Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-17, 21:24
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Välja enkelheten eller tvärtom ?

Jag såg just en snutt av hur en massa spektakulära hotellanläggningar fladdrade förbi kameran i Antalya, Turkiet på TV. Många inslag av lyx, design, diverse kopior av byggnader från andra delar av världen, stora komplex av byggnationer utan personlighet. Men det är kanske spännande att bo så, spektakulärt och lite lyxigt ?

Jag kom underfund med en sak........

Jag har varit med på Kalimera sedan 1999 och sett mitt eget (och sambons) Greklandsresande nått mer eller mindre "stadgade fomer". Kreta om en vecka blir vår 12:e trip och vi har alltid ungefär samma önskemål, krav, inriktning, intressen osv. osv.

Vi sammanfattar oss rätt enkelt, vi vill HA det ENKELT, definitivt inget tillrättalagt om man nu kallar det så ? Lyx eller näst intill lyx är för oss totalt främmande, den standard vi väljer och har fått alla gånger (börjar närma sig 20 lgh-hotell c:a) är nog vad många andra skulle tycka var......VADDÅ ?

Det saknas ibland några saker i köket, skärbräda bl.a, dålig kniv att skära bröd och annat med, skitiga glas.....ni känner säkert igen er ? Det valda hotellet såg på många sätt ut att ha det vi sökte men....."mördarbacken" var verkligen mördande, varför lär vi oss inte ??

VILKEN STANDARD VILL VI HA ?

Jag tror........att det kanske finns två "läger", vi som trivs att åka från det ordnade, tillrättalagda (på ett annat sätt) Sverige där vi har en så hög standard. VI VILL BORT FRÅN ALLT DETTA HEMMA, TILL EN STANDARD DÄR VI FÅR TÄNKA TILL LITE OCH IMPROVISERA IBLAND !!

Där har vi i alla fall VÅR önskan, sänka standarden, leva på lite lånad tid och njuta eftersom vi lärde oss detta under de första Greklandsresorna, detta att det ibland saknas lite, får improviseras lite, säga "äsch - det löser sig ju".

Sedan finns det de som vill tvärtom.......LEVA LYXIGT (eller åtminstone snudd på), kunna säga att rummet var otroligt snyggt möblerat, baren var grandios, drinkarna var otroliga. Allt var tillrättalagt, knäppte man med fingrarna kom det någon med glass till barnen..........äsch, jag överdriver lite..... Vi tycker det är charmigt att tänka på vilken sida av sängen man vill sova i av en viss anledning som bara vi föstår, varför garderobernas dörrar har knopparna på helt fel sida, ytterdörren är sned och knarrar, detaljerna i badrummet manar till stora garv en halv dag.........

Jag menar, en annan typ av "flykt" från kanske samma typ av tillrättalagda Sverige blir att man köper sig en tid på en eller några veckor på en anläggning som totalt saknar det VI gillar, det jag beskrev nyss. Orten som anläggningen ligger i eller vid, är kanske inte heller den där som vi gillar, den man kan improvisera i, upptäcka först helt efter ett par dygn. Den är tillrättalagad på ett sätt som ger resenären trivsel på ett sätt som tilltalar denne.

Och det fina i kråksången är att INGET AV ALTERNATIVEN ÄR FEL eller bättre än det andra. Eller som min rubrik säger - "enkelheten eller tvärtom" ? Det kanske är lika enkelt att leva i "lyx" som i "enkelhet" ? Hur bedömer man dessutom skillnaden ? Det finns ju gott om lyx även i Grekland.

HUR GÅR ERA TANKAR ?

Jag kommer att få uppleva en kontrast ungefär som den jag har skrivit, en lyxanläggning "någonstans i Grekland" med jobbet i knappt 3 dygn om en månad. Får då chansen att se själv hur jag reagerar på något jag själv aldrig skulle välja privat.

Detta blev långt...........

Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2008-07-17 klockan 21:27.
Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 07:08
kize kize är inte uppkopplad

Standard Sv: Välja enkelheten eller tvärtom ?

Tror precis som du att det finns två läger i denna fråga.
Vi tillhör dem som väljer enkelheten och det viktigaste för oss är att ett boende är rent, frächt o någorlunda tyst. Resten kan man alltid stå ut med, det är ju semester!
Vi brukar alltid, på något märkligt sätt hitta tavlor, handtag mm som sitter snett o det slår nästan aldrig fel. Men det känns helt ok.

