Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-13, 06:52
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: första gången på kreta

Eftersom det är vår första gång i Grekland, vill jag gärna ha lite tips om vad vi absolut inte bör missa./uffe[/QUOTE]

På Kreta finns det sådant som ni absolut inte ska missa. Det finns sådant som gör Kreta till Kreta och inte till exempelvis Naxos.
Samtliga gamla kvarter i Chania, kanske särskilt Kvarterer i Splantzia. Bara något hundratal från Halidon är turismen som bortblåst. Chania kan man förövrigt inte bli mätt på.
Elafonissos, det går buss dit från Platanias. Stranden som färgats röd av blod efter en massaker. Säger myten. Vad ska vi återfalllsgreker föresten med Maldiverna till?
Omalåsplatån, Vita bergen, måste ses, helst här uppe ifrån platån. Lunch på taverna som klättrar på bergssidan!
Ni ska åka hela vägen, över Askifouplatån för lunch och bad i Chora Sfakia.
Knossos eller det mer närliggande Apter. Historia och kultur!

Jag skulle kunna göra listan ycket längre, med det finns böcker
Det här är dock ett minimum. Dessa platser ska man besöka, "inte missa", på Kreta.
Annars har ni knappt varit där!
Trevlig resa!

Senast redigerad av xenos den 2005-09-13 klockan 07:23.
Svara med citat
Gammal 2005-09-14, 10:17
lenode lenode är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Hej!

Bara en liten fundering kring att ni är 9 i familjen som åker. Ni bör tjäna en hel del på att hyra 2 bilar och ta er runt till olika utflyktsmål, eller bara kunna dela på er ibland, 9 viljor kan vara tufft på en kort semester. Utflykterna man köper av researrangören blir dyra om man är flera. När vi har åkt har vi hyrt bil och åkt till samma ställen som arrangören + att vi kunnat utforska på egen hand och inte behöva bli föst runt som en fårskock. När man börjar köra bil på Kreta stannar man från början i mest varenda kurva och skriker av förtjusning över utsikten, det kan man inte göra med bussen. Och det går bra att köra bil på Kreta, bara man sänker hastigheten.
Hoppas ni får en bra resa!
Hälsningar
Lena
Svara med citat
Gammal 2005-09-14, 11:46
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av lenode
Hej!

Bara en liten fundering kring att ni är 9 i familjen som åker. Ni bör tjäna en hel del på att hyra 2 bilar och ta er runt till olika utflyktsmål, eller bara kunna dela på er ibland, 9 viljor kan vara tufft på en kort semester. Utflykterna man köper av researrangören blir dyra om man är flera. När vi har åkt har vi hyrt bil och åkt till samma ställen som arrangören + att vi kunnat utforska på egen hand och inte behöva bli föst runt som en fårskock. När man börjar köra bil på Kreta stannar man från början i mest varenda kurva och skriker av förtjusning över utsikten, det kan man inte göra med bussen. Och det går bra att köra bil på Kreta, bara man sänker hastigheten.
Hoppas ni får en bra resa!
Hälsningar
Lena

Så riktigt, så riktigt allt du säger Lena

Men för mig som aldrig kört bil utomlands alls så är buss alltid alternativet. Då slipper jag koncentrationsmomentet, det att sitta bakom ratten och det är inte semester för mig = bekväm.

Hasse
Svara med citat
Gammal 2005-09-14, 21:08
lenode lenode är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Håller med, man hinner inte se lika mkt när man själv kör - och sedan ansvaret för alla i bilen också.

Det är kul att åka buss också, men man får inrikta sig på att vänta, de kommer inte riktigt när man tänkt sig, ibland kan det skilja timmar. Men har man väl kommit på bussen så känns det bra, och man får bra sightseeing. Men tänk på att taxi är ett alternativ! Ni kan ju dela på kostnaderna.

När vi åkte utomlands första gången i familjen så åkte vi till Kreta, och vi blev alla mkt förtjusta i ön. Kretensarna är otroligt gästfria, maten är underbar och musiken bara så bra! Jag tror att vad ni än gör där nere kommer ni att ha en underbar tid. Ibland så vill man planera för mkt....jag själv är en så´n som vill planera och tiden innan resan är som en resa i sig. Just nu har jag tre dagar kvar tills jag åker till Agistri och vill nästan sätta hälarna i golvet och skrika "inte just nu, vill fortsätta och se fram emot resan ett tag till"....
/Lena
Svara med citat
Gammal 2005-10-02, 09:53
pappaulf pappaulf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Nu äntligen har vi varit på Kreta. Tack för alla tips.

Vi besökte en massa sevärdheter och lärde oss mycket om öns historia.
Som guldkorn kan jag nämna Elafonissis samt vandringen på Samariaravinen.
Dock upplevde vi inte kretensarna som särskilt gästvänliga,snarast dryga och ogästvänliga.
Det var lite problem med att resa som grupp på tio personer, speciellt vid hemresan som blev 13 timmar försenad på grund av ett tekninskt fel på flygplanet, vilket innebar att vi fick övernatta på nya hotell. Resebolaget hade inte uppfattat att vi var en familj så vi blev utplacerade på olika hotell. Det var inte roligt när barnen belv placerade cirka en mil ifrån föräldrarna och att vi återsamlades först på flygplatsen 13 timmar senare./ulf
Svara med citat
Gammal 2005-10-02, 10:16
Inge Inge är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av pappaulf
Nu äntligen har vi varit på Kreta. Tack för alla tips.

Vi besökte en massa sevärdheter och lärde oss mycket om öns historia.
Som guldkorn kan jag nämna Elafonissis samt vandringen på Samariaravinen.
Dock upplevde vi inte kretensarna som särskilt gästvänliga,snarast dryga och ogästvänliga.
Det var lite problem med att resa som grupp på tio personer, speciellt vid hemresan som blev 13 timmar försenad på grund av ett tekninskt fel på flygplanet, vilket innebar att vi fick övernatta på nya hotell. Resebolaget hade inte uppfattat att vi var en familj så vi blev utplacerade på olika hotell. Det var inte roligt när barnen belv placerade cirka en mil ifrån föräldrarna och att vi återsamlades först på flygplatsen 13 timmar senare./ulf
Prøv Samos og Pythagorion neste gang. Her er gjestfriheten stor og mulighet for opplevelser mange.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:05.