|
|||
|
|||
Sv: Grekisk ost till pasta?
Jag kom hem för ett par timmar sedan efter en heldag i Malmö. Ett av stoppen var då hos Greken på Möllan. Där inhandlades ett ½ Kg salt av märke ΚΑΛΛΑΣ (Obs de Grekiska bokstäverna... ), en burk Accasia-honung samt 3.7 Hg GRAVIERA!!! Allt till det facila priset av 97 SEK.
Så det finns alltså Graviera att köpa i Malmö! Det låg säkert 30 - 40 paket i kyldisken. Dessutom fanns det gott om Feta, mängder med olika oliver naturligtvis, och andra inlagda grönsaker, burkar och påsar med kryddor mm osv. Det fanns även RIKTIGT FRAPPÈ-KAFFE!!! Dvs den riktiga mörkbruna burken som jag alltid brukar köpa i Grekland. Lite dyr, men det kan vara värt om lagret börjar sina... Så i morgon ska jag testa riven Graviera på Pastan och till helgen ska jag göra Saganaki på det som blir över. Saganaki på Graviera blir väldigt god...! Hoppas bara de provisoriska lagningaarna tandläkaren gjorde håller för mina utsvävningar... |
|
||||
|
||||
Håll i tänderna Peter.
Uffe |
|
||||
|
||||
Bra Peter !
Nu vet jag var jag ska åka på min lediga dag i morgon. Kanonbra detta, handla ost, kaffe, oliver. Sen handla fina varor på torget+mera olivolja för den är slut nu.Nästa gång vi är på Kreta så får det bli många flaskor oliv olja. Hoppas nu dina tänder håller på plats . Birgittta 63 |
|
|||
|
|||
Och PLÅNBOKEN!!! Det är inte billigt att ha tänder. Men svårt att vara utan... Det gräver ett stort hål i nästa års resebudget...
Citat:
Nu ska jag göra en stor gryta köttfärssås med massa lök, lagom mycket vitlök och ett par dl rödvin. Under tiden den puttrar, ca 2 timmar, ska jag riva en försvarlig bit Graviera att ha på... (Och göra mat till Pischarna. Det läggs nog undan lite rå köttfärs till dem... ) Senast redigerad av Peter den 2008-10-29 klockan 17:44. Anledning: Rättning |
|
|||
|
|||
Ok! nu måste jag ju fråga... jag åker till Malmö varje dag och undrar vad heter denna "grekiska" butik på Möllevångstorget? så då kan ju jag oxå hitta dit!!!!
|
|
||||
|
||||
Citat:
//Zanét |
|
|||
|
|||
Jag har för mig att det bara står "Grekisk Butik" med vita bokstäver på den naturligvis blå baldakinen utanför!
Citat:
Kan dessutom tillägga att Graviera på Pastan smakade förträffligt! Den hade en förvånansvärt tydligt smak dock. Så man ska inte ta för mycket. Den påminde dock rätt mycket om Parmesan. Jag rev ung. hälften, andra halvan ska bli Saganaki, så det blev en del över. Det frös jag in i en ½ L glassförpackning i plast. Det fungerar utmärkt med Parmesan så jag hoppas att det går bra med Gravieran också trots att den är mycket fetare. |
|
|||
|
|||
Jag tackar för väldigt tydliga instruktioner....
|
|
|||
|
|||
Jag åkte förbi idag igen. Grekisk Livs står det!
|
|
||||
|
||||
Var där i dag och handlade för 279 kr och detta köpte jag
1l olivolja salt fetaost oliver frappe fikonmarmelad pastaris graviera biffteki krydda tzasiki (köpte en burk bara för att smaka deras i lösvikt ) ,den var god. Nu står man sig ett tag och ni som har nära dit tvekar ej att gå dit. Birgitta 63 |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|