Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-19, 17:39
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Is i magen?

Hej alla Kalimeravänner...

Har hittat en resa från Amorgos -Pireus med Blue star Paros 14/6, dvs samma dag vi åker hem. Flyget går 21.10, och båten ska vara inne 15.00. Hade ni vågat detta. Det hade varit fint att avsluta på Amorgos, vår favoritö. Vill helst slippa en övernatting i Athen med 6-åringen.

Båtluffen börjar formera sig: Astypalea, Donoussa, Koufonissi och Amorgos. Visst låter det härligt...Längtar

Hälsningar
Suz
Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 17:46
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Is i magen?

Isen förmenas kunna i magen stanna!! Blue Star gå i de allra flesta väder!!

Det vill till hårda vindar för att lägga Blue Star vid Kaj!! (över 8 Beaufort)

Så har ni ju därtill en god tidsmarginal att lute er emot.

Planera er hemresa i tillförsikt!! Lägg till detta att om ni med Visakort er resa betalat, då står Visa oftast för eventuella kostnader för hemresan om ni bliva strandsatta.

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 17:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Lägg till detta att om ni med Visakort er resa betalat, då står Visa oftast för eventuella kostnader för hemresan om ni bliva strandsatta.
Skulle precis skriva ovanstående, jag hade chansat, vi chansade i somras med nattbåt från Naxos, vi hade inte mer tidsmarginal än att det krävdes en taxiresa från Pireus till flyget. Det gick bra!
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 17:52
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej!

Jag skulle inte chansa att åka med så liten marginal. Några vänner till mig gjorde detta en gång. Naturligtvis gick båten sönder så de kom till Aten kl 22.30 istället för kl 15.00. Planet lyfte kl 23.00. De missade såklart planet.
Men det finns ju de här på Kalimera som har lyckats.
Men min åsikt är ändå att det är bättre att ha större marginal så att man slipper oroa sig.

Nicka
Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 17:55
Suzs avatar

Låter perfekt...Då kan vi avsluta med en lite längre vistelse på Amorgos istället för att "dutta" bort de sista dagarna. Har vi tur hinner vi väl med en sista måltid i Pireus/Athen också. Tror ni man måste förboka Blue Star i juni ?/Suz
Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 17:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

En reseförsäkring täcker eventuella merkostnader när anslutningen är försenad, så ur den synpunkten är det lugnt att chansa som Arne och Hellen skriver.

Det som kan bli bekymmer är ju vad det innebär om ni kommer hem ett dygn eller så senare än beräknat. Om ni inte har något särskilt planerat, inga viktiga tider att passa och inget som kan orsaka kostnader eller annat besvär om det inte blir gjort, så kan ni chansa.

Så planera inte in jobb eller läkarbesök första dagen hemma, även om ni statistiskt sett kommer att hinna
Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 17:58
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Suz Visa inlägg
Tror ni man måste förboka Blue Star i juni ?/Suz
Det behöver ni inte, men varför inte, när ni ändå vet vilken båt ni skall åka med?, testa de där super economy biljetterna som det skrivits om.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 18:11
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Båtluffen börjar formera sig: Astypalea, Donoussa, Koufonissi och Amorgos. Visst låter det härligt...Längtar
Det låter jättehärligt
Men om man får komma med ett litet förslag.
Dounossa är en underbar liten gemytlig ö, men jag hade inte åkt dit med 6-åring. Bystranden är hyfsad, men övriga stränder -de riktigt fina - når ni endast via ganska krävande vandringar. Koufonissi passar mycket bättre för småbarn.
Ta sedan med Naxos istället för Dounossa och lägg om turordningen på öarna, så att ni reser:
Astypalea-Amorgos-Koufonissi-Naxos.

Genom att avsluta på Naxos får ni många fler alternativ för hemresan, därifrån går en uppsjö av färjor, highspeeds och katamaraner varje dag till Pireus och Rafina. Alltså om det strular med en båt finns andra alternativ, finns även flygplats om det skulle krångla riktigt med båttrafiken.

Lars
Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 18:27
Suzs avatar

Vi har varit inne på Naxos, men kände väl att om man nu tar Kouffonissi så kunde det vara kul att se någon annan av småöarna. Vad vi längtar efter är den där känslan av att sitta på strandtaverna och gräva ner tårna...Ja ni vet vad jag menar. Dessutom skönt om 6-åringen kan springa lite fritt utan att riskera att bli överkörd av mopeder. Det har jag fått för mig att man kan hitta på Donoussa. Men detta finns ju på Naxos också förstås. Du har säkert rätt. Att avsluta på Naxos är inte fel....Det är detta som är så spännande med planeringen innan. Resan tar många vändingar, och man gör resan i huvudet många många gånger..Sen blir det ändå inte som man planerat.

Hälsningar
Suz
Svara med citat
Gammal 2008-03-19, 20:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Flyget går 21.10, och båten ska vara inne 15.00. Hade ni vågat detta.
Jag skulle tagit den båten utan att blinka. För säkerhet skull kan ni kolla vindarna på Poseidon dagarna innan för att se om det kommer att blåsa upp eller ej. Vädret på Poseidon stämmer alltid.
Svara med citat
Gammal 2008-03-20, 10:19
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Genom att avsluta på Naxos får ni många fler alternativ för hemresan, därifrån går en uppsjö av färjor, highspeeds och katamaraner varje dag till Pireus och Rafina. Alltså om det strular med en båt finns andra alternativ, finns även flygplats om det skulle krångla riktigt med båttrafiken.

Lars
Håller med ovan, jag kan inte påstå att jag är en "försiktig" människa och planerar oftast inte alls, men marginalerna från 15.00 till 20,00 då Ni skall vara incheckade är inte allt för många, och vid eventuell försening blir stressen ganska hög. Visst täcker Visa kort eventuella kostnader MEN hur rolig är det att komma sent till flyget och missa, att sedan leta boende, nytt flyg mm?

Camilla
Svara med citat
Gammal 2008-03-20, 14:44
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Hej!
Här kommer ett helt annat svar än ovanstående, och jag tippar att jag är ganska ensam om min åsikt. Vi avslutar alltid med en eller ett par dagar i Aten, med våra småttingar. Och det är jättemysigt! Första gången var yngsten 1,5 år, och storasyster 3. Förra sommaren gick vi en hel dag på alla de olika marknader som erbjöds, innan vi på eftermiddagen tog tunnelbanan ut till flyget. Spännande och roligt nu när barnen är lite äldre tycker jag (de var i somras 4 och 6 år) En dag i stan kanske inte är helt fel om man är orolig för flyget!

hälsar
Bea
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:14.