Vi har goda vänner som vi försökt få med, men nu har vi gett upp, då deras krav på lyx är något helt annat än vad vi har. Mannen i den familjen sa en gång: Om vi skulle åka så, vart får jag mina skjortor strukna då? Försökte förklara att man inte behöver åka ut på öarna med så värst fina skjortor som behöver strykas, det går med tenniströjor o vanliga t-shirts.
Men den förklaringen var absolut inget alternativ för honom, så om de skulle åka iväg skulle det vara minst 4 stjärningt, helst mer för att vara säker på komforten.

Kan tro att det också beror på om man är lite äventyrlig av sig eller inte hur man väljer att åka eller i vilken fas av livet man är.
Men små barn kan det vara enklare att ha allt klart, men en del av äventyret försvinner när det är så tillrättalagt som det som visades på tv.

Vi är fullt ut nöjda med att köpa flygstolar o ordna vårt egen boende på enkla hotell o pensioner. Av erfarenhet vet vi nu vilka små detaljer man bör ha med sig o en av dem är den du nämner, en bra liten kniv till exempel.

Hälsar Kicki som om drygt en vecka återigen ger sig ut i den grekiska övärlden
Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 07:38
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Föredrar också enkelheten och den har varit som en regel under de 8 resor vi hittentills gjort till Grekland. Vill inte ha all inclusive, vill välja taverna. Vill inte ha en massa som vi uttrycker det "onödigt" på rummet o hotellet. Ska va enkelt. Förståelsen för de som vill ha det lyxigt finns ju, även om jag samtidigt aldrig skulle välja det själv. Personligen finns det inget "tvärtom-feelings" behov när det bär av mot Grekland, känner bara att det skulle kännas överflödigt med massa lyx. Om mindre än 6 da'r har planet gått mot den 9:e resan till detta underbara land. Längtan är stor. Ska bli lika enkelt denna gången också.
Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 07:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Finessen med att tälta eller bo i husvagn eller enkel sommarstuga, hemma i Sverige eller här i Grekland?- att man vid hemkomsten till stadslägenheten finner detta:
lysknapp och lampor
ingen sand i sängen
toa med vattenspolning
spis i stå-höjd
inga tusenfotingar i skorna
mer än en gaffel per person
kläder som inte är styva av salt och lort
inga taggar och brännässlor

På den tiden vi campade älskade vi det livet med alla mödor och problem det medförde.
Men det var skönt att komma hem till vardagen igen.
Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 09:12
twiggy twiggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Dom sista 3 semestrarna

Senast redigerad av twiggy den 2008-07-18 klockan 09:13. Anledning: felskrivet
Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 09:42
frubrink frubrink är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Jag har precis stått inför detta problemet när jag skulle välja resa för mig och mitt barnbarn. Det finns heller inga specialpriser på dessa hotell för barn (eftersom jag reser ensam med barn) och jag har ingen lust att betala lika mycket för en 6-åring som för mig själv.Personligen tycker jag att en del av charmen med att resa är att prova på olika matställen. Jag tror att det skulle kännas lite "inlåst" att var dag, morgon, middag, kväll äta på samma ställe. När vi var på Kos hade jag och min man halvpension, frukost och middag. Restaurangen på hotellet vi bodde på var känd för sin fina mat MEN den maten blev inte vi serverade, vi fick tråkig och smaklös mat. Tydligen hade de en meny för restaurangens gäster och en annan för hotellets. Det blev så att vi åt på andra ställen i alla fall. Det passar nog en del men som tur är har inte alla samma smak.
Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 10:29
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Jag tycker också om enkelheten när jag åker till Grekland. Det ska inte vara lyx, då är det inte Grekland! Men rent och frächt med möjlighet till AC vill man gärna ha förstås. Har vid några tillfällen bott på 4 stjärniga anläggningar, det har inte varit någon större skillnad på rummen. Däremot har andra gemensamma faciliteter varit lite flottare. Har aldrig bott på något hotell som haft något mer än frukost, bor oftast i lägenhet.
Pool är inte nödvändigt, men ett plus förstås.
Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 10:38
Mimmi Mimmi är inte uppkopplad

Detta var en svår fråga!
Jag hör till dem som under luffarna inte ställer höga krav alls, rent och mysigt är det som gäller.Då får allting vara hur snett som helst utan att jag bryr mig under dessa veckor...
Däremot brukar jag göra en resa i september till Grekland också s.g.s. varje år. Då blir det oftast en charterresa. Denna resa vill jag ha det litet lyxigare och bokar då ofta ett bättre hotell med 4-5 stjärnor( dock aldrig halv/helpension).Jag njuter av att ha det lyxigt en vecka och bara koppla av.
Så för mig finns inget entydigt svar på frågan!
/Mimmi
Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 10:57
anoula
Gäst

Jag vill kunna välja beroende på humör!
Är lite inne på Monicas spår:

Citat:
På den tiden vi campade älskade vi det livet med alla mödor och problem det medförde.
Men det var skönt att komma hem till vardagen igen.
När jag var liten campade vi ofta med familjen i Danmark. Jag minns att vi ofta avslutade två veckors campingsemester i tält och spartanska förhållanden med en natt på Grand Hotell (min mammas genialiska idé naturligtvis!).
Det var underbart att njuta av lyxen med varmvatten och tjocka frottéhanddukar, rena lakan och TV-tittande i sängen med lyxig hotellfrukost. Men hade vi inte campat innan hade det inte alls känts lika speciellt.

