Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-08, 18:02
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Båtar-tider HJÄLP!

Hej alla hjälpsamma!

Vi brukar alltid resa med flygstol direkt till Santorini och vidare ut på öarna.För det mesta i september.I år ska vi nog åka i juni och försöka vara borta i tre veckor.
Har nu kollat med Airtours,som har blivit DYRA och Apollo som inte verkar flyga när vi vill...
Istället tänkte vi ta Sterling till Aten och Blue Star till Amorgos eller Santorini.
Det flyg vi skulle ta landar 18.15 och Blue Star går 17.30,häpp!

Vi kan tänka oss att sitta ett antal timmar nånsatns och vänta på tex. en tidig morgonbåt, men helst inte bo på hotell.
Hur funkar Rafina?
Alla ni som har stenkoll och är SÅ duktiga på att leta efter sånt här som jag inte riktigt har tålamod med, HJÄLP!!!!!
Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2008-03-08, 23:11
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Standard Sv: Båtar-tider HJÄLP!

Det går väl att ta ett tidigt flyg från Arlanda (med SAS) så hinner ni med båtar både från Rafina, Aten och Lavrio.
I Rafina kan jag inte komma på att det skulle finnas något bra ställe att övernatta på om man inte tar in på ett av de få hotell som finns där. I Lavrio har jag inte varit så jag vet inte hur det ser ut. I Pireus går det att tillbringa natten men det är väl inte Greklands mysigaste plats, bredvid "busstorget" finns ett kafe som taxichaffisarna använder rätt mycket under natten och jag är ganska säker på att det är öppet hela natten.
I Pireus kan det också lyckas att få boende till hyfsat pris av någon av de rumsraggare som springer runt där på sena kvällar men jag har aldrig testat så jag vet inte riktigt hur standarden är.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2008-03-09, 10:12
Putsen Putsen är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Hej

Vi flyger också via Sterling till Athen i juni 18:15 och tänkte också först åka till Santorini men det var inte så lätt som du skrev.

Det sägs att det skall gå en nattbåt från Lavrio vid 22:30 och det är möjligt att det gör det också från Pireus men dessa turlistor kommer inte förrän i maj så det gäller att ha is i magen och vänta i så fall.

Det har inte vi så jag har bokat ett hotell i pireus för 4 pers för 90Euro inkl frukost från 06.00. Sedan skall jag i denna stund boka morgonfärjan Blue Star till Naxos 7:30.

Det blir inte så mycket dyrare på detta vis för om jag bokar färjan nu så får jag biljetterna för 10 Euro / st istället för 20 Euro /st.

Ska bli spännande att höra om hur ni kommer att göra.

Lycka till

Henrik
Svara med citat
Gammal 2008-03-09, 11:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Det flyg vi skulle ta landar 18.15 och Blue Star går 17.30,häpp!
Det kan dyka upp andra båtar när tidtabellerna är uppdaterade, så vänta lite.
Svara med citat
Gammal 2008-03-09, 16:29

Tack så länge ni hjälpsamma! Nu känns det redan bättre.
Svara med citat
Gammal 2008-03-12, 22:01
j-lem j-lem är inte uppkopplad

jag håller med jan-erik. varför inte ta sas arlanda-aten? vi flyger med dom och landar i aten 10.40. klockrent. sterling bojkottar jag numera, eftersom dom har mage att ta betalt för allt. platser på planet, bagage. det blir inte billigare med sterling!!
Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 09:12

Ja visst,fast SAS är så dyrt!
Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 12:55
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Citat:
Ursprungligen postat av j-lem Visa inlägg
det blir inte billigare med sterling!!
Det tycker jag att det blir. bagageavgift på 32kr pers/väg tycker inte jag är någon dyr kostnad. Var på planet man sitter spelare ingen roll för oss. Men de som vill batala för att sitta långt fram i planet får väl göra det! I år sparade vi över 2000:- på att åka med sterling istället för SAS. För de pengarna gör vi hellre något annat. Lite obekväma tider får man stå ut med. Istället får vi längre tid i Grekland för de pengar som vi sparar.

Malina: Är det kostnaden som gör att ni inte vill bo på hotell första natten?
Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 13:07
Eirini Eirini är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Hej !

Visst är det kul att planera resan?!

Jag vet inte vilken dag i veckan som ni reser men om det är en lördag kan ni ta nattbåten (Blue Star 2) som går till Patmos, den passerar Amorgos efter ett visst datum på sommaren. Då kan ni börja med Amorgos och sen åka vidare till Santorini. Kolla tidtabellen!

Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 13:19

Hej Siri!

Nja, inte så mycket kostnader som att vi så snabbt som möjligt vill komma till öarna.
Mer och mer börjar jag nu fundera på Rafina eller Lavrio.Kan bli kul att prova en annan hamn.Det är längesen jag åkte båt från Pireaus ut till öarna.Tänk, jag tror det var när jag var på Ios sista gången,1984!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:53.