Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-13, 09:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Euron

Fantastiskt nu är euron nere i 10.19. Känns som det är länge sen den svenska kronan var så stark. Lite extra glädje för oss som reser i höst.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 10:39
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Standard Sv: Euron

Men om man går till Forex nu får man betala 1.060:35 för 100 Euro så 10.19 är ju inte den säljkurs Forex har fastställt idag 13/8.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 11:14
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Om euron varit "dyr" i sommar, så är det väl inte någon ekonomisk katastrof om det blivit typ tusenlapp i merkostnad mot i fjol, på grund av växelkursen. Det är mer plus eller minus på totalkostnaden på flygbiljettpriset.
Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 11:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg
Om euron varit "dyr" i sommar, så är det väl inte någon ekonomisk katastrof om det blivit typ tusenlapp i merkostnad mot i fjol, på grund av växelkursen. Det är mer plus eller minus på totalkostnaden på flygbiljettpriset.
Men inte skiljer det "bara" en tusenlapp, vi hade en diff på ca 20% beroende på valutakursen i år jämfört med föregående år, det är ungefär 2000 kr per varje 10 000-lapp. Det är inte småpengar för mig.
Vi "lyckades" resa när euron var som dyrast i somras
Menar du att biljettpriserna blivit billigare?
Var i från till var är fallet så?
Det är inte min erfarenhet, Apollo ville ha 5 400kr per person Göteborg-Santorini-Göteborg, så mycket har endast flyg inte kostat de senaste åren. Mitt prisexempel avser resa i början av juli några lågprisalternativ finns inte längre tyvärr.
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 11:54
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

De "officiella" kurserna man läser i DI mm är ju inte precis de man får betala i verkligheten som turist. På kort är det alltid olika "valutaväxlingspåslag" och på kontanter har Forex och alla andra alltid en lite sämre kurs. Men det gäller ju oavsett den aktuella kursen.
Men till trådens ämne, när jag var iväg i våras låg euron och pendlade runt 11 kr så visst är det skönt att den gått ner nästan 1 krona nu. Det gör ju faktiskt en del i reskassan, även om jag inte vill låta ekonomin styra var man åker. Hellre betala lite mer och åka någonstans dit man verkligen vill! (dvs Grekland )
Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 11:56
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Det bästa med euron nu är att den går på rätt håll !
Eller hur alla som nu ska snart ut och resa ?
Bara några dagar kvar till Skopelos
Birgitta 63
Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 18:28
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fantastiskt nu är euron nere i 10.19. Känns som det är länge sen den svenska kronan var så stark.
Njaa... Det beror ju på vad man menar med länge, och så värst fantastiskt är det kanske inte
För bara ett år sedan kostade euron ca 9:30 så kronan är fortfarande tämligen svag.

Lars
Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 19:00
Amsterdammers avatar
Amsterdammer Amsterdammer är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Vi skippar att hyra fordon och vips så var valutan räddad i år igen!
Det var vår egen valutaomvandling
Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 19:59
MickeKöpings avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Men inte skiljer det "bara" en tusenlapp, vi hade en diff på ca 20% beroende på valutakursen i år jämfört med föregående år, det är ungefär 2000 kr per varje 10 000-lapp. Det är inte småpengar för mig.
Vi "lyckades" resa när euron var som dyrast i somras
Menar du att biljettpriserna blivit billigare?
Var i från till var är fallet så?
Det är inte min erfarenhet, Apollo ville ha 5 400kr per person Göteborg-Santorini-Göteborg, så mycket har endast flyg inte kostat de senaste åren. Mitt prisexempel avser resa i början av juli några lågprisalternativ finns inte längre tyvärr.
// Helén
Det är mer irriterande att biljetterna blir bara dyrare och dyrare för vart år. 20-25 procent än att kursen är tillfälligt dyr. Kostnadsläget i Grekland har ju klättrat 10-20 procent årligen efter att euron infördes. Men dom senaste två åren har de nog varit lungt kanske men före det.
Sverige är ju ett låglöneland nu för tiden med kass köpkraft.

Vi får börja åka till Bulgarien istället. 10 spänn för maten, 5 spänn för en grogg och 3 spänn för en öl.
Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 23:15
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Vi får börja åka till Bulgarien istället. 10 spänn för maten, 5 spänn för en grogg och 3 spänn för en öl.
Och så blir man rånad på en hundralapp för varje femtilapp man handlar för, dessutom blåser de dej på en tjuga för varje butik du passerar.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-08-13, 23:49
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Amsterdammer Visa inlägg
Vi skippar att hyra fordon och vips så var valutan räddad i år igen!
Det var vår egen valutaomvandling
Ja, det är ju så man får göra. Prioritera helt enkelt.
Bättre att skippa hyrbilen än skippa Grekland!
Svara med citat
Gammal 2009-08-14, 10:16
MickeKöpings avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Och så blir man rånad på en hundralapp för varje femtilapp man handlar för, dessutom blåser de dej på en tjuga för varje butik du passerar.

Mvh Janérik
Precis, och hur gott är det med okolat hembrännt i drinkarna
Om du lämnar strandfilten obevakad ett ögonblick så har glasögon och foppatofflorna fått fötter.
Svara med citat
Gammal 2009-08-14, 15:23
KarinL KarinL är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Har vänner som varit i Bulgarien iår o de sa det hade blivit jättedyrt där nu. Men aldrig skulle jag ta en resa någonstans som inte lockade mig oavsett om det är dyrt eller billigt. Bulgarien istället för Grekland...nja
Svara med citat
Gammal 2009-08-14, 20:13
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
För bara ett år sedan kostade euron ca 9:30 så kronan är fortfarande tämligen svag.
I Sept i fjol betalade jag drygt 9,40 när jag tog ut från mitt vanliga Svenska checkkonto i ATM i Grekland.