Sedan tycker jag att det beror på var man befinner sig också. I Thailand har jag absolut inget emot att leva under spartanska förhållanden utan ac och med minimal packning.
Reser jag till någon storstad vill jag gärna ha ett lite lyxigare hotell att vila ut på efter sightseeing och shopping.
Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 16:41
twiggy twiggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Förra sommaren var vi i Turkiet på ett Allinclusive hotell. Det var väldigt skönt och avkopplande, att slippa släpa alla vattenflaskor och matkassar från affären. För vem har råd att gå ut och äta varje måltid?
Men under dom 14 dagarna upplevde vi inte mycket annat än stranden poolen och så all den goda maten förstås.
Om en vecka åker vi till Naxos och bor i Maragas/Plaka, lägenhetshotellet har 13 lägenheter. Tala om kontraster,men det är ju det som är bra att man kan variera sig. Denna semestern vill jag verkligen uppleva någonting, ser fram emot att hyra bil och åka ut i byarna mm. Twiggy
Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 21:38
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Vil definitivt ha enkel standard i Hellas, om det dreier seg om to-tre ukers eller lengre ferie. Det kjennes simpelthen godt å ikke ha ting rundt seg, bare en seng - et par stoler - kanskje et lite kjøkken , ikke ha tilgang til pc og ikke måtte sjekke mailen. Simpelthen ta 'fri fra verden', om dusjen mangler forheng er uvesentlig. Om maten er topp eller ikke, er uvesentlig. Bare synke inn i feriemodus, men AC og balkong har blitt et must, min luksus. Alderen gjør sitt!

Jeg har ikke reist AI, en kollega gjør det et par ganger i året - når høststresset får oss til å undre oss over om vi kan orke en vinter til på denne måten...Hun elsker den høstuken i Tyrkia og våruken på Canary, alt servert, spa, strand, pool, latskap, 'sove og sove' som hun sier. Men vil jeg det samme? Jeg elsker min Hellasferieform som den er.

Men jeg har jo opplevd å komme direkte fra en veldig spartansk ferie i et U-land, der man var heldig om det fantes en fan (hvilket det oftest ikke gjorde), der det var sand og skitt overalt på badrommet, med alskens 'udyr' , myggnetting med hull osv - til et luksushotell, med et bad så stort som jeg aldri har sett før, med senger som 'omfavner' en. Med varmt vann i badekaret! Frisk frukt på nattbordet og asfalt i gatene! Wow! så vakkert å våkne opp i 40. etasje og se sivilasasjonen under seg!

Men i Hellas - nei, i MITT Hellas er det enkelheten som dominerer og vil nok fortsette å gjøre det. Det er jo egentlig den store luksusen og 'friminuttet'.
Svara med citat
Gammal 2008-07-19, 09:52
Bennyboy Bennyboy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Har ikke store krav hjemme og føler meg mer tilfreds når ting er slik jeg liker og tycker om når jeg reiser også.
Uansett hvor jeg reiser i verden.
Er vel kanskje også en av grunnene til at jeg falt for Hellas i utgangspunktet også.

Senast redigerad av Bennyboy den 2008-07-19 klockan 09:53. Anledning: Skrivefeil
Svara med citat
Gammal 2008-08-09, 21:27
Cobran Cobran är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Och jag är en sån som vill ha det lyxigt =))

Inte bo på lägenhetshotell och behöva laga frukost osv...

Dock kommer vi nog när sonen flyttat hemifrån köra på både och Dvs lyxiga all inclusivehotell kontra enkelheten i att hyra rum.... =))
Svara med citat
Gammal 2008-08-09, 22:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

För mig är det faktiskt en fråga om ekonomi....Jag behöver inte fundera så mycket...Jag vill till Grekland åtminstone 2 ggr per år och då gäller billigaste flygstolar jag kan finna vid den tid jag vill resa och sen rena bra rum med möjlighet till att laga egen frukost. Resten av måltiderna äter vi oftast ute. Rent och fräscht ska det vara. Att lägga massor av pengar på anläggningar med pool, bar, tv på rummet etc är helt bortkastat för OSS eftersom vi aldrig skulle nyttja dessa faciliteter. Vi sover för det mesta bara på rummet, så vi behöver ingen flott anläggning vi ändå aldrig är på. Men behoven är så olika och jag lägger inga värderingar i detta. Huvudsaken är ju ändå att man tycker att man fått valuta för de pengar resan kostat eller?

