Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-13, 15:38
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sämsta boendet

Vilket är ert absolut sämsta boende under era resor i Grekland?

Mitt var 1980, i Aten.Visserligen var det bara en natt och ospecificerat,men iallafall så blev vi inkvarterade på ett hotell nära Omonia.Där fick vi sova huller om buller män och kvinnor,kanske 15 pers i en sovsal i hårda järnsängar med tunna skumgummimadrasser.I korridoren fanns EN toalett!

Man har ju lite högre krav nuförtiden.
Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 16:32
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Standard Sv: Sämsta boendet

Den här frågan har jag tänkt ställa flera gånger men aldrig kommit till skott.

Det absolut sämsta boendet vi haft i Grekland när vi båtluffat är ett namnlöst ställe i Perissa på Santorini, som vi hamnade på 1997. Vet inte vad det varit från början (någon utebyggnad av något slag) men det hade blivit kompletterat med toa och dusch (som iofs var ok). I övrigt var det ganska påvert och i köket fanns det kackerlackor som extra hyresgäster i skåpen .

Annars har vi i princip bara bott på bra ställen. Enda gången vi ratat ett rum var på Patmos men i gengäld hittade vi ett suberbra boende istället. Dit återkom vi senast förra sommaren .

Fast under chartertiden (utan sambon) hamnade jag på ett ganska sunkigt ställe i Kamari också, 1992 måste det ha varit. Bodde i ett rum som var inklämt i en gång på första våningen, i princip utan fönster, (stället var byggt lite konstigt).

Hm, det här blev ingen bra reklam för Santorini !

Det absolut sämsta boendet UTANFÖR Grekland råkade vi ut för så sent som på nyårsafton 2007. Blev inbjudna att fira nyår hos goda vänner som bor i Köpenhamn under tiden vi var i Thailand på semester i december. Väntade med att boka hotell till att vi var hemma igen och det hade naturligtvis som följd att allting var fullbokat. Men hotellet som ligger mitt emot där våra vänner bor hade rum kvar... Kollade på Trip Advisor, inga bra vitsord precis, men vi bokade i alla fall. Väl på plats kunde vi konstatera att vad som stod på Trip Advisor verkligen stämde men ok, det var bara för en natt så vi överlevde .

Celbe
Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 17:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Det sämsta jag upplevt var med Apollo 1995, en övernattning i Aten nära Omoniaplatsen på väg hem från Paros.Men det var en så total kontrast till det fina boende vi haft i Parikia så vi kunde inte annat än skratta.....

.annars så var övernattningsnatten på Hotel Europa i Rhodos stad på väg till Symi (också med Apollo), inte heller nån höjdare..och vi var SÅ glada att vi inte skulle bo där 14 dagar vilket några andra i sällskapet skulle...!!

Lissi - som annars nästan alltid varit helnöjd med boendet i Grekland...
Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 19:46
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Det sämsta boendet vi har haft fick vi som förstagångs-öluffare på Samos mitt i juli. Vi anlände sent en kväll till Vathy och turistinfon meddelade att det inte fanns lediga rum i staden. Dock dök det upp en man som meddelade att : "Today no room, tomorrow room" , och sedan logerade han oss i källaren på sitt pensionat ihop med nån slags värmepanna. Dagen efter fick vi flytta upp i ett vanligt rum som var helt OK. Av detta lärde vi oss att grekerna i regel gör allt för att lösa saker och ting för turisterna.

I övrigt ligger nog alla boenden vi haft i Aten längst ner på listan. Adonis är kanske det bästa vi bott på i Aten men alla boenden ute på öarna har varit minst dubbelt så bra klass på till en tredjedel av priset.
Svara med citat
Gammal 2008-08-13, 20:39
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Jeg tror det dårligste rommet vi noen gang har hatt var i Chora på Kythira i påsken 2003, det rommet var stusselig......

- m e n - når det er sagt, så har vi vel nesten ikke vært s å glad for i det hele tatt å f å et rom noen gang heller, så det ble en positiv opplevelse likevel
Rommet var mørkt og trist, men ikke skittent, og utleier, vår reddende engel, var veldig koselig - og omgivelsene var jo v a k r e

Kari
Svara med citat
Gammal 2008-08-15, 10:46
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Usla boenden finnes det gott om. Ur minnet återkallar jag ett antal.

Boende 1: Efter en vecka på Antiparos for vi till Naxos. På Antiparos hade vi förhandsbokat en stor villa. Ja en lyxvilla med fem sovrum samt kök i etage. 120.000 Gdr för en vecka. Det var i Augusti.

Väl anlända till Naxos tog vi bussen ut till Ag Prokopios. Vid busshållplatsen kontaktades vi av äldre kvinna som erbjöd boende för 6000 Gdr. Vi accepterade genast och erhöllo ett taffligt rum i källarplanet vid sidan om tavernan mitt emot busshållplatsen. (Numera rep-verkstad för moppeuthyrningen)
Tvenne sängar, en naken glödlampa samt ett källarfönster, det var det hela. Toa i korridoren och ett evigt spring natten igenom eftersom det bara bodde tavernapersonal i de övriga källarrummen.

Boende 2: Santorini. Vi hade varit en vecka på Amorgos och höll på att
bli inblåsta enär fredagens katamaran blev inställd. Genom tur fanns en storfärja som på eftermiddagen tog oss till Naxos för byte till annan färja med destination Santorini, dit vi anlände vid pass midnatt. Rumsraggare i hamnen erbjöd "Hotellrum" uppe i Thira. 7000 Gdr för en natt.
Väl framme vid hotellet visades vi ner i källaren där rummet fanns.

Rummet var rymligt tilltaget med fyra enkelsängar vilka omgärdade en dubbelsäng. Den sistnämnda hade uppenbarligen varit utsatt för amorösa eskapader och befanns totalt söndergökad. Brädorna i sängbottnen hade gett upp och knäckts mitt itu. Men, vi fann oss varsin säng med frisk botten efter visst provande. Den nakna glödlampan i taket förgyllde ej direkt tillvaron och så ej heller myggen som i riklig mängd tog sig in genom det trasiga myggnätet i fönstret. Tur att vi bara skulle övernatta denna natt innan lördagens hemresa.

Boende 3: Rhodos. Efter det misslyckade försöket att nå Kastellorizo vände vi åter till Rhodos med färjan i sena kvällen. Vindar och strömmar hade omöjliggjort angöring på Kzo.

Vi kontaktade gubben på Kamiros Rooms. Jo, han hade ett rum i nya staden. Dock av enklare slag....
Ja, nog var det enkelt allt. Toalett och dusch på gården, inget fönster, enda ljuset kom in genom en råglasskiva i dörren. Det knastrade därtill av kackerlackor på golvet, mera turligt nog voro de dock redan döda.
Priset var dock helt i fas med boendet och landade på 2500 Gdr. (60 SEK)

Arne
Svara med citat
Gammal 2008-08-15, 11:26
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Mitt sämsta boende har jag haft ombord på båtar.
Minns en gång när jag tågluffade och åkte färja mellan Brindisi i Italien till Korfu. Alla tågluffare var då förpassade till taket på båten, blev inte så mycket sömn den natten.
Ännu sämre förhållanden var det en gång när jag åkte nattfärja mellan Kreta och Athen. Det blåste ordentligt och vågorna gick 6 meter höga. Tillbringade då natten under en trappa. Båten var förövrigt helt smockfull samt att flera blev ordentligt sjösjuka.
Men båda dessa tillfällen hände för nästan 20 år sedan. Väljer nu något bekvämare sätt att resa på.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:41.