Den kurs vi kan läsa i tidningar och se på TV är den sk SWIFT-kursen. Dvs den kurs bankerna använder när de gör internationella överföringar. Forex m fl SÄLJER ju valuta och måste tjäna lite på det. Därför lägger de på omkring 30 öre per €. Kursen brukar fastställas två gånger om dagen men påslaget kan variera eftersom kursen kan förändras mellan dessa tidpunkter.

Nu börjar vi väl se en stabilisering. Hoppas jag. Jag trodde tidigare i vår att €n skulle kosta kring 10,30 lite tidigare i sommar. Och det hade den nog gjort, och kanske t o m mindre, om det inte varit för de ekonomiska problemen i Baltikum. De Svenska bankernas stora utlåning i de länderna påverkade valutakursen negativt när det började se ut som att fanns risk för devalveringar där. Nu verkar den risken minskat vilket förhoppningsvis kommer att innebära att Kronan fortsätter stärkas. Om sedan de Svenska bankerna kan minska sina investeringar och risktagande något där så kommer det också att påverka Kronan positivt.

Om omvärlden fortsätter att visa optimism och hyfsade siffror, och det inte händer något nytt otrevligt, så gissar jag att €on kommer att kosta kring 9,60 - 9,70 i Feb - Mars. Men samtidigt med tanke på hur känsligt läget är nu så behövs nog inte så stora händelser för att det ska påverka valutakurserna.

Det kan räcka med att Svininfluensan blir en riktigt allvarlig Pandemi så kan det påverka valutakurserna! Om det skulle bli så allvarligt att industrier måste stänga och produktion upphör vilket påverkar export osv...

Samtidigt är det larvigt för i princip "alla" är överens om att Svenska Kronan är kraftigt undervärderad. Sverige har en mycket stabil ekonomi!!! Man är internationellt rätt överens om att den korrekta kursen är omkring 6,50 för en $ och 8 - 8,50 för en €... Men där är problemet att Kronan är för liten valuta för att sätta tyngd bakom för att kunna pressa ner kursen. Vi är i händerna på den internationella valutamarknaden!

Citat:
Det där är historia...

Citat:
Ursprungligen postat av KarinL Visa inlägg
Har vänner som varit i Bulgarien iår o de sa det hade blivit jättedyrt där nu.
Jag har goda vänner som kom hem från Bulgarien för 1,5 mån sedan. De hade en AI-resa till ett hotell på vischan. Bra mat, bra standard, bra service. Men när de åkte in till närmaste by så låg priserna strax under eller på samma nivå som i Grekland! Det är tydligen ingen större skillnad nu! Och nu har de precis kommit hem från en vecka i Parga....

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Ja, det är ju så man får göra. Prioritera helt enkelt.
Ja, absolut. Du har så rätt som vanligt. För åka vill man ju!!! Jag tror de flesta har lite man kan dra ner på. Som det där med hyrbil och moppe tex. Jag tror de flesta kan spara in 10 - 15 % av fickpengarna utan att gå under... Och då har man kompenserat för valutaförlusten.
Svara med citat
Gammal 2009-08-15, 23:08
MickeKöpings avatar

Alltså får jag göra en gissning så tippar jag en kurs på euron som ligger nere runt 8,60-8,70 kring midsommar nästa åt 2010
Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 14:39
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Vi hyrde bil, men då är vi ju fyra personer och slår man ut priset på fyra och jämför med att åka buss längre sträckor, så blir inte skillnaden så vansinnigt stor plus att man kan se och besöka fler platser, stanna var och när man vill osv.

Frukost och oftast lunch åt vi på hotellbalkongen. Tog med kalla öl i kylväska (fryst vattenfylld flaska som kylklabb som kan drickas upp) till stranden, inte så många barbesök eller cocktailbarer.

På semestern tänker vi "Vi unnar oss", eftersom vi har möjligheten. Det är lättare att leva snålt och spara hemma.

Aina
Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 18:49
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Nå, går den under 10 kr till sommaren...??
10.17 idag så än finns det hopp för semesterkassan. Och jämför jag med vår resa förra sommaren är det redan 1 kr bättre
Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 21:36
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Hej,

€ hit o € dit..:

Det viktiga är ju faktiskt vad man kan göra för sina pengar, och som det ser ut nu så verkar det som om vårt älskade grekland kommer att bli dyrare o dyrare. Och jag ser inte någon ljusning för vår älskade(?) svenska krona framöver. Vi kommer att ha stigande arbetslöshet fram till sommaren/hösten 2010, vi har en stark tillväxt i bemanningsföretagen, vilket visar att de som driver våra företag inte ser att det är lönsamt att anställa personal, vilket i princip betyder att de har jobb som skall göras, men de vet inte hur det ser ut efter det.
Vi har en prisutveckling på icke-reella bostadsformer som inget annat land...
Listan kan göras lång, och inte mycket är till vår fördel.

/Grimm, som inte är domedagsprofet, men såg denna "kris" komma 2007...
Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 11:53
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Det lønner seg å stå utenfor EU tenker jeg. Vår Euro er nå på 8,1
Svara med citat
Gammal 2010-01-15, 14:35
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av kirtor Visa inlägg
Det lønner seg å stå utenfor EU tenker jeg. Vår Euro er nå på 8,1
Du får vel ikke kjøpt den til den kursen, Kirtor, den ligger nok på ca 8,50, men det er jo lavere enn på lenge
Det kan nok være gunstig eurokurs om man er innen EU og, om jeg er riktig informert har Danmark gjort en "avtale"
Deres krone er hele tiden sterk ifht euro, dagens kurs er 7.44, om det er kjøpskursen vet jeg ikke.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:00.