Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-11, 16:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sista natten i Athen, eller...

När man flyger hem från Athen så är man ju oftast tvungen att sova på hotell sista natten. Det jag kallat ett nödvändigt ont i ett annat sammanhang... Jag tycker det känns onödigt, dyrt med resan dit, rum osv...

Det är absolut inget fel på Athen, tvärtom. Men när jag varit ute på öarna så känns det som "spilltid", dyr dessutom. Då vill jag hem (till katterna ) och inte hasa omkring i storstan bara för att vänta på att flyget ska gå.

"Missförstå mig rätt..."

Athen är en underbar stad! Men då ska man lägga lite mer tid där. Och det har jag gjort tidigare. För de som inte varit där så mycket kan det ju vara kul att vara där en eller ett par nätter för att utforska i samband med hemresan.

De senaste dagarna har jag "lusläst" GTP för att planera inför för nästa resa. (Jag vet att det är för tidigt, men jag kan inte hålla mig... Det är så kul.) Då har jag sett ett par saker. Ett nytt rederi som heter Fast Ferry Lines, som jag aldrig hört talas om tidigare, har dykt upp. Och det som jag egentligen ska komma till.

Det finns redan nu ett antal nattbåtar in till både Pireus och Rafina som inte funnits förr. De jag sett avgår från Naxos, Paros, Myconos och Tinos. Jag har inte kollat Andros och Syros. Vissa av dem är ju gemensamma linjer, men det flera stycken. Avgång sent på kvällen och ankomst i resp. hamn mellan 01- 06. Och de flesta flyg brukar ju gå hemmåt vid middagstid, så man har gott om tid att ta sig till flygplatsen. Om man nu som jag helst vill slippa den där sista natten i Athen...

Att ta nattbåt in passar ju inte alla. Familjer med mindre barn kanske, m fl. Men för "hardcore" luffare som jag som har plåtmage och nerver av stål kan det vara ett bra alternativ. Resan in ska ju till i alla fall men man sparar hotellrummet. Sova ifatt gör man på planet hem...

Nu är inte detta aktuellt för mig i år eftersom jag flyger till Santo. Men nästa år... För oavsett vilken ö man är på i Cycladerna så är det ju lätt att ta sig till tex Naxos. Vänta där några timmar och sedan ta nattbåten in.

Normalt sett så brukar "vi" ju alltid rekommendera att man åker in till Athen dagen innan hemresan. Men detta är ett alternativ för de med orken och en gnutta äventyrslusta. Samtidigt ska man ju hålla koll på väder och vind. Ser det ut att börja blåsa ska man kanske ta det säkra före det osäkra...

Nästa gång, om, jag blir "tvingad" att övernatta i Athen kommer jag att bo i Glyfada. Det var där jag alltid bodde några dagar förr, i början av 80-talet, när jag började båtluffa. Det är nog dyrare där nu än inne i Athen, men roligare...

Peter
Svara med citat
Gammal 2008-04-11, 19:26
Nickas avatar
Nicka Nicka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Sista natten i Athen, eller...

Hej!

Ett annat alternativ för att "slippa" Aten är kanske att ta flyget från en ö.
Jag vet inte om det finns "rätt" flygtid men om det gör det så är man på rätt ställe på en gång.

nicka
Svara med citat
Gammal 2008-04-11, 20:06
Banned

Helt rätt naturligtvis! Det alternativet har jag inte tittat på. Det finns ofta tidiga avgångar från öarna som gör att man kan hinna med planet hem. Fast alla öar har ju inte flygplats. Och så är det ju frågan om vad biljetten kostar...

Peter
Svara med citat
Gammal 2008-04-11, 21:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

I år gjorde jag något jag inte brytt mig så mycket om tidigare, jag bokade biljetter efter flygtider, det blev inte de allra billigaste men förhoppningsvis blir det bekvämt med restider "anpassade" efter båttiderna.
Detta är ju av föklarliga skäl lättare att göra till Aten än till öarna.
//Helén
Svara med citat
Gammal 2008-04-11, 22:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det finns ofta tidiga avgångar från öarna som gör att man kan hinna med planet hem. Fast alla öar har ju inte flygplats. Och så är det ju frågan om vad biljetten kostar...

