|
||||
|
||||
Heldagsutflykt med DAOK
Avslutande bergsvandringstur idag. Vi, kommunens idrottsförenings bergsvandrargäng, tog båten Mainao till Pserimos. Den båten är lite kantig och ful, en fraktskuta som tar med allt möjligt till Pserimos förutom passagerare. Sommartid går den dagligen 9.30, retur 17.30, vintertid tre dar i veckan. (Kostar 4 euro enkel tur)
Innan vi for stod jag på övre däck och kollade lastningen, det var en massa livsmedel till restaurangerna, somt åkte ner i en stor frysbox ihop med några glasslådor. En soffa, några köksskåp, cementsäckar, en rulle nätstängsel... Det skulle vara dop i Panagia-kyrkan, så där kom taxichauffören Manolis med jättelika bakelsekartonger och annat, finklädda vuxna med finklädda barn kom ombord, och så vi då,DAOK-gänget, i lämplig vandringsklädsel och ryggsäckar och solhattar. Pserimos lever upp på sommaren. På vintern är det en 8-10 familjer. På sommaren kommer massor av turbåtar från Kos och Kalymnos, förutom alla andra nöjesbåtar, och hamnen har förbättrats och fått belysning. Sandstranden är jättefin, barnvänligt långgrund och den kantas av enkla och trevliga tavernor och kaféer. Vi traskade rakt norrut , tvärs över ön. Först var det lite lantliga gethagar , efter krönet sluttning ner mot en av vikarna på nordsidan. Där tog vi östra sidan och kom via en lätt vandring till nästa vik där somliga badade. Där finns resterna efter ett gammalt tegelbruk och en av flickorna berättade att tyskarna sprängde detta i krigets slutskede som hämnd för att grekerna hjälpt några kapsejsade engelska soldater. -Gott med drycker och frukt! -En i gänget kan spela munspel, vemodiga låtar mest. -Tillbaka till byn via en annan väg, nästa dryckesstopp vid en kyrka som hetet Taxiarchis. Det finns alltid skuggiga vrår vid kyrkorna, det behövdes verkligen idag. -36 grader men lite svalkande vindar. -Mer bad nere på sandstranden och lite solande och sen satt vi och mådde gott med kalamaria och lämplig dryck. -På återresan, som var tämligen skumpig, hade vi jättefin kretensisk musikunderhållning av två unga män med lauto -som en stor mandolin- och lira, den lilla kretensiska fiolen som hålls i knäet. De hade spelat vid dopfesten och kunde liksom inte sluta, tur för oss. En jättefin dag på alla sätt. I höst vandrar vi igen! |
|
||||
|
||||
Sv: Heldagsutflykt med DAOK
Hej på dig.
Läser ofta dina berättelser men kommenterar dom inte så ofta, det lät som det var en härlig tur ni gjorde idag, hur varmt har det blivit i vattnet? Efterson det badades en hel del. Må så gott. Irene |
|
||||
|
||||
Helt acceptabelt! För fler än mig var det första doppet, men jag kan inte säga hur många grader det var.Våren har varit lite sen här och det märks på vattnet förstås.
|
|
||||
|
||||
Tänk att jag har har aldrig varit på PserimosFår ta det också när jag blir pensionär och stannar länge på Kalymnos
Vilken fin vandring ni måste ha haft och massa underhållning också Riitta |
|
||||
|
||||
Den båten har jag också åkt. Det var jätte trevligt, fick lite närmare kontakt med några greker då. :-). Pserimos med omnejd, Kalymnos och Telendos i all ära är helt underbart. Saknar detta underbara ställe på jorden, alltid!
