|
||||
|
||||
Bekymmer?
Är nyss hemkommen från Karpathos. Jag pratade mycket med "mamma" på Esperidas i Amopi och hon berättade för för mig att de grekiska besökarna till ön var 20% lägre än tidigare år. Orsaken tros vara de ökade bensin/energipriserna vilket vi såg genom att taxipriset från Pigadia var dubbelt jämfört med förra året. Vi fick ett ord på vägen att vi skall vara tacksamma som inte har Euro utan vår egen valuta. De menade att skandinaver och italienare kom till ön i vanlig omfattning men att övriga höll i sina pengar lite mer än förut vilket drabbar Karpathos hårt eftersom de befinner sig längst ut i "näringskedjan".
|
|
||||
|
||||
Sv: Bekymmer?
Hej!
Min gode vän Nikos som är restaurangägare på Kreta är bekymrad, för trots att det fortfarande är gott om turister spenderar de betydligt mindre pengar på restaurangerna. Det gäller flera platser på Kreta enligt honom. Enligt honom är det fler som köper och lagar egen mat på hotellen. Nedgången har pågått en tid men är tydligt märkbar nu. Priser för inköp av bland annat livsmedel har ju liksom hos oss ökat väsentligt och man är rädd för att höja priserna så att färre turister kommer. Bensinen kostar nästan som här. |
|
||||
|
||||
Det där hörde jag under alla mina resor till Kreta på 80-90 talet. Ibland så många gånger att jag blev full i skratt. Om det fortsatt i den omfattningen är det konstigt att det finns några tavernor kvar.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Dessutom när vi får uppgifter från en sedan länge mycket god vän har vi ingen anledning att betvivla vad hans säger! |
|
||||
|
||||
Jag åkte också till Rethymnon under flera år så det är den orten jag refererar till. Min dotter har även arbetat där några säsonger. Under hela 90-talet var det överkapacitet på många tavernor som var halvfulla eller nästan tomma i lågssäong. De tavernor som gick bra var åretruntöppna och där lokalbefolkningen äter. Vissa tavernor har så turistanpassad och trist mat att det inte är konstigt att de är halvtomma.
Eva |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|