Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-04, 12:03
M.G M.G är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Jobbigt med blåsten

Första dagen på Naxos var behaglig när vi kom dit 19 juni men dagarna därpå blåste det väldigt mycket. Jag tycker det är skönt när det fläktar men inte när det blåser så mycket så det blåser sand.
Efter Naxos åkte vi till Koufonissi där det också blåste fruktansvärt mycket.
Amorgos och Santorini var det ganska lämpligt på dagarna men blåste rätt mycket på kvällarna.

Blåser det oftast på öarna? Är det speciellt på försommaren eller?
Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 13:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Jobbigt med blåsten

Jag kan egentligen inte svara på din fråga, men har förstått av sms förra veckan och igår från Naxos, Folegandros och Sifnos att det blåst mycket de senaste veckorna. Jag tror det blåser mer än vanligt för årstiden.
Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 15:03
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Kykladerna ÄR blåsigt på sommaren. Det kan komma som en chock för strandälskare, men det är något som man får räkna med. Oftast är det Meltemin (den nordöstliga sommarvinden) som är boven. Jag har märkt att småkykladerna som ligger i lä för Naxos brukar vara mindre utsatta medans Amorgos brukar var mer blåsigt.
Normalt blåser det 6+ beaufort (dvs 12 m/s eller mer) 12 dagar per månad i både Juli och Augusti, så man får nog räkna med åtminstone lite vind.
Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 22:13
M.G M.G är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Jag tyckte nog att Amorgos var mindre blåsigt än både Naxos och Koufonissi men det varierar ju säkert från dag till dag.
Svara med citat
Gammal 2008-07-06, 10:38
spiro spiro är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av M.G Visa inlägg
Jag tyckte nog att Amorgos var mindre blåsigt än både Naxos och Koufonissi men det varierar ju säkert från dag till dag.
Ja så är det nog. Anlände också till Naxos 19;e, -bra blåsigt och en ganska jobbig färjetur m m/s alexander! Den 20;e var det väll snudd på stormbyar, men sedan lugnade sig betydligt. Var där i 2 veckor och mot slutet tyckte jag iaf att det blåste för lite .
Svara med citat
Gammal 2008-07-06, 17:21
xixis avatar
xixi xixi är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Vi kom hem från Grekland/Naxos inatt. Det har blåst en del, men inte så att det störde - tycker jag. Jag antog att det brukade vara så, med blåsten på Kyklanderna, annars skulle väl ön smälta bort. Mitt nagellack smälte iaf i solen , galet.
Svara med citat
Gammal 2008-07-06, 19:23
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Första kvällen på Sifnos, 4 dagar sedan, blåste det fruktansvärt mycket. Det var nästan läskigt. Stolarna föll omkull och det blåste sand ända upp på verandan. Kvällen efter lugnade det ner sig lite, men under de 10 dagar vi vistades i övärlden blåste det MYCKET alla dagar utom 2. Raka motsatsen till förra årets resa.
Svara med citat
Gammal 2008-07-06, 19:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Hemkomna i eftermiddag efter 16 dagar i Grekland. De första 12 dagarna på Tinos var "extremt" blåsiga enligt vår värdinna. Det brukar aldrig vara sån blåst i juni ...Frukosten på balkongen var inte så skön pga detta, det gällde att hålla i maten så den inte blåste bort!
Vi hyrde vespa i 7 dagar och det var JOBBIGT att köra för maken på grund av vindbyarna....i en nedförsbacke fick han t o m gasa....stränderna var nästan tomma på många ställen...! Sanden yrde för mycket...
Men nu gillar vi inte att ligga på stranden så vi badade satt en stund och åkte sen vidare... och Tinos var lika fantastiskt MED blåsten! Fast lite mindre hade ju varit ännu behagligare. Man blir så trött i huvudet av allt blåsande...Fast just Tinos kanske är en lite blåsigare ö...?

På Evia där vi var de sista 4 dagarna var det ingen blåst alls och ca 35 grader och det är nästan ännu värre

Lagom är väl bäst!

Lissi - som inte alls ville åka hem!
Svara med citat
Gammal 2008-07-06, 20:40
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad

När vi anlände på Folegandros den 19 juni var det väldigt varmt och alldeles stilla. Vi började misstänka att vi skulle få uppleva samma värmebölja som förra sommaren i juni. Dagen efter, på midsommarafton, började det blåsa allt mer, på kvällen blev det kyligare och vi fick t o m ta på en långärmad tröja. De två följande dagarna blåste det otroligt mycket. Skönt med svalka på dagarna, men kvällarna blev riktigt ruggiga. Många valde att sätta sig inomhus på restaurangerna. Dock inte vi, som hellre kämpade i blåsten med fleecetröja och långbyxor på.

Resten av resan, på Sikinos, Santorini och Kreta har vi haft det "lagom" blåsigt. Hellre lite vind än bleke tycker vi.

Carina
Svara med citat
Gammal 2008-07-07, 22:48
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Ja, precis våra första tre dagar var det också alldeles vindstilla (17-19/6), helt otroligt sköna kvällar. Sedan den 20/6 började det blåsa. Vi tyckte det var skönt att få luft efter de första mycket vindstilla dagarna på Tinos.

Vi upplevde det inte alls lika jobbigt som Lissi skriver även om vi var där samtidigt. Kanske för att vi hyrde bil (märkte inte en enda gång att vinden tog tag i bilen på något sätt!). Det beror nog också på hur rummet vänder där man bor, vi bodde ofta mot söder (även om vi också hade en natt i Panormos mot norr/nordväst).

Vi använde aldrig långbyxor eller kofta. En kväll tog jag på mig en tunnare bomullströja med 3/4 ärm - och det var alldeles för varmt. Det var förresten den kvällen vi åt med Lissi och Claes och jag borde hellre haft en tunnare blus utan ärmar, som Lissi hade, och som jag hade de andra kvällarna.

Och inte övervägde vi att äta inomhus, som CarinaN berättar att många gjorde på Folegandros (där har vi för övrigt också upplevt kall vind!). Nej, jag tror inte vi har haft det blåsigare på Tinos än det har varit i övriga övärlden (eller i alla fall i Kykladerna) efter det jag läser på Kalimera. Men jag tror att det kan skifta från dag till dag. Jag kollade på Poseidon i förra veckan, och då såg det närmast ut som att det blev ganska lugnt igen (blått område) även på Tinos ett par dagar efter Lissi åkt därifrån (då det också var lugnt på Evia). Och när Poseidon visade gult område över Andros/Tinos (5 beaufort) så har det ofta varit orange på flera andra ställen (6 beaufort) (bl.a. nordöstra Kreta). Så har det i alla fall varit i förra veckan när jag kollade. Det har nog blåst lite mer och mindre varstans.

Senast redigerad av Marianne den 2008-07-07 klockan 22:57.
Svara med citat
Gammal 2008-07-08, 19:17
Jonas E Jonas E är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Citat:
Ursprungligen postat av M.G Visa inlägg
Runt 20-21/6 blåste det rejält på Amorgos också.
Vi skulle åka med en snabbfärja 23/6 till Mykonos och började bli lite oroliga för att den inte skulle gå.

/Jonas
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:34.