Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-23, 17:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Svininfluensa/värmekameror..

På min arbetsplats har telefonsjukskrivningarna fungerat som "självcensur" än så länge. Folk som blivit snabbt och kraftigt förkylda har stannat hemma ett par dagar i början för säkerhets skull (vilket de borde gjort ändå men inte alltid gör).

Vi hade faktiskt en kille som blev så hastigt influensasjuk att han fick lämna prov för nya influensan, men han var negativ. Han var dock hemma tills provet var klart.
Svara med citat
Gammal 2009-08-23, 20:01
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Vi hade faktiskt en kille som blev så hastigt influensasjuk att han fick lämna prov för nya influensan, men han var negativ. Han var dock hemma tills provet var klart.
Här i kommunen bryr man sig inte om att ta några prover längre. Sjukvården anser att det inte spelar någon roll vilken slags influensa/förkylning man har; om man är dålig ska man stanna hemma, både för sin egen och för andras skull.
Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 17:11
Mr Saganaki Mr Saganaki är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

värmekamera på chania flygplats?? fan vad tiden går! når jag var där 1:a gången (-90 alt -91) så fanns det inte ens rullband till väskorna bara en svettig äldre herre som lastade upp väskorna på en lång disk! Ibland är utvecklingen utav godo o ibland utav ondo...
vad värmekameror räknas till (ondo/godo) har jag ingen åsikt om men som 2 meter lång och en bra bit över hundra strecket så är jag inte direkt sval efter en 4 timmars flygtur i övertrånga charterplan...
Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 15:34
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av lpj Visa inlägg
Har hört att det på flygplatsen i Chania nu ska finnas värmekameror som känner av om någon som ska in i landet har förhöjd kroppstemperatur...
Var har du hört det? Låter lite som råttan i pizzan...
Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 15:49
Lopez Lopez är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006

Citat:
Har hört att det på flygplatsen i Chania nu ska finnas värmekameror som känner av om någon som ska in i landet har förhöjd kroppstemperatur. Stämmer detta? Och är det i så fall någon som vet vad som händer med dom som har förhöjd kroppstemp?

Är lite fundersam då vi ska åka om 3 veckor med 2 dagis barn som kan ha dragit på sig en liten förkylning lagom till vi åker.

//lpj

Värmekameror på Chanias flygplats
Jojo, den dagen skulle jag vilja se.
Snacka om "skröna"........................
Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 15:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Flera här på forumet har rapporterat om värmekameror på grekiska flygplatser så jag tror inte alls att det är någon skröna.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 16:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Flera här på forumet har rapporterat om värmekameror på grekiska flygplatser så jag tror inte alls att det är någon skröna.
Skrevs om det i den här tråden. Stod även en kamera som filmade alla när vi kom till Aten i juni. En person satt bredvid och tittade i en monitor. Vet naturligtvis inte exakt vad det var för typ av kamera, men det skulle ha kunnat vara en värmekamera.
Svara med citat
Gammal 2009-08-18, 19:12
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Skrevs om det i den här tråden. Stod även en kamera som filmade alla när vi kom till Aten i juni. En person satt bredvid och tittade i en monitor. Vet naturligtvis inte exakt vad det var för typ av kamera, men det skulle ha kunnat vara en värmekamera.
Vi blev filmade på Chanias flygplats när vi landade sista Juni, såg ut på skärmen ungefär som vi blev röntgade/genomlysta. Tänkte inte så mycket på det med tanke på alla säkerhetsåtgärder som finns numera,men det var mycket viktigt att alla gick på rätt ställe, flera som inte såg att det var "påbjuden gångriktning" blev tillbakamotade ganska bryskt.
Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 16:10
daga daga är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Eva har helt rätt! Det är tyvärr ingen skröna...
Vi var med om värmekameror på chanias flygplats 13:Juni i år.
Vi klarade oss, men några stycken med "förhöjd kropstemp" fördes bort till läkarundersökning med munskydd på...Var "feber gränsen" gick vet jag inte men man kunde tydligt se på deras stora bildskärmar hur kropstempen varierade i olika färger på kroppen.
Vad som sedan hände med dem vet jag inte heller, kanske fick de komma in, eller också var de verkligen sjuka och skickades hem..??? Kanske någon som varit med om detta läser det här, och kan ge besked!
Men om det nu är så att de tagit bort den kontrollen, så beror det väl antagligen på att de insett att det är svårt(omöjligt??) att stoppa smittspridningen av influensan.
Trist om de fick åka hem, man vill ju inte avboka en resa man längtat efter så länge, bara för att man är lite förkyld. Fast
det är klart, att om det verkligen är influensan, så mår man nog bäst hemma..../ DAGA
Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 16:22
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Det var värmekameror i juli också...det satt två personer och "läste av" varje prson som passerade. Så det är ingen skröna eller "råttan i pizzan".

