|
|||
|
|||
Vill lära mig grekiska
Jag vill så gärna lära mig grekiska.
Hur lång tid tar det att lära sig grekiska? // Anna |
|
||||
|
||||
Sv: Vill lära mig grekiska
Det beror nog på om du har någon förkunskap samt hur mycket tid du vill lägga ned och även om du har lätt eller svårt för nya språk. Lite knepigt är det och en rätt så knepig grammatik. Skulle tro att en kombination av lektioner och egna studier är nog den snabbaste vägen! Att bo en längre tid i Grekland som jag gjorde underlättar naturligtvis eftersom du då lever i och med språket alla dygnets timmar. Jag upplevde det som "omöjligt" till en början men när det väl lossnade så lossnade det ordentligt. Gör det grundligt från början så att du förstår systemet sen rinner det lättare på när grunden är lagd.
|
|
|||
|
|||
Tack för svaret
Hur länge var du i Grekland? Citat:
|
|
||||
|
||||
Innan du nu ska ta ditt pick och pack och flytta till Grekland kan du pröva antingen någon språkkurs, typ Pimsleur, eller programmet Rosetta Stone.
Jag har använt mig av båda dessa och lyckas både göra mig förstådd och förstå en hel del när vi är ute och reser. Naturligtvis drömmer jag också om att nån gång kunna känna att jag kan tala grekiska "flytande", men det här får duga tills dess. |
|
||||
|
||||
Jag har tillbringat tid på Kreta på följande vis:
95,96,97= 8 månader/år 98= 5 månader 99=2 månader 2000+2001=1 månad Och därefter semester varje år ca 3 veckor |
|
||||
|
||||
Jag har också Rosetta stone, tycker det är ett bra program för att lära sig på egen hand och hjälper mig att underhålla språket
|
|
||||
|
||||
För småbarn tar det två-tre år...
|
|
||||
|
||||
En stor skillnad mellan svenskan och grekiskan är att grekiskan inte använder personliga-pronomen som vi gör på svenska, det är verbets ändelse som avgör vem som gör någonting.
Grekiska språket har färre prepositioner att hålla reda på // Helén |
|
||||
|
||||
Min dotter lärde sig att både prata, läsa och skriva genom att studera grekiska på heltid 1 år vid universitetet i Aten. Hon kunde lite innan efter att ha gått några kvällskurser här hemma samt arbetat några månader i Grekland. Vi hade också besökt landet ganska ofta under hennes uppväxt. Ganska bra om du hinner läsa lite här hemma innan du flyttar ner.
Eva |
|
||||
|
||||
Det tog mig 6 månader att kunna prata bra grekiska.Jag flyttades i Grekland för att kunna lära mig grekiska.Musik,filmer och konversation med andra greker hjälpde mig jätte mycket.
Det är bättre att lära sig grekiska mellan greker...det ska vara lättare. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|