![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jättefina bilder! Det måste ha varit festlig stämning vid de där tilldragelserna.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jättefina bilder, vi åkte också runt när vi var där, det är väldigt vackert.
Har bara varit där en enda gång (-91) och på Teneriffa (-04). Det lockar inte att åka tillbaka till någon av öarna så som det suger i Grektarmen på mig. // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Härliga bilder Elisabet
![]() Detta missade jag de 2 gånger jag var på Gran Canaria på 80-talet. På den tiden var det sol, bad och party som gällde. Skulle vara kul att åka tillbaka och uppleva det verkliga Gran Canaria. Barbro ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() De lagade mycket mat: ![]() ![]() Och en folkmusikorkester spelade: ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi var också en hel dag i Las Palmas och hann med både shopping både i det berömda varuhuset samt i ett annat område, cafésittande, vandringar och besök på museum. Vi gick en guidad promenad. Barnbarnet var så pass liten då att han gillade att sitta länge i vagnen. Här skulle jag kunna tänka mig att tillbringa en vintervecka och gå på konserter, klubbar etc tillsammans med en väninna.
Ett av fotona jag tagit i en av gränderna i Mogan påminner mycket om Grekland. Branta trappor, färgglada dörrar och smala gränder. Maten var mycket bra i Mogan med möjlighet att pröva många spanska och italienska läckerheter. Det var enkelt att promenera från hotellet till centrum där det var underhållning på kvällarna med exempelvis jazzuppträdanden. Tyvärr har många gäster helpension eller kanske tom AI så många tillbringar kvällarna på hotellområdet. De som drev restaurangerna klagade över detta precis som grekerna brukar göra. Viss turism fanns det där folk bodde i lägenheter och mindre hotell. När vi var där höll en jättebungalowanläggning på att färdigställas så hur det blir i framtiden kan man fundera över. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Fina bilder igen Elisabet!
De kanariska balkongerna är fantastiskt vackra. När vi var där fanns det en by uppe i bergen där vartenda hus var utrustade med dessa balkonger. Vackert var det att promenera omkring där... Jag har varken varit i Pourto de Mogan eller Las Palmas, men bilderna lockar. Det ser fint ut! |
|
||||
|
||||
![]()
Bettan, vilka härliga bilder! Tack för att vi får se dom
![]() Moster ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hur denna tradition har kommit till vet jag inte, men det är rätt märkligt eftersom den 13 december inte har någonting med Heliga Lucia från Syracusa att göra, och hon firas inte heller av den romerska kyrkan den dagen. Att fira Lucia då är ett svenskt påfund som härrör från att det datumet inföll årets mörkaste dag i den fornnordiska tideräkningen. Trots detta har alltså staden valt att fira sitt skyddshelgon den 13 december. Hade jag hört någon säga det innan jag varit där, hade jag nog skakat misstroende på huvudet. Men nu vet jag bättre; Las Palmas har ett rikt kulturliv. Jag såg bland annat på afficher att Cosi fan tutti ska sättas upp där snart, och varje år arrangerar de en operafestival. |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Elisabet;149990
Hade jag hört någon säga det innan jag varit där, hade jag nog skakat misstroende på huvudet. Men nu vet jag bättre; Las Palmas har ett rikt kulturliv. Jag såg bland annat på afficher att Cosi fan tutti ska sättas upp där snart, och varje år arrangerar de en operafestival.[/QUOTE] Jag känner några som åker dit varje år för mixen av stad, bad och bra kulturliv. Vi upplevde också att människorna var väldigt trevliga i Las Palmas och trafiken var välorganiserad. Eva |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|