Hoppas du har det bra! :-), Annette |
|
||||
|
||||
Tack, vi har det bra, gubben och jag, finns inget att klaga på över huvud taget.
|
|
|||
|
|||
Er det fra Pothia båten går? Har virkelig tenkt på familietur til Pserimos da vi kommer nedover om ikke så lenge. Flott tur dere hadde Monica. Her er det sol og regn om hverandre og veldig grønt og fint. Det er jo pinse til helgen og da er det lovet supert vær og ganske varmt, skjønt ikke Kalymnosvarme.
|
|
||||
|
||||
Kirtor, båten utgår från hörnet i hamnen nära hotel Olympic, alla kan tala om för er var den finns, och som jag sa går den alla dagar nu på sommaren 9.30, retur 17.30, pris 4 euro/tur. På Pserimos finns inte så mycket att göra mer än att bada och äta, men sandstranden är jättefin och det finns många serveringar.
|
|
|||
|
|||
Akkurat, det passer nok oss bra for en dag. Bade og spise. Deeeeeilig! Kanskje gå en tur.
|
|
|||
|
|||
Besökte Pserimos tre gånger under 90-talet. Vid andra besöket hade den omöblerade stranden fyllts till bristningsgräns av "sunbeds". Det var en himla kommers om dessa då utflyktsbåtar från Kos med jämna mellanrum levererade lass med folk för några timmar på Pserimos. Trist tyckte jag om denna förvandlande strand, men reste tillbaka året efter.
Då är alla sunbeds borta! Vid förfrågan kom svaret att solstolarna skapat sådan osämja mellan uthyrarna, om hur många var och en fick ha, var gränserna på stranden gick för att placera dessa, att borgmästaren på Kalymnos kallats in för att medla och beslutat: No sunbeds on Pserimos!! Riktigt eller ej men möblerna på stranden var borta. Hur är det nu? |
|
||||
|
||||
Hej Monica. Jag brukar läsa dina inlägg med glädje. Vi brukar ju åka till Kos och då tar vi alltid en av utflyktsbåtarna över Pserimos och till Kalymnos. Det brukar alltid vara trevligt.
På Pserimos får man ju bada i ett alldeles fantastiskt vatten. Båten brukar ju komma in rätt tidigt, så inga har hunnit att bada där då. Bottnen brukar vara som ett tvättbräde. Sanden blir hård som sten, innan folk har varit i och badat. Sen kommer man ju fram till Kalymnos och får äta på en taverna. Det är alltid god mat. Men tyvärr hinner man inte med att bese stan så länge, för båten måste vidare. Tack för dina trevliga bloggar. Nu är det ju bara du och Uffe, som skriver. Det är synd tycker jag. Med vänliga hälsningar/Gilla |
|
||||
|
||||
Mica, jag såg inte en enda solsäng, så det är nog som du sa. Jag frågade ingen för jag har bara sett stranden som den är nu. Ren och fin ochså.
Man har hittat dricksvatten på Pserimos, det borrades i vintras och man kom på en fin vattenåder vilket verkligen behövdes. Gilla, du får väl ta och komma till Kalymnos för mer än en kort stund, varför inte använda Kos som utgångspunkt och hemvändarpunkt och avnjuta Kalymnos i stället...? Båten heter Mainaï förresten. |
|
||||
|
||||
Pserimos är en av två öar i Dodekaneserna jag ännu inte varit på, förstår inte varför jag aldrig åkt dit. Ön finns inte ens med på Kalimera.
|
|
||||
|
||||
Du hinner, den ligger kvar...
|
|
||||
|
||||
Tack, det är ju en liten tröst. Nästa gång jag är i krokarna ska jag absolut åka dit.
|
|
|||
|
|||
Jag blir nostalgisk när jag läser era inlägg om Pserimos.
I mitten av 70-talet läste jag ett reportage om Grekland där Pserimos beskrevs som en Söderhavsö.Jag tog chansen så snart jag då besökte Grekland att åka till Pserimos -just med en liten båt med en salig blandning av varor och människor. Det var då en primitiv sommarö där många kvinnor och barn bodde under somrarna. Fjärran från turism.Männen arbetade ofta som svampdykare-ett farligt jobb med många skador.Lärde känna en familj som jag bodde hos vid besök flera somrar.Kommer i håg det fantastiska vattnet att bada i på andra sidan ön. Har inte "vågat"återvända , men borde nog åka dit igen..... eva b |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|