Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-28, 22:16
sputnik sputnik är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009
Standard Tips inför min resa, first-timer

Hej allihop!

Jag och killen ska båtluffa för första gången i Grekland.
Vi åker från Stockholm den 4 augusti och landar på kreta, Chania 11.30
hemresan är bokad 22 augusti men vi kommer kanske att korta ner resan nu när vi har upptäckt att det är dyrt att resa i augusti!

Jag försöker nu lära mig så mycket som möjligt och iaf göra upp en grov skiss på hur vi ska göra.
En Ö vi gärna vill till är amorgos. Sedan har vi inga egentliga önskemål. Vi är inte intresserade av partyöar eller santorini för den delen.

Vi hade tänkt upptäcka kreta på tillbakavägen och borde då åka iväg så fort som möjligt. vad jag har utläst av färjorna är att det bara går båtar till pireus från Chania, dvs Aten... 6 timmar tar det också. Därifrån går det att ta sig till Amorgos .. 6 timmar det med. Det verkar inte praktiskt. Antingen får vi stanna till i Aten eller ta bussen 2,5 timma till Heraklion och därifrån åka till Naxos för att sen ta oss till Amorgos.
Vilken rutt skulle ni rekommendera så att vi undviker att ta en ö två gånger?

1.Är det bättre att åka via Aten eller Heraklion-Naxos ?
2. Borde vi tänka på något särskilt med tanke på våra resdatum?
3. Är det prismässigt klokt att korta ner resan ett par dagar eller kan man dra ner på kostnaderna genom att se färre öar, dvs stanna längre på de öar vi besöker?

tack på förhand
/Nervös First-timer
Svara med citat
Gammal 2009-07-28, 23:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Tips inför min resa, first-timer

Citat:
Ursprungligen postat av sputnik Visa inlägg
1.Är det bättre att åka via Aten eller Heraklion-Naxos ?
2. Borde vi tänka på något särskilt med tanke på våra resdatum?
3. Är det prismässigt klokt att korta ner resan ett par dagar eller kan man dra ner på kostnaderna genom att se färre öar, dvs stanna längre på de öar vi besöker?

tack på förhand
/Nervös First-timer
Vill ni inte stanna på Kreta så skulle jag definitivt rekommendera att välja vägen via Heraklion- Naxos, förboka biljetterna!
Generellt sett så är det båtresorna som kostar mest av respengarna, bortsett från flygresan.
En annan fördel vad det gäller priser är att det ofta går att förhandla sig till ett bättre pris på boendet ju längre ni stannar, om detta gäller för Amorgos i augusti skall jag däremot låta vara osagt.

Trevlig resa
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 09:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Håller med Hellen: åk via Heraklion! Ni måste boka biljett i förväg, båtarna till Naxos är oftast fullbokade.

Jag skulle åkt till Amorgos så snart det går en färja från Naxos. Det är svårare att hitta rum på Amorgos än Naxos ju närmare den 15 augusti det blir, kulmen av högsäsongen är då. Det blir även dyrare då. När ni varit på Amorgos ett tag åker ni till Naxos och stannar några dagar, eller mer. Jag skulle inte korta ner resan för pengarnas skull. Så mycket dyrare är det inte att jag skulle åka hem tidigare. Avsluta gärna med några nätter i Chania, det är en mycket fin stad, och det finns massor att se och göra i närområdet.
Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 09:57
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Håller med. Vi åkte buss fr. Chania till Heraklion i april och därifrån snabbåt till Santorini.
Det finns busstidtabell på nätet.Tror jag skrev "bus Chania" el.nåt sånt.Bussarna går ofta och är bekväma.Räkna med 3 timmar dock.Från busshållplatsen i H.är det nära till båtterminalen.
Och,som sagt,stanna i Chania några dagar! Det är en otroligt charmig och vänlig stad!!
Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 10:03
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Det finns busstidtabell på nätet.
Finns här...
Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 23:50

Tack för alla svar!

Amorgos verkar väldigt populärt, är det samma sak med Milos?
Svara med citat
Gammal 2009-07-31, 05:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Milos är populärare men kanske inte här på Kalimera. Antagligen får du räkna med högre boendepriser på Milos i högsäsong än det du kan hitta på Amorgos.

