![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Heeeeej
![]() Snart ska jag ner till Grekland och ska faktiskt gå på mitt första grekiska bröllop och nu har jag lite frågor till er som har varit på grekiska bröllop nere i Grekland. Vad kan man ha på sig? Vilka färger? Sen undrar jag om ni vet hur man gratulerar det nygifta paret på grekiska, vad brukar man säga? Hoppas ni kan hjälpa mig/ filakia ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Despina! Du kan ta på dig det du själv gillar, givetvis, men det är typiskt att grekiska tjejer tar chansen att ha på de glittrigaste och finaste de har, från topp till tå.
Många präster är irriterade på att folk klär sig som på dansgolvet, det vet jag. Du har säkert en lämplig och glad klänning, undvik svart. Byxor kan man kanske också låta bli. Men det är inte så strikt i grekiska kyrkor längre, din egen smak och stil får råda. Till brudparet brukar man säga " na zísete" = må ni leva men även där gäller det att det är DU som gratulerar och man förväntar sig inte att utlänningar ska veta precis... Tips! Ska du vara med på festen efteråt så ta de bekvämaste skor du har, för det blir dans i timmar! Om man googlar på Greek wedding får man en del bra information. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|