Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-28, 15:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Förkylningar på gång, avresa om en vecka!!

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Testa med Loratadin. Du känner efter en tablett om du blir bättre, och då är det allergi.
Innan jag började med Loratadin var jag den tröttaste allergikern norr om ekvatorn. Det är helt enkelt den bästa receptfria allergimedicinen som finns. Jag äter en tablett varje morgon och mår kanonbra. Innan jag upptäckte Loratadin åt jag Clarityn, den hjälpte också, men sablar vad jag blev trött av den.
Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 16:03
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Innan jag upptäckte Loratadin åt jag Clarityn, den hjälpte också, men sablar vad jag blev trött av den.
Jag är extrem pollenallergiker. Vissa år kan jag knappt vara utomhus. Som tur är så reagerar jag inte varje år, av någon konstig anledning. (Läkarna är lika förvirrade som jag....)

Förra året åt jag Clarityn, fungerade uselt på mig. Fick kompletera med nässpray, men framförallt ögondroppar. Det spelar ingen roll hur starka läkemedel läkarna skriver ut, inget hjälper tillräckligt bra. Har provat alla möjliga konstiga saker; ögondusch, ögonsalva och sen ögondroppar, såklart. Dessutom har jag min astma att tampas med som också den är extra jobbig under pollenperioden...

Nästa år, om jag reagerar då, ska jag prova yttligare ett nytt läkemedel, har väl gått igenom alla som finns snart. Är Loratadin något att prova? Eller är det lika bra som något annat, bara att tröttheten inte påverkas...??
Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 16:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Är Loratadin något att prova? Eller är det lika bra som något annat, bara att tröttheten inte påverkas...??
För mig fungerar Loratadin bättre än något annat jag har provat, inte bara för att jag slipper tröttheten. Prova du också!
Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 16:17
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
För mig fungerar Loratadin bättre än något annat jag har provat, inte bara för att jag slipper tröttheten. Prova du också!
Det låter bra! Rapport kommer om nåt år...
Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 17:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Som tur är så reagerar jag inte varje år, av någon konstig anledning. (Läkarna är lika förvirrade som jag....)
De läkarna har nog inte träffat många pollenallergiker, eller så har de inte lyssnat på dem, för det är väldigt vanligt att man reagerar olika starkt olika år, och ibland inte alls. Det gäller inte bara pollenallergier utan även pälsdjur-, mögel-, livsmedelsallergier och så vidare. Det beror, enligt den mycket duktiga läkare vi hade när min yngste son var liten, helt enkelt på att man är olika känslig vid olika tider om året och i livet, vilket i sin tur beror på en mängd olika saker.

Det finns tre olika verksamma ämnen som används i de olika receptfria tabletterna:
- Loratadin, som används i Clarityn, Loratadin och Versal
- Cetirizindihydroklorid, som används i tabletterna Zyrlex, Cetirizin och Cidron
- Ebastin, som används i tabletten Kestine.

Om du inte har provat Loratadin ska du absolut göra det. Det är inte ovanligt att man som Janne tycker att den är bättre än allt annat man provat.

Faktum är dock att den innehåller exakt samma ämnen som Clarityn. Fråga inte dina läkare hur det kommer sig att många ändå upplever dem så olika

Själv märker jag ingen skillnad mellan Clarityn och Loratadin. Av Zyrlex blir jag däremot ofantligt trött, men inte av Cetirizin, vilket är lika mystiskt som att andra tycker att Clarityn och Loratadin är olika.

När det gäller allergier och antihistaminer så finns det bara en sak man kan säga säkert och det är: Man kan ingenting säga säkert! Det finns lika många varianter på när, hur och på vad man reagerar som det finns allergiker, och det finns otaliga varianter på vilka tabletter som hjälper. Kort sagt, var och en måste prova sig fram och bara för att en viss tablett varit som ett nytt liv för någon, är det inte säkert att den hjälper andra med samma allergier.

En annan viktig sak är att om inga vanliga antihistaminer hjälper i normala doser, ska du inte hålla på med nässpray och ögondroppar. De (flesta av dem) innehåller samma ämnen som tabletterna, och det blir inte bättre av att man ökar på och ökar på. I stället ska du kräva att få annan behandling, till exempel kortison.

Senast redigerad av Elisabet den 2008-05-28 klockan 17:39.
Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 18:32
Siri As avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det finns tre olika verksamma ämnen som används i de olika receptfria tabletterna:
- Loratadin, som används i Clarityn, Loratadin och Versal
- Cetirizindihydroklorid, som används i tabletterna Zyrlex, Cetirizin och Cidron
- Ebastin, som används i tabletten Kestine.
Tack för ett bra svar, Elisabet! Du verkar var betydligt mer kunnig än min läkare!

Jag har använt Clarityn, Varsal, Cetrizin och Kestine... Sen finns det flera andra som jag har tagit mot "kli i ögonen"...
Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 19:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Tack för ett bra svar, Elisabet! Du verkar var betydligt mer kunnig än min läkare!
Det är nog bara så att läkaren och jag har olika utgångspunkt. För läkaren är det ett jobb, för mig är det en fråga om livskvalitet. Jag lyssnar på mig själv och på andra allergiker och när erfarenheterna inte stämmer med böckerna så menar jag att böckerna har fel. Hur läkaren gör vet jag inte.... Däremot vet jag att trots att det forskas ganska mycket om allergier så finns det stora svarta hål i kunskapen om dem.

Citat:
Jag har använt Clarityn, Varsal, Cetrizin och Kestine
Då har du ju provat alla de tre verksamma ämnena. Det betyder inte att du inte ändå kan få lindring av zyrlex eller loratadin. Hoppas det!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:39.