#1
|
||||
|
||||
Panagia Tinou
Är det nån som har sett denna pärla till båt i sommar?
Letar på 'live ships map' men ser den inte. När jag åkte ut fr Pireus med Blue star Paros 16 juni såg jag att hon låg tillsammans med Romilda, något undanskuffade i pireus hamn. Vad jag har förstått så har Romilda gått i trafik när det blev orning på GA-ferries. Men min favvo, Panagia Tinou, har ni sett eller åkt med henne? |
#2
|
|||
|
|||
Sv: Panagia Tinou
Enligt marinetraffic.com så har hon legat och tryckt i Pireus i över ett år nu:
http://www.marinetraffic.com/ais/shi...MMSI=237029500 Senaste positionsuppdateringen 2008-07-03... |
#3
|
||||
|
||||
Sv: Panagia Tinou
Och senaste namnuppdatering verkar inte så lovande för kommande trafik:
MF TRABZONMoldovaERFZ2009-05-06 18:00Jag saknar också dessa båtar på något sätt men nu har ju passagerarna börjat prioritera minuter i stället för trevliga båtar så de kommer väl alla att försvinna till förmån för lågt flygande monster. Mvh Janérik |
#4
|
|||
|
|||
Sv: Panagia Tinou
Hm, så olika man kan tycka....
Jag åker i och för sig också hellre de traditionella båtarna än de nya, snabba och dyra båtarna. Men av Panagia Tinou får jag rysningar. I brist på andra båtar har vi "tvingats" åka Panagia Tinou tre gånger de senaste åren. Extremt varm, långsam och ständigt försenad är vår erfarenhet av den gamla skorven. //Matte |
#5
|
||||
|
||||
Sv: Panagia Tinou
Jag delar Mattes syn på rostburken Panaagia Thinou. Borde huggits upp för länge sedan enligt mitt förmenande. Lägg därtill att den gamla maskinen körs på eldningsolja 1, (Tjockolja) Icke en skymt av miljötänk i form av avgasrening...
Må så vara att de nya färjorna är lite dyrare, men då ska komfort och tidsvinst nogsamt invägas i helheten. Arne |
#6
|
||||
|
||||
Sv: Panagia Tinou
Citat:
Men framförallt tror jag att denna utveckling faktiskt är ett "hot" mot traditionellt ö-luffande på sikt. Dessa snabbåtar är nämligen riktigt svindyra att åka med. För medelålders par (inbegriper undertecknad) med god ekonomi spelar det kanske ingen större roll, men för familjer med barn och tonåringar som vill göra ett antal förflyttningar mellan öar blir det kännbart. Och hur många ungdomar / studenter ger sig på att testa denna semesterform som är allt annat än lågbudget ? Lars |
#7
|
||||
|
||||
Sv: Panagia Tinou
Citat:
Men jag förvånades förra veckan över hur otrevliga Hellenics snabbbåtar (både Flyingcat och Highspeed) såg ut när de vällde ut tjock svart rök! Kändes inte särskilt renat det heller...? Sven |
#8
|
||||
|
||||
Sv: Panagia Tinou
Hej,
Om vi skall tala om bränsle till färjor och andra större fartyg, så kan jag inte låta bli att nämna ordet bunkerolja. En riktigt eländig och kletig massa som innehåller en hel del otrevligheter. Denna bunkerolja hettas upp till c:a 140 - 160 grader celsius för att bli tillräckligt tunnflytande för att kunna köras i separatorer där diverse skräp separeras från ojan. Därefter skickas den oftast genom en filteranläggning för att till sist förbrännas i cylindrarna. Det har förekommit mer än en gång att mindre nogräknade leverantörer drygat ut bunkeroljan med diverse avfallsprodukter såsom gammal använd smörjolja från fartyg, diverse plastrester och färg m.m. Så att det står tunga, svarta rökplymer efter fartyg är föga förvånande, men per passagerare ändå ett effektivt nyttjande av oljan. /Grimm |
#9
|
||||
|
||||
Sv: Panagia Tinou
oxå kan vi börja sväva runt med flygande tefat i den cykladiska övärlden. Och hur mysig blev öluffen då?
Nä, jag ligger hellre på Panagia Tinous helikopterdäck och tar emot sotflagorna än stänger in mig i aeolos kenteris källare med överflödiga servitörer som leker flygvärdinnor och tar 6 € för en croissant med kaffe. Vill jag vara miljövänlig så flyger jag överhuvudtaget inte till Grekland. Då cyklar jag till närmaste sjö o fryser. |
#10
|
||||
|
||||
Sv: Panagia Tinou
Säga vad man vill om de gamla skorvarna, visst är de speciella. Trevligt att sitta ute på däck. Får jag välja föredrar jag en "klassiker" framför snabbmonstren.
MEN....jag skulle inte vilja vara ombord på en sådan skorv vid ett allvarligt tillbud. Dagens flytetyg är långt mycket säkrare, än de gamla båtarna, som i många fall är rent livsfarliga. /Netwolf |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|