|
||||
|
||||
Sv: Hyra moped 2007
Inga problem att hyra på Egina. Pris: 15 € på helgen, 10 € under veckan.
|
|
||||
|
||||
På Spetses var det inga problem att hyra moped med vanligt körkort. Problemet var det höga priset: 20 € per dag, oavsett vem man frågade.
|
|
||||
|
||||
Inga fler som kommit hem och kan meddela om och var det funkar att hyra med B-körkort?
// Helén |
|
||||
|
||||
Inga problem med B-körkortet.
(Amorgos och Paros) Lars |
|
||||
|
||||
Inga problem att hyra på Amorgos och Antiparos.
// Helén |
|
||||
|
||||
Hejsan, någon som har någon erfarenhet av Kefalonia? Ska bo i Skala och undrar om där finns någon som hyr ut däromkring, och ifall det är några problem att hyra utan mc-kort.
Mvh Stefan |
|
||||
|
||||
Inga problem att hyra på Kalymnos, Fourni eller Samos.
|
|
||||
|
||||
Tror ni man kan andas ut nu och förvänta sig att det fortsättningsvis kommer att fungera som det gjort tidigare, det verkar inte vara någon som fått problem med att hyra på vanligt B körkort. Skönt!
// Helén |
|
|||
|
|||
Det gick inte på Skopelos.
|
|
|||
|
|||
Med tvekan fick vi hyra en EU-moppe på B-körkort i Karpathos stad. Vi fick tipset att säga att vi glömt alla påskrivna papper hemma ifall vi skulle träffa på polisen. Minns tyvärr inte namnet på firman. Till nästa år har min man förhoppningsvis tagit sitt MC-körkort. Ett annat alternativ är att skaffa EU-körkort.
|
|
|||
|
|||
Gick inte hos "min" uthyrare på Kreta, han ville se MC ( A) körkort.
/Nico |
|
|||
|
|||
Citat:
Vi ska ner till Zakynthos, Kalamaki i juli månad. Vi tänkte hyra oss en scooter/moppe för att glida runt några dygn på ön. Såg denna diskussion och därmed ditt inlägg angående Zakynthos. Detta skrevs 2007 och undrar därför om du, Kalimera, eller någon annan vet om det fortfarande är lika enkelt för en med b-körtkort att hyra. Vad ska man tänka på? Swedish Driving Licens från Vägverket? Försäkring när man hyr? Kostnad? Hjälm-tvång? Kostar det extra att hyra hjälm? Annars ligger det fortfarande runt 13€/dygn eller? Tack på förhand ...snart bär d av /Tii o Mii |
|
|||
|
|||
Dialog mellan mig och en polis på Patmos för några år sedan:
P: Can I see your papers please! J: I´ve got my drivers license... P: Ok... P: ..... P: ehh... hum.. P: ... P: Is this for a car or a motorbike? J: Ohh.. It´s for both. (Vanligt B-kort) P: .... J: ....endaxi..? P: ...daxi. :-) Jens |
|
|||
|
|||
Om jag får gissa så är det okej att ha B körkort men vad betyder ordet daxi? och endaxi?
tack för svar! |
|
||||
|
||||
Citat:
Endaxi betyder ok, daxi? är det någon kortform av endaxi? // Helén |
|
|||
|
|||
Hej på er!
Det jag fick förklarat av mig av flera olika uthyrare på Skopelos var att det är försäkringarna som är problemet, inga försäkringar är möjliga att teckna om man inte har någon form av a-kort. En av de jag var hos menade att "om du absolut vill köra moppe/mc så kan jag skicka dig till en som låter dig göra det med då blir det helt utan försäkringar för både dig och honom". Kändes inte som något bra val alls. Lägger hellre extra pengar på bilen isf, även om det är ett lite tråkigare transportmedel... |
|
|||
|
|||
Citat:
Okej. Ja det låter som att man kanske ska hyra bil istället. Att köra utan försäkring kanske inte är det roligaste. Men då vet man iallafall att det finns både och att välja mellan. Tack för svar!! |
|
|||
|
|||
Citat:
okej =) ne vet faktiskt inte vad endaxi betyder tror att det är typ samma ord för okej. Men är inte säker. Bra att veta att det går bra på de flesta ställen. Tack för svar |
|
|||
|
|||
Hej!
Nu är det inte långt kvar tills vi ska åka å undrar e sak till. Finns det någon marknad någonstans i Kalamaki eller en marknad som ligger nära Kalamaki? Finns det någonstanns där man kan handla kläder å så? Tacksam för svr! Ha det så bra baj baj |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|