Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-31, 12:43
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006
Standard Chania igen

Hej
Nu blir jag ledsen på mig själv. Chania en gång till 1 maj. Vi sa förra året nu åker vi till något nytt ställe på våren (I sommar blir det 2 öar). När man sitter där och tittar på skärmen, ja då går allt med automatik. Vipps och resan är klar . Det ska bli underbart att komma iväg en vecka bara njuta av den vackra naturen. Ta ett glas raki burr "va gott". En sväng till saluhallen och äta fårskalle kinderna är goda att gnaga på.

Önskar alla andra som kommer iväg snart en trevlig resa.

Lolis
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 13:22
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Chania igen

Och hur ledsen ska då inte jag vara? 37:e gången till Kreta och 36:e till Chania. Det kallas reflex! Och nej, jag är inte ett dugg ledsen!
Gunilla (17 dagar o 17 timmar kvar)
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 16:17
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

och jag som äger hus där... är bara ledsen att jag inte är mer i Grekland ... /Nico
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 18:13
Acinom Acinom är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Och jag som tyckte vi "fastnat" med hängslorna på Kreta, trots att det är 7 el 8 gången dit nu i juni Men som sagt, det är nåt speciellt med Kreta, vi har provat ett flertal andra öar och även Bulgarien.....men inte då....
Skall även testa Kroatien i höst och det pga resa med svärföräldrarna, men jag tror inte vi ändrar uppfattning. Kanske hinner tillbaka till Kreta lite senare igen.

Ni som varit på "hela" ön, är det nån väsentlig skillnad på västra och östra sidan, hade en fundering på Makrialos men fastnar alltid för Chaniaområdet och då främst Agia Marina och Platanias.
Nån som vet på ett ungefär hur lång tid det skulle ta att köra med bil mot exvis Makrialos? // Acinom
Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 18:55
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Acinom Visa inlägg
Ni som varit på "hela" ön, är det nån väsentlig skillnad på västra och östra sidan, hade en fundering på Makrialos men fastnar alltid för Chaniaområdet och då främst Agia Marina och Platanias.
Nån som vet på ett ungefär hur lång tid det skulle ta att köra med bil mot exvis Makrialos? // Acinom
Ja, det är skillnad på östra och västra sidan helt klart!
Jag har svårt att sätta fingret på skillnaden, men det finns säkert andra som kan förklara. Jo en sak...herrarna som mediterar med radbanden förekommer knappt på östra sidan!
Om ni gillar Chaniaområdet rekommenderar inte jag Makrigialos.
Då är det nog bättre i Agios Nikolaos eller strax utanför.
Enligt min uppfattning åker man till Makrigialos om man vill ha en lång sandstrand, perfekt för badfamiljen med barn!
Östra sidan håller på att tappa turister till förmån för västra sidan.
Var själv i Ag Nik i slutet på juli -07 och det kändes som mindre turister och folkmassa än på västra sidan i början av juni.
Priserna är lägre på östra sidan också, sånt uppskattar många.

Enligt min smak ger jag Chania 9+ i betyg, Rethymno 8-9 och Ag Nik 8.
Gamla stadsdelar med gränder finns inte i Ag Nik som i Chania och R.
Men stan är jäkligt behaglig och fräsch på nåt sätt. Finns och mycket att se/åka till i krokarna om man hyr bil tycker jag!
Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 18:21
KarinL KarinL är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Hej!
Jag är också ledsen på mig själv. Längtar till Kreta så det värker men föll för familjens övertalning att åka till ett nytt ställe. Nu tror jag säkert det kommer bli jättebra i Kroatien också men hjärtat säger ......Kreta!
Jag har varit där flera gånger och alltid varit så nöjd o belåten. För mig är det balsam för själen att komma tillbaka o möta människor man mött förut.
Tycka vad man vill om turiststråket Platanias men det finns ju nåt för alla. Promenerar man en liten stund så upplever man ett helt annat Platanias.
Har man sen turen att få umgås med någon som bor där så känns det helt ehnkelt bara ummmmm.
/Karin
Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 18:36
AnnaHelena AnnaHelena är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Till alla Chania-älskare måste jag tipsa om en fin film på youtube. Filmen heter Chania - old town, new town. En ca 7 minuter lång Chaniafest!
Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 19:33
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Längtar nu så till Platanias...63 dagar kvar. Funderar på vad jag ska välja för restaurang att fira min jämna födelsedag på...? Det finns ju så många bra att välja emellanFast jag kan välja två för jag får fira födelsedagen två dagar irad...ena ressällskapet åker hem på min födelsedag (alltså måste vi fira dagen innan) och då kommer ett nytt ressällskap och jag blir tvungen att fira igenHar flera favoritrestauranger efter åtskilliga resor hit men tar gärna emot tips på restauranger som har det "lilla extra" för att bemärkelsedagen ska bli trevlig

Malin

Senast redigerad av nilam den 2008-04-02 klockan 19:35.
Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 20:25
inga inga är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Till hösten blir det 11gången till kreta, och dom flesta gångerna till Platanias. Det är en underbar semester.
Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 11:46
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad

Γασσας

Det är härligt att gå runt i gamla stan och hitta en taverna med några bouzokilirare.

Min sambo var med förra året till Chania för första gången. Hon tyckte att det inte om ön, den var för stor. Själv älskar jag Chania.

Därför åker jag med min svåger i år efter som han är ensam nu mera, han och syrran hade lyckats att bo på samma hotell 15 år i rad i Platanias.

Själv har tycker jag om att bo på lite olika ställen. Fast jag tycker nog bäst om Agii Apostoli. Ja det är klart Ellafonissi är en ljuvlig plats.

Lolis
Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 15:40
Sassa Ö. Sassa Ö. är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Har flera favoritrestauranger efter åtskilliga resor hit men tar gärna emot tips på restauranger som har det "lilla extra" för att bemärkelsedagen ska bli trevlig.

Om jag vore du så skulle jag fara till Leventis i Stalos..Där är det läckert att sitta på jätteverandan..!
Sassa
Svara med citat
Gammal 2008-05-22, 10:20
Goofy Goofy är inte uppkopplad

Jag måste ha min tvåveckors-dos av Agia Marina årligen annars formligen döööör jag. Sitter alltid innan och kollar på andra ställen, länder men tror aldrig att något annat ska bli lika bra...suck*. Vi vill liksom inte köpa grisen i säcken. Har varit på flera andra öar, men återkommer alltid till Kreta!! I lööööv it!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:51.