Jag har själv inte besökt Milos men allt jag hört och läst om ön säger mig att det är fler som reser dit. Nu verkar ju finanskrisen ha slagit till rejält mot det totala resandet till Grekland även om svenska charterarrangörer verkar ha sålt bra till sina grekiska resmål.

Amorgos är en underbar och speciell ö.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-07-31, 09:51
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Personligt ville jeg ha valgt å velge 3-4 steder rundt på Kreta og holdt meg der i hele perioden.... og heller valgt Amorgos en annen gang hvor dere flyr til Athen/santorini eller evt. velger en "siste minut" til en av øyene i kykladene..

Kreta har så mange flotte steder med store kontraster at man like gjerne kan tro man er på flere forskjellige øyer. Lei en bil for hele eller deler av tiden dere er der istedefor det dere ville ha brukt på ferge (for det er svindyrt!)

Vi var 10 dager på Kreta i høstferien for noen år siden...leide bil på flyplassen og hadde den hele perioden... 10 dager var nesten for kort og kunne gjerne ha tatt med 10 dager til.

Start gjerne f.eks. i Paleochora og bli der så lenge dere føler for det og så kan man velge et drøss av "perler" nedover langs kysten fra chania til Agia Nicolaos eller evt. helt Makrigialos.
Veiene er fantastisk fine...

Fin måte å starte "øyloffing" på også... da trenger dere bare å konsentrere dere om nye bosteder og ikke alle fergerutene...

Ia
Svara med citat
Gammal 2009-07-31, 13:13

Vid denna tid går även båtar från Rethymnon till Santorini.Hittade minst två alt. på GTP.
En på söndagar och en på tisdagar.Tar ca 2 timmar.Från Santorini är det nog lätt att ta sig till Amorgos.
Svara med citat
Gammal 2009-07-31, 17:26
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Ang Milos, så var jag där för ca 3 år sedan runt 10-15 augusti. Det var svårt att få hotell samt svårt att få tag i båt därifrån. Hotell fick jag inte ens tag i för 2 år sedan när jag försökte förboka på försommaren. Fanns endast i Pollonia för 80 euro och jag ville bo i Adamas. Men det är en underbar ö!!
Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 19:59

Jag får inte grepp om GTP.. jag hittar inga båtar/båttider från Heraklion till Naxos.
Kan någon hjälpa mig?
Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 21:42
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

-Skriv BARE Naxos i feltet hvor det står hvor du vil hen. Trykk søk..
(I rubrikken til høyre med bilde av en båt)
-La naxos fortsatt stå og velg måned... og trykk SEARCH...
Da får du opp i rubrikken ovenfor Naxos.. en liste over alle avreise steder i Hellas med ferge som er innom Naxos...
-Velg da Heraklion (selvfølgelig... trykk Search... og vips du får opp rutetidene..

Lykke til

Ia
Svara med citat
Gammal 2009-08-03, 12:54
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av sputnik Visa inlägg
Jag får inte grepp om GTP.. jag hittar inga båtar/båttider från Heraklion till Naxos.
Kan någon hjälpa mig?
Hittar heller inga avgånger till Naxos, däremot till Santorini, Ios, Milos och Paros.
Svara med citat
Gammal 2009-08-03, 13:01

Men från Santorini till Naxos går det ju båtar HELA tiden!!!
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 12:51

Hej igen,
nu ar vi pa plats i chania och bor pa casa del amore, georgios ar supertrevlig och rummet ar sa pittoreskt det kan bli. Vi har bestamt oss for santorini-naxos och ska ringa till blue star ferries om en stund for att boka biljetter till senare i veckan.
Fraga: behover vi boka baten fran santorini da de "gar hela tiden"?

Vi kollade pa el greco turistbyra och da skulle biljetten till santorini kosta
42 euro.. sa vi hoppas att blue star ar snallare..
tack for hjalpen !
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 13:26

Ha det så underbart och hälsa så mycket till Georgios från Malin och Emilio!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:00.