Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-05, 11:18
Dippeduttan Dippeduttan är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Hur tar vi oss upp på Mount Zeus?

Hej!!
Resan till Naxos nämar sig med stormsteg och jag inser att det inte är månader utan veckor kvar till avfärd. Med tre små vilda killar är det full rulle nästan dygnet runt och det har inte blivit många stunder framför datorn att planera, diskutera och låta sig inspireras. Nu hade jag några minuter till övers till googlande och fastnade för tanken att ta oss upp på toppen av Mount Zeus. Jag har lyckats hitta några få och små skildringar av detta på svenska (min engelska är kass) och förstått så mycket som att Filoti är utgångspunkten som gäller. Vi bor i Naxos stad och jag undrar när på dagen och hur vi lättast och billigast tar oss till Filoti, är det buss, bil, cykel? Finns det flera vägar upp på berget och vilken är snabbast och enklast i så fall? Kan någon ge mig en bra vägbeskrivning eller hänvisa mig till en sådan? Något mer som vi bör tänka på? Råd, tips och erfarenheter tas tacksamt emot.
Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 12:04
Aiakos Aiakos är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Hur tar vi oss upp på Mount Zeus?

Strax efter Filioti finns en väg upp till en källa ganska nära Zeus har för mig att det stod Zeus på vägskyltarna. Vid källan kan man parkera sedan får man traska upp för en stig för att ta sig till toppen, jag hade också den tanken men fick aldrig med mig sambon så jag får ta det vid ett senare tillfälle! Det kanske finns fler vägar upp också?
Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 14:01
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Hej
Det finns två stigar upp till toppen av Zas. Den norra börjar vid källan utanför Filoti som näms ovan. Man kan köra bil till källan (skippa cykel - det blir för långt o varmt) och därifrån går det en stig upp till toppen via Zas grotta, det är ganska dåligt märkt och det är ordentligt brant sista biten.
Den södra stigen börjar från Ag Marina som ligger några kilometer norr om Filoti efter avtagsvägen mot Danakos. Parkera där. Sen går det en ganska välmärkt stig upp till toppen. Fin promenad och inte så brant. Tar ca 1,5 timme (one way).
Om man är intresserad av gamar så bor det en flock i de här bergen, vi har tidigare laggt ut en röd tröja på toppen och då har gamarna kommit in nära för att titta. Om man tar med sig lite ben och kött kanske man t.o.m kan få dom att landa. Kanske kul för små killar... Gamar är inte farliga dom äter döda djur....
Jag rekommenderar verkligen att klättra upp Zas, utsikten är magnefik!
Jag antar att ni inte kommer när det är som varmast här men jag rekommenderar ändå att starta tidigt så att man är tillbaka nere i Filoti till lunch. Det finns ingen skugga på toppen så mycket solkräm, hattar och vatten är en självklarhet.
Hoppas att det här är all info du behöver. Kom förbi East West så kan jag visa på en karta var Ag Marina ligger.
VI ses!
Lotta
Svara med citat
Gammal 2009-05-06, 13:00
Dippeduttan Dippeduttan är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Tack för era svar! Hoppas på flera
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:26.