|
||||
|
||||
Sv: Förkylningar på gång, avresa om en vecka!!
Innan jag började med Loratadin var jag den tröttaste allergikern norr om ekvatorn. Det är helt enkelt den bästa receptfria allergimedicinen som finns. Jag äter en tablett varje morgon och mår kanonbra. Innan jag upptäckte Loratadin åt jag Clarityn, den hjälpte också, men sablar vad jag blev trött av den.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Förra året åt jag Clarityn, fungerade uselt på mig. Fick kompletera med nässpray, men framförallt ögondroppar. Det spelar ingen roll hur starka läkemedel läkarna skriver ut, inget hjälper tillräckligt bra. Har provat alla möjliga konstiga saker; ögondusch, ögonsalva och sen ögondroppar, såklart. Dessutom har jag min astma att tampas med som också den är extra jobbig under pollenperioden... Nästa år, om jag reagerar då, ska jag prova yttligare ett nytt läkemedel, har väl gått igenom alla som finns snart. Är Loratadin något att prova? Eller är det lika bra som något annat, bara att tröttheten inte påverkas...?? |
|
||||
|
||||
För mig fungerar Loratadin bättre än något annat jag har provat, inte bara för att jag slipper tröttheten. Prova du också!
|
|
||||
|
||||
Det låter bra! Rapport kommer om nåt år...
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det finns tre olika verksamma ämnen som används i de olika receptfria tabletterna: - Loratadin, som används i Clarityn, Loratadin och Versal - Cetirizindihydroklorid, som används i tabletterna Zyrlex, Cetirizin och Cidron - Ebastin, som används i tabletten Kestine. Om du inte har provat Loratadin ska du absolut göra det. Det är inte ovanligt att man som Janne tycker att den är bättre än allt annat man provat. Faktum är dock att den innehåller exakt samma ämnen som Clarityn. Fråga inte dina läkare hur det kommer sig att många ändå upplever dem så olika Själv märker jag ingen skillnad mellan Clarityn och Loratadin. Av Zyrlex blir jag däremot ofantligt trött, men inte av Cetirizin, vilket är lika mystiskt som att andra tycker att Clarityn och Loratadin är olika. När det gäller allergier och antihistaminer så finns det bara en sak man kan säga säkert och det är: Man kan ingenting säga säkert! Det finns lika många varianter på när, hur och på vad man reagerar som det finns allergiker, och det finns otaliga varianter på vilka tabletter som hjälper. Kort sagt, var och en måste prova sig fram och bara för att en viss tablett varit som ett nytt liv för någon, är det inte säkert att den hjälper andra med samma allergier. En annan viktig sak är att om inga vanliga antihistaminer hjälper i normala doser, ska du inte hålla på med nässpray och ögondroppar. De (flesta av dem) innehåller samma ämnen som tabletterna, och det blir inte bättre av att man ökar på och ökar på. I stället ska du kräva att få annan behandling, till exempel kortison. Senast redigerad av Elisabet den 2008-05-28 klockan 17:39. |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har använt Clarityn, Varsal, Cetrizin och Kestine... Sen finns det flera andra som jag har tagit mot "kli i ögonen"... |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|