|
||||
|
||||
Brrrrrrrrr........
Brrrrrrrrrr nu är det så där kallt som det ibland kan bli på Kreta på vintern.
Första året vi upplevde det saknade vi "en god och varm glögg". Vi gick ut på stan köpte lite vin och kryddor men pomeransskal kunde vi inte uppbringa. Hem till köket och efter lit´ hokus pokus så blev det ändå något som liknade glögg. Numera har vi alltid ett par flaskor med ned. Kretensarna undrar ju vad man kokar ihop men de dricker det med stor glädje. Spetsad med cognac får den deras livsandar att vakna opp, ja man kanske skulle börje importera glögg till Kreta. Till alla önskar jag slutligen Ett Riktigt Gott Nytt År. lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Sv: Brrrrrrrrr........
Gott nytt till er därnere!
Kanske att tänka på när ni är hemma i Sverige att köpa med lite smått och gott till glöggen. Annars kan du ju göra Gluwein, rött vin florsocker en delad apelsin prickad med kryddnejlika + lite starkare dryck om man så vill. Blir värmande och gott, jag lovar. Må så gott! /Kerstin |
|
||||
|
||||
Jag köpte apotetekets tinktur, som någon här tipsade mig om.
Glöggen blev precis som den vi köper,om inte godareHär i Vounaria på Peloponnesos hade vi 0 grader i morse klockan 9. Nu värmer solen |
|
|||
|
|||
hej Ett litet tips Lidl har gluwein smakar naestan som gloegg
|
|
||||
|
||||
Jag fick i present i sommras en flaska raki smaksatt med kanel och honung. Den ska avnjutas varm men jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter. Supergod i alla fall, till sommaren blir det att bunkra lite flaskor så att man klarar den svenska vintern. Godare än glögg vill jag lova
|
|
||||
|
||||
Min jullikör är den som Arne kallar för Amorgos röda guld tyvärr är den för länge sedan uppdrucken. Inhandlades i en av affärerna på Amorgos för ett antal år sedan och tappades upp på plastflaska. Har alla julens smaker men vad den heter på riktigt vet jag inte. Har smakat den på Naxos också men den var inte lika god som den jag köpte på Amorgos.
Eva |
|
||||
|
||||
På Amorgos kallar man brygden för "Raki" eller rättare "Amorgos Raki".
Den lär ska tillverkas i ett bränneri uppe i Chora och saluföres i lösvikt. Håller minst 45%!!! Arne Med minus 13 grader i Umeå!! |
|
|||
|
|||
Citat:
Den kan man lage selv, ved å varme opp raki med honning, kanel og nellik. (2,5 dl raki, 3 ss honning, en kanelstang, 1 nellikspiker.) Godt, ja! |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|