Lissi- som gärna åker lågbudget

Senast redigerad av Lissi den 2008-08-09 klockan 22:15. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2008-08-09, 23:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag bor gärna enkelt men det måste vara rent med fungerande kylskåp och gärna en trevlig uteplats eller balkong med fin utsikt. Ett av mina absoluta favoritboenden är Pension Sunshine på Samos. Härligt att få krypa ner i sängen med de nymanglade lakanen och allt luktar fräscht. Städerskan kommer varje dag och lämnar inga dammtussar under sängen. De gamla garderoberna är renskurade och på balkongbordet ligger en fin duk oftast broderad med fint mönster. Fåglarna kvittrar i trädgården och värdinnan är så omtänksam och trevlig.

Har faktiskt nästan aldrig haft ett riktigt dåligt boende i Grekland frånsett en natt i gamla stans smalaste gränder på Naxos där boendet var väl spartanskt och med objudna små gäster. Dessutom bråkade grannarna intill halva natten.
Har råkat ut för ett skitigt rum en gång på Lefkas dit vi gjorde en utflykt på några dagar från Parga. Det här är många år sedan och det var i mitten av augusti så jag införskaffade en flaska klorin och ett par gummihandskar och städade upp det gamla skitiga rummet.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-08-09 klockan 23:03.
Svara med citat
Gammal 2008-08-09, 23:37
Hasse Hasse är inte uppkopplad

De enkla alternativen, dvs. lägenhetshotell med de allra nödvändigaste detaljerna är verkligen en historia för sig. Nu har vi efter drygt 20-talet boenden lite färska intryck som väcker en del tankar.

För det första skiljer sig liv och leverne, standard, resurser, teknik i byggnationer mm. mm. så mycket mellan Grekland och Sverige att jag undrar om en hotellägare förstår vilken skillnad det är mellan det boende vi har här i vår vardag, och det tillfälliga boende vi får där ?

Jag tror helt och fullt att det också handlar mycket om ekonomi, men i och för sig också en kombination mellan ekonomi och förståelsen jag tog upp nyss. Men det handlar även om en ren och skär servicekänsla och förmågan att ge det lilla extra oavsett hur resurserna bjuder.

En "rik" hotellägare som inte har varken känsla eller förståelse för våra kulturskillnader, kan antagligen inte prestera ett vidare trevligt boende. Detta påstår jag endast efter de egna erfarenheter jag/vi har. En "inte rik" hotellägare kan åstadkomma mirakel med små medel om känslan för service och det lilla extra är hög.

Är byggnaden/byggnaderna som hotellägaren erbjuder sina lägenheter i, gamla (typ....byggda ex.vis på 80-talet, tidigt eller mitten av 90-talet utan eller endast liten renovering) så är risken för felaktigheter och dylikt större. Renovering är ofta en väldigt kostsam historia och drabbar extra om en del av en fastighet måste hållas avstängd.

Jag skulle kunna göra kombinationerna oändliga men det finns alltid höga krav rent generellt på renlighet, fungerande vattenförsörjning, en hög tanke om att eliminera ohyra (kryp av alla slag) så gott det går och en önskan att ägaren förstår den inte helt lätta konsten att sätta kunden/gästen främst och högst. Just tanken att de måste göra vad de kan för att hålla ohyra borta är ganska delikat. Det kan verka trevligt och inbjudande att ha ett hotell (oavsett om det är lägenhets- eller rum med frukostfaciliteter) som har ett yttre som lockar. Gräsmattor, mycket planterade växter, både på marken och i krukor både inom- och utomhus. De ska vattnas, hållas fuktiga och med hög utetemperatur drar de automatiskt till sig ohyra av olika slag vilket medför irritation hos gäster. Sådan är naturens egen gång.

Sedan finns det ju naturliga fenomen som gör att en hel del av vad jag tycker får en knäck. Extremt hög utetemperatur (ofta under hela dygnet), strömavbrott, anläggningar med många rum där många gäster använder t.ex dusch samtidigt (som det brukar heta) så varmvattnet försvinner ofta osv. osv. Vad vi gäster kanske inte tänker på är att det kostar en hel del pengar att ha en bra standard på hotell och pensionat.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 00:46
Liselottes avatar
Liselotte Liselotte är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Ha, ha, ha Eva, du är för go`!

