var mina lite större (då tio och 13) men å andra sidan resta jag själv med dem och det gick hur smidigt som helst. Fick bilen direkt till flygplatsen - bara att lasta in. Dessutom behöver man inte vara så noga utan kan packa lite extra eftersom bilen ska med hela resan. Stora delar av packningen fick helt enkelt vara kvar i bagaeluckan tills den behövdes. Vi bokade små familjehotell med pool längs sydkusten = riktigt gemytlig känsla och kontakt med folk. Hotellen hade i genomsnitt bara runt 15-20 rum. Lätt att köra och fina vägar var det. Upplägget tillfredsställde både äventyrslystnaden och behovet av att vara på ett ställe lite längre. Vi stannande tre till fem dagar på varje ställe för att hinna utforska lite. Södra Kreta var rent ljuvligt jämfört med det kaos vi upplevde på norra delen (OK - vi har inte sett allt där bara förorterna till Chania :-)) Är öppen för att det finns trivsamma ställen där med.
Vi gillade skarpt Matala, Rodakino och Paleochora liksom Elafonissi där vi tog en oplanerad natt i Chrissokalitsa bara för att det var så underbart läge. Barnen gillade lite mindre byar där det ändå fanns lite tingel-tangel att udnersöka på kvällarna - men ändå så pass litet att de kunde ge sig ut på egna strövtåg.
Med bil kan man också ta sig iväg på små kvällsturer till byar eller stränder. kändes väldigt flexibelt. En liten bil kan man hyra i två veckor för ca 3000-3500 kronor. Vi betalade lite mer (4300) men då var det en rejäl bil. När vi skulle hem lämnade vi bara bilen på en p-plats vid flygplatsen - precis nära entrén. Väldigt bekvämt.
Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2008-02-21, 22:33
reslusts avatar
reslust reslust är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Hm, såg detta med blå dörrar o paradiskänsla. Detta hittade vi inte riktigt på Kreta (men massor av annan atmosfär!). I år har vi fått tips här på Kalimera om Patmos och Patmos Garden hotell som drivs av en svenska. Både ön och stället lovar riktigt gott. Googla på hotellnamnet så hittar ni.
Svara med citat
Gammal 2008-02-22, 00:39
91kgs avatar
91kg 91kg är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Reslust

Jag kan bara hålla med dig och även om många känner sig nöjda med att slå dank på ett specifikt ställe på Kreta så rekommenderar även jag att hyra bil och se sig omkring, för de flesta kommer att känna än mer om Kreta än de från början trott.

Just det du skriver om norra vs södra Kreta är helt öeverrensstämmande med min uppfattning!

Kreta är fantastiskt och med bil helt otroligt

Mvh!
Svara med citat
Gammal 2008-02-22, 08:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av reslust Visa inlägg
hejsan,
jag rekommenderar å det varmaste en liten luff - med bil!
Gjorde detta med mina barn förra sommaren på södra Kreta och det blev helt enkelt riktigt bra. Visserligen var mina lite större (då tio och 13)
Kan bara hålla med. Vi "billuffade" i somras på Kreta, med vår 4-åring och det var inga som helst problem. Idag har de flesta bilarna A/C, så det är smidigt. Ni har då friheten att själv välja ort efter behag. Vägarna är oftast riktigt bra på Kreta, om man jämför med övriga Grekland.

Instämmer även med Janne som rekommenderade Paleochora. En ort som jag gärna återvänder till. Mysiga restauranger och riktigt fina stränder.

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:16.