Malin - som inte var för het
Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 16:23
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

9 juli fanns kameran på plats, jag hade 37,3 och dottern 36,8. Vi var bland de första att gå förbi kameran, så jag vet inte om någon blev stoppad.
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 17:32
siraja siraja är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Citat:
Har hört att det på flygplatsen i Chania nu ska finnas värmekameror som känner av om någon som ska in i landet har förhöjd kroppstemperatur. Stämmer detta? Och är det i så fall någon som vet vad som händer med dom som har förhöjd kroppstemp?

Är lite fundersam då vi ska åka om 3 veckor med 2 dagis barn som kan ha dragit på sig en liten förkylning lagom till vi åker.

//lpj
på Chania, vet jag faktiskt inte, men va på rhodos den 9 aug o där fanns det värmekameror, vart jättestressad eftersom jag precis hade åkt på en förkylning med feber dan inan ja åkte, men dom va nog inte så känsliga, för semester fick ja iaf... ///siraja
Svara med citat
Gammal 2009-09-05, 13:44
Pipp Pipp är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Når vi ankom Chania den 28.08 var det varmekamera der, men han som satt bak kameraet så ikke i det idet hele tatt.
Svara med citat
Gammal 2009-09-18, 23:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Här hemma tycker ju många att det är hysteri kring svininfluensan. Jag försökte pejla på Karpathos om det är uppfattningen även i Grekland.

De jag frågade fick fundera rätt länge innan de ens kom på det grekiska ordet för svininfluensa. (I grippi ton choirinon tycks vara det bästa).

Sen fick jag av en av dem en sån skön utläggning:

"Vid sjutiden varje morgon går jag till kafeet och träffar mina kompisar. Vi pratar om det som rör sig just nu. Vi pratar om sport, vi pratar om politik. De av oss som är äldre och inte har någon kvinna, dem retar vi och spånar om vilka kvinnor som skulle kunna vara lämpliga. Men svininfluensan - we don't give a damn"

Svara med citat
Gammal 2009-09-19, 00:08
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
"Vid sjutiden varje morgon går jag till kafeet och träffar mina kompisar. Vi pratar om det som rör sig just nu. Vi pratar om sport, vi pratar om politik. De av oss som är äldre och inte har någon kvinna, dem retar vi och spånar om vilka kvinnor som skulle kunna vara lämpliga. Men svininfluensan - we don't give a damn"
Det låter ju precis som här det.
Svara med citat
Gammal 2009-09-19, 00:12
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Alt det hysteriet omkring den svineinfluensaen
Det er farligere å kjøre til jobben. Blant mye annet.
Men ville bare fortelle at også Athens flyplass har varmekamera.
Svara med citat
Gammal 2009-09-19, 08:04
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Svininfluensan kallas numera "kultingsnuvan"!
Svara med citat
Gammal 2009-09-19, 15:32
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Alt det hysteriet omkring den svineinfluensaen
Det er farligere å kjøre til jobben.
"Hysterin" handlar inte om att influensan är särskilt farlig för den enskilda individen. Nej, då är det nog farligare att köra bil till jobbet.

Men eftersom nästan ingen under 45 års ålder har någon immunitet alls mot just denna virusstam spekulerar man i att kanske 40-50% av svenskarna kommer att bli sjuka. Om 40-50% av alla anställda är sjuka innebär det en stor påfrestning för många företag, både ekonomiskt och på andra sätt.

Och om 40-50% av till exempel alla lärare, spårvagnsförare, busschaufförer, brandmän, poliser, vård- och omsorgspersonal etc. etc. etc. är sjuka innebär det en stor påfrestning även för hela samhällsapparaten.
Det är detta "hysterin" handlar om.

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2009-09-19 klockan 15:59.
Svara med citat
Gammal 2009-09-19, 16:08
Myrina Myrina är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Helt rätt, och också anledningen till att alla behöver vaccinera sig. Vaccination handlar inte om att i första hand skydda från "död" utan för att trygga samhällsfunktioner samt att minimera smittorisken för personer med ökad känslighet. Det är en solidaritetsfråga.

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
"Hysterin" handlar inte om att influensan är särskilt farlig för den enskilda individen. Nej, då är det nog farligare att köra bil till jobbet.

Men eftersom nästan ingen under 45 års ålder har någon immunitet alls mot just denna virusstam spekulerar man i att kanske 40-50% av svenskarna kommer att bli sjuka. Om 40-50% av alla anställda är sjuka innebär det en stor påfrestning för många företag, både ekonomiskt och på andra sätt.

Och om 40-50% av till exempel alla lärare, spårvagnsförare, busschaufförer, brandmän, poliser, vård- och omsorgspersonal etc. etc. etc. är sjuka innebär det en stor påfrestning även för hela samhällsapparaten.
Det är detta "hysterin" handlar om.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2009-09-19, 13:11
Myrina Myrina är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

På Samos flygplats fanns det en kamera uppsatt vid midsommar. Det satt en person och tittade på en monitor, men att det skulle ha varit en värmekamera är något som vi först förstått (?) efteråt. Vi utgick från att det var en form av kameraregistrering a la Thailand (och andra länder). Där blir man fotograferad när man ska in i landet.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:18.