Själv har jag visserligen vaskat av det värsta, om jag upplevt studion/rummet skitigt (händer sällan...men kan hända) men att gå och införskaffa klorin och handskar....nä, DÅ hade jag nog klagat!! Fast jag fick mig ett gott skratt, DET tackar jag för!

I vår familj har nog valet av boende blivit allt mer spartanskt med åren. Inte p g a försämrad ekonomi (den är nog snarare betydligt bättre nu än förr), utan främst för att en insikt om att dyrt (läs lyx) inte är bäst, har infunnit sig hos oss allt medan åren givit oss erfarenhet!

Liselotte
Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 10:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Liselotte Visa inlägg
Ha, ha, ha Eva, du är för go`!

Själv har jag visserligen vaskat av det värsta, om jag upplevt studion/rummet skitigt (händer sällan...men kan hända) men att gå och införskaffa klorin och handskar....nä, DÅ hade jag nog klagat!! Fast jag fick mig ett gott skratt, DET tackar jag för!

Liselotte
Ja det var lite komiskt så här i backspegeln. Vi hyrde privat och det var det enda lediga rummet vi lyckades komma över som var möjligt för min då ganska magra plånbok. Dottern som var i tidigar tonåren ville absolut till Lefkas fast vi hade ett bra sistaminuten boende i Parga. Vi gjorde många utflykter och hade några trevliga dagar på Lefkas men Nidri föll mig direkt inte i smaken. Han som hyrde ut rummet tittade lite förvånat på sitt rena badrum den dagen vi skulle lämna boendet. Någon städerska hade vi inte sett till på de fem dagarna vi var där men vi betalade nog en ganska låg summa för vårt boende. Vingguiderna bodde under oss och jag antar att de också städade själva. Kan säga att mina krav idag ser lite annorlunda ut.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 15:18
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Det saknas ibland några saker i köket, skärbräda bl.a, dålig kniv att skära bröd och annat med
Vi tycker det är charmigt att tänka på vilken sida av sängen man vill sova i av en viss anledning som bara vi förstår

Hasse
Hej Hasse!

Härligt skrivet!

Det är ju precis så det är!
Det kan bli mycket kravlande över partnern för nattliga toalettbesök om man inte kan ändra gamla vanor gällande sovsidan för ett par veckor.

Rummet är så trångt att man får sitta i sängen och äta frukost på det minimala nattygsbordet om inte balkongen går att använda. (Det händer ju faktiskt att det regnar eller är för varmt för att sitta på balkongen).

Vi har tur, eftersom familjens förutom den lilla pensionen på sju rum även har restaurang, där vi kan låna bestick och dylikt som saknas.

I augusti är det inget problem om varmvattnet tar slut - men i början på maj kan det kännas lite väl uppfriskande att duscha bort shampoo med kallt vatten, men det går ju!

De små "problem" vi har uppvägs av den fantastiska omtanken från vårt värdpar som gör allt för att vi ska trivas och bjuder in oss i deras liv!

Dessutom har vi gratis föreställning varje dag från grannhuset. Mannen och kvinnan har får, getter, höns och kaniner. De tycks leva ett i en helt annan tid! Det är så fascinerande att få betrakta deras liv "lite från ovan" från balkongen. Vi aktar oss numera för att sitta ute när en höna ska nackas. Det är mera fridsamt att se mannen mata hönsen och kvinnan arbeta i sitt frodiga trädgårdsland.

Lyfter vi blicken har vi ett vidunderligt panorama framför oss med höga berg, olivträd och små byar.

Vi känner en frid som vi inte upplever på ett stort hotell där vi verkligen känner oss som turister och inte som några som är inbjudna att delta i
befolkningens dagliga liv!

Vi har den fantastiska förmånen att få åka tillbaka till Kreta och "vårt Paradis" nästa lördag för andra gången i år!

Lena
Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 17:22
gunoss avatar
gunos gunos är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Det enkla är det som gäller. Det har beskrivits så bra i tidigare inlägg. För oss är boendet av mindre vikt då vi tillbringar ganska lite tid på rummet eller studio som vi brukar ha. Eftersom man vet vad som saknas i de grekiska små köken så tar vi med oss en liten skärbräda (tunn plast) och en förskärare, det är allt vi behöver.
Jag gillar f.ö. grekernas avskalade enkelhet. Bara det att de serverar retsinan i repade duralexglas är helt underbart. Resårbandet som håller sölduken på plats o.s.v.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:01.