Peter
Miljöförstöringen Peter tänk på den. Den komer att snabba på förstöringen av vårt paradis.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-04-12, 00:21
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Miljöförstöringen Peter tänk på den. Den komer att snabba på förstöringen av vårt paradis.
Eftersom det det finns ett diskret blink där så ska jag försöka vara försiktig med vad jag skriver. (Flörtar du med mig? )

Om jag är med på planet från tex Naxos, eller inte, påverkar inte det utsläppet från planet. Eller om jag åker färja. Dvs 0 i miljöpåverkan. De ställer inte inte in planet, eller färjan, om jag inte åker med. De kör enligt tidtabell, med eller utan mig. Ju fler det är som åker ju mindre är utsläppen per person! Hade de ställt in flighten, eller färjan, hade det haft en synnerligen marginell påverkan, ja.

Vårt Paradis. Vårt Paradis...? Är det inte Greker som bor där? Är det inte deras Paradis? Hur kan det vara vårt Paradis?

Och är det verkligen ett Paradis...?

Naturligtvis är det ett Paradis för oss som turister! Sol, sand, surf, Ouzo, hyfsat billig öl osv... Och vi väljer att bortse från barnen som tigger vid borden när vi sitter och trycker i oss god mat osv...

Och vi väljer att bortse från de ställen där Grekerna dumpar alla slags skit som vi passerar på våra utflykter. I Sverige finns det en LAG som säger att man måste ta hand om gaserna i gamla kylar och frysar. Hur många sådana har ni sett slängda på en Grekisk sopptipp...?

Paradis?........ Ja. Det kan vara ett Paradis för den som har tunnelseende med skyddslappar...

Sorry.... Det finns mycket fint i Grekland också... Väldigt mycket. Då tänker jag främst på människorna. De är fantastiskt generösa med sig själva i de flesta fall. Det har vi läst om här på Kalimera många gånger. Och jag har goda vänner där själv. Det som inte står är att samma fantastiska människa nästa dag dumpar olaglig skit när ingen ser på. Det är det ingen som får reda på....

Grekland har en lång, lång, lång väg att vandra i detta... Men vi ska inte tro att vi är så mycket bättre här hemma i Sverige. Det finns mycket vi borde förbättra här också...

Peter
Svara med citat
Gammal 2008-04-12, 09:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Det var tänkt som ett litet skämt. Jag vet verkligen att du känner ditt Grekland och ingen av oss tycker nog att landet är ett paradis.

Jag vet att planet går ändå men om efterfrågan på flygresor ökar mellan öarna kanske flygtrafiken byggs ut och det kan medföra tråkiga miljökonsekvenser för landet. Jag flyger en del här hemma med flera tjänsteresor till Stockholm eller ännu längre bort. Tänker ständigt på det negativa bidrag jag då ger till miljöförstöringen men en tågresa som tar hela natten eller mer med hemska tåg gör att det för mig inte finns något alternativ.

I Grekland tycker jag däremot att färjetrafiken mellan öarna är ett fullgott alternativ under mina semesterresor och jag planerar så att turerna inte blir så långa och hoppar inte så mycket mellan ö-grupperna.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 21:50
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Skippa sista natten i Aten om du inte vill vara där. Jag åker in dagen innan bara om jag har ett morgonflyg att passa. Jag kanske räknas som "hardcore" i detta sammanhang men det har gått bra hitintills ( 3 ggr).
Hittar jag en nattfärja som kommer in minst 4 timmar innan flyget går så tar jag alltid den, helst om det är en Blue Star som man får anse som hyfsat pålitliga.
Om det nu skulle bli problem så får man väl ta kostnaden för en extrabiljett, det är väl inte mer med det. Jag tror ändå risken är ganska liten, om man håller sig till de större rederierna. Den allra största risken än nog att man blir inblåst, och då gör nog en dag hit eller dit ingen skillnad.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:37.